خبرگزاری کار ایران

استاندار قزوین:

پوشش بیمه اجتماعی روستائیان قزوین باید به 50 هزار خانوار افزایش یابد

استاندارقزوین از وضعیت پوشش بیمه اجتماعی ویژه روستائیان در این استان اظهار نارضایتی کرد و گفت: میزان پوشش این بیمه تا پایان امسال باید به 50 هزار خانوار افزایش پیدا کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، فریدون همتی در جلسه ستاد راهبردی توسعه روستاهای استان ، اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوعات مرتبط با روستاها این کارگروه باید هر هفته با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه روستاها تشکیل جلسه داده و به صورت مستمر مسائل مربوط به این حوزه را مطرح و پیگیری کند.
 
وی افزود: این اقدام موجب می‌شود که مشکلات مربوط به شهرها و مناطق ما را از مسائل مرتبط با روستاها غافل نکند بنابراین دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه روستاها باید در جلسات کارگروه توسعه روستاهای استان قزوین گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.
 
استاندار اضافه کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال جاری قرار داریم باید نتیجه اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌های اجرایی استان قزوین را مشاهده کرده و میزان پیشرفت کارهای در دست اقدام هم گزارش شود.
 
همتی با اشاره به تدوین سند راهبردی توسعه روستاهای استان قزوین ادامه داد: تهیه و تدوین سند اگر نتواند اثری بر جای گذارد، جز کار تشریفاتی چیز دیگری نیست بنابراین زمانی سند راهنمای خوبی به شمار می‎رود که به آن توجه کرده و آن را پیاده کنیم.
 
وی عنوان کرد: در سفر هیأت دولت به استان قزوین هم تسهیلات مطلوبی در حوزه‌های مختلف از قبیل راه، طرح هادی، آب و مسکن روستایی اختصاص یافت که باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده شود.
 
استاندار با اشاره به فعالیت‌های صندوق بیمه روستایی در استان قزوین تصریح کرد: در حال حاضر حدود 100 هزار خانوار روستایی در این استان زندگی می‌کنند اما فقط 27 هزار خانوار روستایی تحت پوشش بیمه روستائیان و عشایر قرار دارند که رقم ضعیفی است زیرا بیمه روستایی فرصت مطلوبی بوده که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه استان قزوین در حوزه بیمه روستایی رتبه 15 کشوری را دارد، بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود امکان ارتقا این وضعیت وجود داشته و باید با برنامه‌ریزی و تبلیغ این موضوع را بین روستائیان نهادینه کنیم.
 
استاندار افزود: بیمه روستایی یک موضوع برای روستائیان به شمار می‌رود زیرا اگر حادثه‌ای برای سرپرست خانوار روستایی که تحت پوشش بیمه قرار دارند، رخ دهد آن خانواده تحت پوشش بیمه قرار گرفته و مستمری دریافت می‌کند.
 
همتی اضافه کرد: از سوی دیگر تمام سرپرستان خانوارهای روستایی که تحت پوشش بیمه روستائیان و عشایر باشند پس از 65 سالگی بازنشست شده و از مزایای بیمه بازنشستگی صندوق بهره‌مند می‌شوند.
 
وی عنوان کرد: هر استانی که تعداد خانوارهای روستایی بیشتری را بیمه کند قطع‌ به یقین از منابع مالی دولتی بیشتری بهره‌مند می‌شود البته این کار نیاز به برنامه‌ریزی و تبلیغ در زمینه بیمه روستائیان و عشایر دارد.
 
استاندار تصریح کرد: طرح‌های اشتغال روستایی هم فرصت بسیار مناسبی برای افزایش آمار اشتغال استان قزوین به شمار می‌رود و متولی تمام این موضوعات اداره‌کل امور روستاهای این استان است که با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید اقدامات لازم را انجام دهد.
 
همتی با تأکید بر اینکه توزیع امکانات در روستاهای استان قزوین باید عادلانه باشد، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای توزیع خدمات بین روستاها باید به گونه‌ای باشد که هر یک از روستاها حداقل از یک خدمت بهره‌مند شده و مردم آن روستا برای دریافت خدمات بیشتر امیدوار باشند.
 
استاندار مطرح کرد: در خصوص بیمه روستائیان هم کمیته امداد امام راحل و بهزیستی باید مددجویان تحت پوشش خود را توجیه کنند تا این افراد تحت پوشش بیمه روستائیان درآمده و از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند.
 
همتی عنوان کرد: امیدوارم با برنامه‌ریزی و تبلیغ مناسب تعداد خانوارهای تحت پوشش بیمه روستائیان از 27 هزار به 40 تا 50 هزار خانوار تا پایان سال جاری افزایش یابد و سال آینده هم خیز ما این باشد که 73 هزار خانوار روستایی استان قزوین تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.
 
وی گفت: ضمن اینکه دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها هم برای تبلیغ در زمینه مزایای بیمه روستائیان می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند، دستگاه‌های اجرایی تمام ظرفیت خود را برای تحقق این مهم به کار گیرند.
 

کد خبر : ۴۳۲۷۵۵