خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه:

کاهش آب‌دهی زولاچای سلماس در دو دهه اخیر اتفاق افتاده است

asdasd
کد خبر : ۴۲۸۲۳۸

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: آب‌دهی زولاچای سلماس در دو دهه اخیر ۶۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سلماس، مسعود تجریشی ظهر امروز در همایش آگاه سازی عمومی از چالش‌های آب در حوضه دریاچه ارومیه، که در سالن همایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سلماس  برگزار شد، اظهار داشت: افزایش انعکاس تشعشعات خورشیدی منتشره از بستر دریاچه ارومیه زمینه ازدیاد تشعشعات سرطان‌زا را سبب می‌شود.

وی افزایش شوری آب و خاک مناطق مجاور را دلیلی بر افزایش سقط جنین دام‌ها و لطمات جبران ناپذیر بر تولیدات کشاورزی دانست و گفت: باید دریاچه ارومیه نجات یابد، در غیر این صورت صدمات جبران‌ناپذیری را خواهیم دید.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: بی‌وجهی در سال‌های گذشته به اعداد و ارقام مربوط به بیلان آب‌های زیرزمینی، میزان شوری آب و میزان مصرف ۸۲درصدی منابع آبخوان دریاچه ارومیه و … فجایع امروزی را ایجاد کرده است که نتیجه آن استفاده دو برابری دشت سلماس از منابع آبی شده است.

این مسؤول اظهار داشت: کاهش بارش و افزایش برداشت از چاه‌های آب یکی از مهم‌ترین دلایل کم‌آبی و خشکی دریاچه ارومیه هست.

تجریشی با بیان اینکه آب‌دهی زولاچای سلماس در دو دهه اخیر ۶۶ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: در سال ۷۰ حدود ۵۰۰ میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه شده بود که در حال حاضر یک درصد این مقدار وارد دریاچه می‌شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: نشست اراضی در منطقه لکستان سلماس از عوارض کمبود آب زیرزمینی است که این امر مشکلات زیادی را سبب می‌شود.

تجریشی گفت: ایجاد کانون‌های تولید غبار در اطراف دریاچه ارومیه را شاهد هستیم که این وضعیت از طریق تصاویر ماهواره‌ای و بازدیدهای میدانی قابل مشاهده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز