خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار هرمزگان خبر داد:

صادرات خرما و قیر هرمزگان به کشور هند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان از صادرات قیر و خرمای استان به هند خبرداد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، علی رئوفی در همایش فرصتهای تجاری هرمزگان و هند که با حضور تجار و بازرگانان استان هرمزگان و هند در دهلی نو برگزار شد، اظهار داشت: استان هرمزگان با داشتن شبکه حمل و نقل دریایی، ریلی، جادهای و هوایی از توانمندی بالایی برای گسترش روابط تجاری با هند برخوردار است.
 
وی افزود: بندر شهید رجایی این استان با ظرفیت صادرات و واردات یکصد هزار تن کالا، بیش از 60 درصد از حجم واردات و صادرات کشور را به عهده دارد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان همچنین به ظرفیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری استان هرمزگان اشاره‌کرد و افزود: هرمزگان، ظرفیت سرمایه‌گذاری بالایی در زمینه فولاد، آلومینیوم، نفت و گاز و صنایع فراساحلی دارد.
 
رئوفی با اشاره به ظرفیت‌های استان در زمینه مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی تصریح‌کرد: هرمزگان با داشتن 2 منطقه آزاد تجاری و پنج منطقه ویژه اقتصادی از ظرفیت بالایی برای همکاری با هند برخوردار است.
 
وی تصریح‌کرد: هرمزگان با داشتن یک هزار و 500 کیلومتر مرز آبی و 14 جزیره کوچک و بزرگ آماده گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری با هند است.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان در ادامه به هدف سفر هئیت 25 نفره اقتصادی استان هرمزگان به هند اشاره‌کرد و بیان‌داشت: نشست مشترک فعالان اقتصادی هرمزگان و کشور هند با هدف معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان هرمزگان به تجار هندی و افزایش مبادلات تجاری ایران و هند صورت گرفته است.
 
رئوفی با بیان اینکه مناسبات تجاری بین هرمزگان و هند قدمتی بیش از 300 سال دارد، اضافه کرد: صادرات خرما و قیر بهترین زمینه‌های گسترش روابط تجاری بین هرمزگان و هند است.
 
رئیس هیئت تجاری هرمزگان گفت: بازرگانان هرمزگان و هند در نشست مشترک راه‌های گسترش مناسبات اقتصادی و برطرف کردن موانع در این مسیر را مورد بررسی قرار دادند و هئیت تجاری هرمزگان در این سفر با تجار و صنعتگران بمبئی پایتخت اقتصادی کشور هند دیدار و گفت‌وگو کردند.
 
رئوفی همچنین به انعقاد دو تفاهمنامه همکاری بین مسئولان هرمزگان و مسئولان هندی اشاره‌کرد و افزود: یک تفاهم‌نامه همکاری در زمینه صادرات قیر و خرما به بمبئی  با حضور خالقی سرکنسول ایران در بمبئی، دریانورد مشاور برنامه‌ریزی استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان هرمزگان، قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و پاکزاد مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری هرمزگان با مسئولان هندی در راستای افزایش مبادلات تجاری منعقد شد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان بیان‌داشت: براساس تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد و مقرر شد با توجه به ظرفیت یک‌صد هزار تنی بازار خرمای بمبئی، استان هرمزگان ضمن احیای مبادلات تجاری، زمینه‌های صادرات محصول خرمای استان به پایتخت اقتصادی کشور هند را محیا می‌کند و همچنین بازرگانان 2 کشور از ظرفیت‌های محصول خرمای استان هرمزگان از نزدیک بازدید دارند.
 
وی به تفاهم‌نامه همکاری بین هرمزگان و هند برای صادرات قیر اشاره‌کرد و گفت: با توجه به اینکه نزدیک به 60 درصد قیر کشور در هرمزگان تولید می‌شود مقرر شد مجتمع مشترک قیر بمبئی و بندرعباس تشکیل شود تا این ظرفیت مهم بین دو کشور فعال و قیر هرمزگان جهت استفاد در زیر ساخت‌های کشور هند به این کشور صادر شود.
 
گفتنی است، همایش فرصت های تجاری هرمزگان و هند با حضور تجار و بازرگانان 2 کشور در فدراسیون سازمان های صادراتی هند برگزار شد.

کد خبر : ۴۳۹۷۵۳