خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین خبرداد:

تولید 180 هزار تن گوشت مرغ در استان قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از تولید 180 هزار تن گوشت مرغ در سه سال اخیر خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی اکبر متقی فرد گفت: طی سه سال گذشته با بهره‌برداری از واحدهای مدرن و متکی به دانش فنی تولید 180 هزار تن گوشت مرغ در استان به طور میانگین سالی 60 هزار تن گوشت مرغ  تولید شده است .

وی افزود : همچنین  با بهره‌گیری از نژادهای جدید و بهبود تغذیه ,ضمن کاهش مصرف انرژی و آب در سه سال اخیر 221 هزارتن تخم مرغ (میانگین سالی 73 هزارو 600 تن )تولید و ضمن تامین نیاز استان به سایر استان‌ها نیز صادرشده است .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد : پارسال 468 هزار تن شیر تولید شده و تا پایان امسال  به 495 هزار تن خواهد رسید.

متقی فرد اضافه کرد: با اجرای طرح‌های اصلاح نژاد و تغذیه دام میزان تولید گوشت قرمز هم  با هزار و 300 تن افزایش پارسال به 24 هزار تن رسید.

وی با اشاره به سیستم‌های آبیاری نوین گفت: برای افزایش راندمان آبیاری با استفاده از تسهیلات بانکی و کمک‌های فنی و اعتباری (یارانه) پنج هزار و 149 هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده است .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت : همچنین درفاصله سال های 92تا94 ، بیست و یک هزار و 280متر کانال آبیاری عمومی ، اجرای شبکه لوله گذاری در پایاب چاه های دشت به طول حدود 300 کیلومتر اجرا شده است.
متقی فرد در ادامه از گندم به عنوان استراتژی ترین محصول زراعی یاد کرد و گفت :  میزان تولید آبی و دیم این محصول افزایش داشته و به صورت میانگین سالی 281 هزارتن وجمعا در این سه سال 843 هزارتن گندم تولید شده است .
وی افزود : در این مدت بالغ بر 55 درصد بذر گندم آبی و 25 درصد بذر گندم دیم اصلاح شده مورد نیاز در استان تولید شده است .
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همچنین از تولید 191 هزارتن محصول ذرت دانه‌ای در استان خبرداد و گفت:  این محصول تامین کننده قسمت عمده‌ای از صنایع و مرغداری‌های استان است و استان قزوین یکی از 6 تولید کننده عمده ذرت کشور محسوب می‌شود.

متقی فرد با اشاره به اینکه استان قزوین  یکی از قطب‌های تولید انگور و کشمش کشور است ، افزود:  با اجرای طرح اصلاح و احیا باغات،سیستم داربستی و آبیاری تحت فشار میزان تولید در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته که زمینه ساز توسعه صادرات کشمش از استان است.

وی اضافه کرد :میزان تولید کشمش از سال 92 تا 94 ، هجده هزار تن افزایش داشته است .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از اجرای طرح‌های اصلاح و احیا باغات زیتون، جوان سازی باغات و توسعه سطح زیرکشت گفت و افزود : با اجرای این طرح‌ها میزان تولید زیتون از سال 92 با شش هزار تن افزایش ، سال گذشته به 18 هزار تن رسید.

متقی فرد، افزایش عملکرد در واحد سطح و اصلاح ساختار باغات سنتی، اجرای طرح جوان سازی درختان کم بارده و کهن سال ، تشکیل صندوق ملی کمک به توسعه پسته ، افزایش ضریب مکانیزاسیون از طریق بکارگیری ادوات و تجهیزات نوین و استفاده از کودهای بیولوژیک و کنترل آفات با مواد غیر شیمیایی را از اهم سیاست‌های اجرایی این سازمان در تجهیز باغات پسته استان برشمرد .

کد خبر : ۴۵۴۷۶۶