خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور مطرح کرد:

اجازه صادرات فرآورده های نفتی به مناطق مرزی/ دگرگونی چهره شهر مریوان با ایجاد منطقه آزاد

asdasd
کد خبر : ۴۴۵۱۱۶

معاون رئیس جمهور گفت: دولت تصمیم گرفته به ازای ساکنین مناطق مرزی اجازه صادرات میزان مشخصی از فرآورده‌های نفتی را صادر کند تا مردم این مناطق مستقیماً در درآمد حاصل از این نعمت خدادادی شریک باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمشید انصاری در جریان سفر به شهرستان مریوان، در جمع مردم مرزنشین روستای کولان و درمسجد آن روستا بیان داشت: مرزنشینان ما همیشه جایگاه ویژه‌ای در حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور داشته‌اند و در مقابل تهاجمات دشمنان و بیگانگان ، همیشه اولین کسانی بوده‌اند که از کشور و مردم دفاع کرده‌اند، به‌ویژه در طول هشت سال دفاع مقدس ما شاهد فداکاری‌ها ،مقاومت و همکاری‌های مؤثر مردم مناطق مرزی با رزمندگان و نیروهای مسلح  بوده‌ایم .

وی در مورد خدمات انجام‌گرفته به منطقه، اظهار داشت: در طول سال های پس از پیروزی انقلاب نیز همیشه تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود، به‌ویژه در طول فعالیت دولت تدبیر و امید و با نگاه خاصی که رئیس‌جمهور به مناطق غربی کشور و مناطق کردنشین کشور داشته‌اند، این اقدامات شتاب بیشتری گرفته است .

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: علی‌رغم اینکه ما سال های سختی به لحاظ دستیابی به منابع مالی به خاطر تحریم پشت سر گذاشته‌ایم ولی تلاش شده است که اولویت ویژه‌ای به این نوع مناطق داده شود و مجموعه اقداماتی که در ایجاد زیرساخت‌ها، مهار آب‌های مرزی ، فراهم کردن امکان برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی صورت گرفته بخشی از این کارهایی است که در دولت تدبیر و امید دنبال شده است.

جمشید انصاری در موردگردشگری، افزود: مجموعه برنامه‌هایی از سوی دولت برای استان کردستان و شهرستان مریوان در دست اقدام است، شهرستان مریوان یکی از مناسب‌ ترین قابلیت‌ها و جاذبه‌ها را برای توسعه فعالیت‌های گردشگری دارد و دریاچه زریوار بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است و طبیعت زیبای این منطقه ، همیشه بخش قابل‌توجهی از گردشگران رتبه منطقه جلب و جذب می‌کند .

وی با بیان اینکه مرز نه به‌ عنوان یک تهدید بلکه به‌ عنوان یک فرصت می‌تواند در شکوفایی اقتصادی منطقه نقش مؤثرتری را ایفا کند، گفت : محور توجه دولت در توسعه این منطقه و مناطق مشابه مرزی به‌عنوان امکان و قابلیتی که هم می‌تواند در توسعه صادرات به اقتصاد ملی کمک کند و هم می‌تواند در تأمین معیشت مردم مرزنشین نقشی بیشتری ایفا نماید، بایدبیشترشود.

اجازه صادرات فرآورده های نفتی به مناطق مرزی/ دگرگونی چهره شهر مریوان با ایجاد منطقه آزاد

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص مبادلات مرزی درمریوان بیان کرد: مردمی که در این مناطق زندگی می‌کنند به دلیل ارتباطاتی که با مردم آن‌سوی مرزدارند و این ارتباطات بیشتر ارتباطات قومی وفامیلی است. با اعتماد و اطمینان بیشتری می‌توانند مبادلات خود را انجام دهند و این اعتماد و اطمینانی که ساکنین دو طرف مرز با همدیگر دارند سرمایه بسیار ارزشمندی است که می‌تواند حتی در دشوارترین شرایط ،با اطمینان به این نوع مبادلات سرعت ببخشد .

انصاری در خصوص تأثیر ایجاد منطقه آزاد مریوان گفت: تصمیمی که دولت در خصوص ایجاد منطقه آزاد مریوان گرفته است پس‌از اینکه در مجلس  شورای اسلامی به تصویب برسد، چهره این شهر را دگرگون خواهد کرد.

وی ادامه داد: مریوان شهری است که می‌تواند در کنار فعالیت‌های اقتصادی،  نسبت به توسعه گردشگری به‌عنوان یک نوع منطقه آزاد گردشگری نیز در کشور پیشگام باشد .

 معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: مناطق آزاد در نقطه صفر مرزی ایجاد می‌شوند، مریوان نقطه صفر مرزی است و در مجاورت کشور عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان عراق قرار دارد و به‌راحتی می‌تواند با توسعه مبادلات اقتصادی زمینه شکوفایی اقتصاد هر دو طرف مرز را با فعالیت‌های منطقه آزاد فراهم کند.

انصاری در خصوص لزوم ایجاد منطقه آزاد تجاری مریوان گفت: نمایندگان مجلس به این ضرورت توجه کنند و حال که دولت مجدداً لایحه چند منطقه آزاد و ویژه را داده است و مریوان را به‌عنوان منطقه آزاد، اضافه کرده است،  لازم است نمایندگان مجلس با همکاران خود تعامل بیشتری داشته باشند.

وی درباره تصمیم  دولت در کمک به مناطق مرزی افزود: دولت تصمیم گرفته است که به ازای ساکنین مناطق مرزی اجازه صادرات میزان مشخصی از فراورده‌های نفتی را صادر کند تا مردم این مناطق مستقیماً در درآمد حاصل از این نعمت خدادادی شریک باشند و در قبال فداکاری که برای حفظ امنیت، آرامش و تمامیت ارضی کشور انجام می‌دهند، از نعمتی که در مناطق مرکزی کشور وجود دارد بهره مند شود و باید برنامه ریزی شود  که مردم بیشتری در شمول بهره‌مندی از این امکان قرار بگیرند و اگر مشکلاتی وجود دارد، رفع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز