خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد:

باغداران سرمای دیرس بهاره را جدی بگیرند

asdasd
کد خبر : ۴۷۵۷۳۵

معاون سازمان جهاد کشاورزی کردستان با تاکید بر اینکه باغداران کردستانی سرمای دیرس بهاره را جدی بگیرند، اظهار داشت: سرمای دیرس بهاره موجب آسیب‌دیدن جوانه های تازه بیدارشده درختان میوه و حتی میوه های تازه تشکیل شده می شود.

به گزارش ایلنا، محمد فرید سپری ضمن بیان این مطلب افزود: سرمازدگی یکی از پدیده های جوی است که علیرغم قابل پیش بینی بودن آن، در ردیف حوادث غیر مترقبه تعریف شده است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: این پدیده یکی از مهمترین عوامل موثر در کاهش محصول باغات میوه به شمار می آید که در برخی سال ها بیش از  ۹۰  درصد محصول را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی با اشاره به روش های مختلف برای جلوگیری از سرمای دیررس بهاره اظهار کرد: استفاده از ارقام دیر گل و مقاوم معرفی شده، استفاده از ترکیبات شیمیایی که موجب تاخیر در گلدهی می شود یکی از مواردی است که باغداران در راستای جلوگیری از خسارت به باغات باید به ان توجه داشته باشند.

 سپری یادآورشد: پاشیدن آب در دمای صفر درجه بر روی شاخه های درختان موجب تشکیل لایه نسبتاً عایق یخ در اطراف جوانه می شود. به ازاء هر لیتر آب که یخ می شود ۸۰  کیلو کالری گرما آزاد می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تدابیر زراعی و مدیریتی را باید به عنوان یک اولویت در نظر داشته باشند

از عمده ترین این تدابیر  تغذیه مناسب،  اصلاح سیستم های آبیاری، مبارزه اصولی با علف های هرز است که باید توجه ویژه ایی به آن داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: ایجاد دود برای کاهش تشعشع در شب های که احتمال بروز سرما توسط سازمان هواشناسی اعلام می شود با سوزاندن کاه و کلش و لاستیک موجب ایجاد دود در هوا، مانع انعکاس تشعشع حرارت با طول موج های بلند به طرف بالا توسط ذرات هوا شده و دمای باغ حفظ می شود.

به گفته سپری گرم کردن باغات توسط بخاری‌های باغی و دمنده های موجود راهی برای جلوگیری از سرمازدگی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز