خبرگزاری کار ایران

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

راه‌اندازی مرکز توانبخشی و بازتوانی کم‌شنوایان و ناشنوایان کاشت حلزون بسیار ارزشمند است

جلسه بررسی راه‌اندازی مرکز توانبخشی و بازتوانی کم‌شنوایان و ناشنوایان کاشت حلزون شده با حضور مسوولین دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی گیلان، در سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکی این استان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، جلسه بررسی راه اندازی مرکز توانبخشی و بازتوانی کم شنوایان و ناشنوایان کاشت حلزون شده با حضور مسوولین دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی گیلان، در سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، برگزار شد.

شاهرخ یوسف‌زاده چابک ضمن با اهمیت دانستن این طرح، گفت: راه‌اندازی این مرکز با توجه به ظرفیت و پتانسیل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌تواند بسیار با ارزش باشد.

شادمان نعمتی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان عزم خود را جزم کرده تا در کنار سازمان بهزیستی و با همکاری مرکز تحقیقات بیماری‌های گوش و حلق و بینی گامی بسیار موثر در حوزه توانبخشی و بازتوانی ناشنوایان کاشت حلزون شده، بردارد.

وی افزود: هدف از راه‌اندازی این مرکز ضرورت حفظ و ارتقای کیفیت مستمر اجرای آن است و اگر بخواهیم برای درمان یا کمک به اینگونه بیماران قدمی برداشته شود مستلزم آن خواهد بود تا تیمی متشکل از متخصصین علاقمند و دلسوز تشکیل دهیم.

فوق تخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از ناشنوایان جهت عمل جراحی کاشت حلزون و خدمات توانبخشی با صرف هزینه‌های سنگین به تهران اعزام می‌شوند، افزود: با توجه به اینکه هم زیرساخت‌های سخت افزاری و هم آموزش‌های فوق تخصصی مربوط در حال حاضر در دانشگاه موجود می‌باشد، با راه‌اندازی این مرکز، ناشنوایان پس از عمل جراحی می‌توانند خدمات توانبخشی و بازتوانی را در رشت انجام دهند و با حمایت وزارتخانه و مسوولین کمیته علمی کاشت حلزون کشوری در آینده انجام عمل جراحی کاشت حلزون نیز در دانشگاه علوم پزشکی گیلان امکانپذیر خواهد بود.

شادمان نعمتی خاطرنشان کرد: با استقبالی که سازمان بهزیستی گیلان از این برنامه نموده است، و به تبع آن حمایت‌های وزارت بهداشت برای برگزاری دوره‌های آموزشی، تشکیل این تیم و راه‌اندازی خدمات بهینه آن، می‌تواند در آینده نزدیک محقق شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه یاد آور شد: افراد زیادی به کلینیک گوش و حلق و بینی بیمارستان امیر المومنین (ع) مراجعه می‌کنند و حاضرند تمام زندگی خود را هزینه کنند تا فرزندنشان مختصر شنوایی به دست آورد و از مشکلات عدیده زندگی رهایی یابد.

شادمان نعمتی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه و فوق تخصص گوش و حلق و بینی، ضمن تشریح نحوه اجرای این پروژه را برا ی حاضرین در جلسه، اظهار امیدواری کرد این طرح با موفقیت در استان به اجرا برسد تا مقدمه برای راه‌اندازی قطب کاشت حلزون شمال کشور در دانشگاه علوم پزشکی گیلان باشد.

حسین اتحاد معاون درمان دانشگاه درباره پیگیری‌های وزارتی برای راه‌اندازی این مرکز در استان مطالبی بیان کرد.

محمدرضا پارسی –مدیرکل سازمان بهزیستی استان گیلان گزارشی از آمار معلولین استان گیلان علی‌الخصوص بیماران ناشنوا و کم شنوا ارایه کرد و گفت: این سازمان آمادگی کامل دارد تا در کنار دانشگاه علوم پزشگی گیلان جهت کمک به این بیماران قدم موثری بردارد.

هرسال، حدود ۴۵-۳۵ کودک ناشنوا در استان گیلان متولد می‌شوند که بسیاری از این کودکان هیچ گونه علامت یا عامل فطری دیگری ندارند و با احتساب جمعیت و نرخ باروری در استان‌های مجاور (مازندران، اردبیل و زنجان) سالیانه بالغ بر ۱۲۰-۱۱۰ کودک ناشنوای نیازمند به کاشت حلزون، در قطب کاشت حلزون شمال کشور متولد می‌شوند.

کد خبر : ۴۳۷۵۱۰