خبرگزاری کار ایران

مشاور عالی فرماندهی کل قوا مطرح کرد؛

لزوم توسعه اتصال خطوط ریلی، رشد مبادلات تجاری و مراودات گردشگری ایران با کشورهای حاشیه خزر

رحیم صفوی سوآپ نفت و گاز کشورهای حاشیه خزر از طریق ایران را حائز اهمیت ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه برخوردار اعلام کردن استان‌های شمال کشور نادرست است.

به گزارش ایلنا از بندر انزلی، سیدیحیی رحیم صفوی (دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در نیروهای مسلح) در همایش دو روزه آمایش سرزمین، جایگاه خزر و چشم‌انداز توسعه گیلان که با همکاری انجمن ژئوپلتیک کشور و این سازمان در زیبا کنار برگزار می‌شود بر لزوم توسعه خطوط ریلی چهار سوی کشور و سواپ نفت و گاز کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق ایران تصریح کرد.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با قدردانی از سازمان منطقه آزاد انزلی برای حمایت از برگزاری همایش مزبور که می‌تواند نقش موثری در حمایت از پژوهش و پژوهشگران حوزه های ژئوپلتیک ایفا نماید خواستار توجه به تخصص و توانمندیهای انجمن‌های علمی شد و اضافه کرد: شش حوزه ژئوپلتیکی در اطراف ایران وجود دارد که سه حوزه دریای خزر، آسیای مرکزی و قفقاز آناتولی در شمال ایران واقع شده که می‌توان از آنها جهت توسعه کشور بهره برد.

وی استفاده بهینه ایران از حوزه‌های ژئوپلتیکی فوق را از مهمترین اهداف برگزاری این همایش اعلام کرد و در خصوص راهکارهای افزایش بهره گیری از ظرفیت‌های ژئوپلتیک دریای خزر چنین گفت: بعد از اتصال ایران به شبکه ریلی ترکمنستان و قزاقستان در شرق دریای خزر، اتصال شبکه ریلی ایران به روسیه و دریای خزر علاوه بر فعال‌سازی مسیر ترانزیتی شمال جنوب می‌تواند زمینه‌ساز کسب میلیاردها دلار درآمد ارزی برای ایران اسلامی شود.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در نیروهای مسلح به اهمیت اتصال خط ریلی ایران-آذربایجان به جنوب کشور ،بندرعباس و چابهار در راستای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی اشاره و تاکید کرد:. توسعه صادرات و واردات کالا و ایجاد تسهیلات لازم برای گردشگران کشورهای حوزه دریای خزر و همچنین کاهش تعرفه های گمرکی در جهت نیل به افزایش درآمدهای ارزی کشور با تکیه بر ظرفیت های ژئوپلتیک ایران، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

رحیم صفوی با اشاره به حذف روادید ایران با جمهوری آذربایجان، تعمیم این مهم با سایر کشورهای حاشیه دریای خزر و یا تسهیل در ارائه روادید در داخل مرزهای کشور را پیشنهاد داد و افزود: تراکم جمعیتی کشورهای حاشیه دریای خزر و حضور 5 میلیون گردشگر روس در ترکیه، خبر از ظرفیت‌های موجود گردشگری در ارتباط با این کشورها است که در صورت جذب 10درصد از گردشگران روسیه به کشورمان، تحول عظیمی در بخش گردشگری شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت اتصال راه آهن افغانستان به ایران در راستای انتقال کالاهای چین از شرق کشور تأکید کرد: با توجه به انجام 80 درصد حمل و نقل جهانی به صورت دریایی و ریلی، اتصال به راه‌آهن هرات در افغانستان، مدت زمان انتقال کالا از چین را یک هفته کاهش می‌دهد.

 رحیم صفوی سوآپ نفت و گاز کشورهای حاشیه خزر از طریق ایران را حائز اهمیت ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه برخوردار اعلام کردن استان‌های شمال کشور نادرست است و گفت: گیلان، نیاز به کمک دولت و تخصیص بودجه مناسب دارد و اتصال خطوط ریلی به بندرانزلی باید هرچه سریعتر انجام شود تا از ظرفیت‌های ژئوپلتیک دریای خزر به نفع منافع ایران اسلامی بهره برداری نمود.

کد خبر : ۴۳۱۸۸۸