خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

پرداخت 51 درصد بهای چغندرقند تحویلی از چغندرکاران آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پرداخت 51 درصد بهای چغندر قند تحویلی از چغندر کاران استان خبر داد.

اسمعیل کریم‌زاده در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در ارومیه با اشاره به پرداخت 51 درصد بهای چغندر قند تحویلی از چغندر کاران استان، گفت: بهای محصول تحویلی تا کنون بالغ بر 480 میلیارد تومان برآورد شده است که کارخانجات قند استان در حدود 244 میلیارد تومان ، معادل 51 درصد بهای این محصول را پرداخت کرده اند.

وی با بیان اینکه طی سال های اخیر در کشت مزارع چغندر قند از بذور اصلاح شده و منوژرم استفاده می شود که این امر در افزایش راندمان تولید در مزارع کشت شده تاثیر بسزایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در مزارع چغندرقند از روش‌های آبیاری تحت فشار از جمله آبیاری بارانی و نوار تیپ استفاده می‌‌شود، خاطرنشان کرد: با تجهیز اراضی زیر کشت این محصول به سیستم‌های نوین آبیاری شاهد افزایش راندمان و بهره‌ وری بیش‌تر از آب در مزارع چغندرقند هستیم.

کریم‌زاده با اشاره به وضعیت آب مصرفی در بخش کشاورزی و بحران کم‌ آبی دریاچه ارومیه،اعلام کرد: استفاده از بذور منوژرم و تغییر در آرایش کشت چغندرقند گام موثری در کاهش میزان مصرف آب خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه برداشت چغندرقند از مهر ماه امسال آغاز شده است، یادآور شد: برداشت چغندرقند تا 10 دی‌ماه سال‌جاری ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به میزان خرید چغندر قند تاکنون توسط پنج کارخانه قند استان، گفت: تاکنون میزان 425 هزار و 100 تن توسط کارخانه قند ارومیه ، 310 هزار و 746 تن کارخانه قند پیرانشهر ، 300 هزار و 798تن کارخانه قند خوی ، 296 هزار و 403 تن کارخانه قند نقده و 211 هزار و 190تن نیز توسط کارخانه قند میاندوآب از چغندرکاران استان خریداری شده است.

کد خبر : ۴۳۶۹۲۹