خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت خبر داد:

تولید گاز ایران در پارس‌جنوبی با قطر برابر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۳۷۱

معاون وزیر نفت گفت: ایران تا پایان امسال با بهره‌برداری از فازهای 17و18، 19 و 20 و 21 در زمینه تولید گاز از مخزن مشترک با قطر برابر می‌شود، اما از نظر میزان تجمعی هنوز با آنها فاصله داریم.

به گزارش ایلنا، روابط‌عمومی شرکت نفت وگاز پارس روز شنبه به نقل از علی کاردر در جریان بازدید رئیس و مدیران ارشد دیوان محاسبات کل کشور از پارس‌جنوبی افزود: در سه سال اخیر حجم تولید گاز کشور از پارس جنوبی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: توسعه کامل پارس جنوبی گام مهمی در تکمیل زنجیره ارزش محصولات هیدروکربوری، تقویت صنایع پایین دستی، تولید منابع اولیه مورد نیاز در صنایع کشور ، صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا در بازار های بین المللی و ایجاد ظرفیت های جدید شغلی گوناگون در سطح کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با بیان اینکه تحقق ظرفیت های تعیین شده در این طرح ها دارای ارزش بسیار بالا برای اقتصاد کشور است ادامه داد: به عنوان نمونه، تولید میعانات گازی که از محصولات ارزشمند فازهای پارس جنوبی است، دارای ارزش اقتصادی بسیاری است و ظرفیت های کشور را هم در حوزه صادرات و هم در زمینه تولید فراورده های با ارزش ارتقا می دهد.

وی یادآورشد: جلوگیری از خام فروشی یکی از مهمترین بخش های اقتصاد مقاومتی و از اهداف شرکت ملی نفت ایران است که با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در بندر عباس و ساخت پالایشگاه سیراف تمامی میعانات گازی تولیدی کشور مورد استفاده قرار گرفته و از خام فروشی این محصول جلوگیری می شود.

کاردر اضافه کرد: با بهره برداری از این 2 پالایشگاه روزانه 480 هزار بشکه میعانات گازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و 360 هزار بشکه نیز در پالایشگاه سیراف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر گفت: تمدن صنعتی موجود در پارس جنوبی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی، نتیجه تلاش متخصصان داخلی و سهم تمام مردم ایران است.

وی افزود: این میدان مشترک در ابعاد گوناگون دارای اهمیت است و جایگاه تاثیرگذار پروژه‌های گازی موجود، در اقتصاد مقاومتی بسیار راهبردی است.

کاردر، به بهره برداری از فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی تا 2 سال آینده اشاره کرد و گفت: امیدورایم با تلاش فرزندان این مرز و بوم سهم کامل خود را از این میدان برداشت کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه پارس‌جنوبی از زمان شروع فعالیت های نخست اجرایی تاکنون فراز و نشیب های زیادی را پشت سرگذاشته، یادآورشد: این منطقه به لحاظ گوناگون برای کشور دارای اهمیت است، از این رو در دوره های مختلف ، مورد توجه دستگاههای اجرایی بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با یادآوری سفر مقام معظم رهبری به پارس جنوبی اظهار داشت: حضور ایشان در پارس جنوبی و جهادی خواندن کارها نشاگر آن است که این منطقه از اهمیت ویژه ای برای مردم و نظام برخوردار است و به عنوان مرکزی بسیار مهم و تعیین کننده برای اقتصاد کشور تلقی می شود.

هم اکنون روزانه 480 میلیون متر مکعب گاز از فازهای طرح توسعه میدان مشترک پارس جنوبی تولید می شود که این میزان تا پایان امسال به 540 میلیون مترمکعب افزایش می یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز