خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم:

19میلیون نفر در ایران حاشیه‌نشین هستند/ وجود 2 هزار و 700 محله نابسامان در کشور

asdasd
کد خبر : ۴۲۴۱۹۸

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، مجموع حاشینه‌نشینان در ایران را 19 میلیون نفر عنوان و تاکید کرد که حل مشکلات و مسائل حاشیه‌نشینان نیازمند زمان زیادی است.

به گزارش ایلنا از یاسوج، " عباس احمد آخوندی" که در برنامه پایش شبکه یک سیما سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: دو دیدگاه در زمینه سکونت‌گاه حاشیه‌نشینان وجود دارد که یک دیدگاه می‌گوید که این سکونت‌گاه‌ها دیده نشود و حتی خدمات اولیه آب و برق به آنها ارائه نشود.

وی دیدگاه دوم را برخلاف دیدگاه اول مرتبط با سکونت‌گاه‌های حاشیه‌ای ذکر و اظهار داشت: اینکه سکونت‌گاه 19 میلیون میلیون نفر را محو کنیم و نادیده بگیریم امکان‌پذیر نیست.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم افزود: مهاجرت از روستاها به سمت شهرها مختص ایران تنها نیست و این رشد مهاجرت در تمام دنیا مشهود است.

جمعیت روستاها در کشور 28 درصد است
آخوندی با اشاره به برخی آمار رشد مهاجرت روستانشینان به شهرها، خاطرنشان کرد: مجموع جمعیت روستاها در کشور تنها 28 درصد است.

وی گفت: دولت‌ها خیلی نمی‌توانند در رشد مهاجرت روستانشینان به شهرها دخالتی کنند و رشد این مهاجرت ها اکنون به یک تحول تاریخی تبدیل شده است.

عامل محرک مهاجرت به شهرها شغل است
وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، اصلی‌ترین عامل محرک رشد مهاجرت روستاها به شهرها را "شغل" ذکر و تصریح کرد: اشتغال ، تولید و معیشت مهمترین عوامل این رشد است.

آخوندی افزود: این واقعیتی است که ظرفیت روستاها محدودیت دارد و نباید کاری کرد که هزینه‌های فراوانی صورت گیرد و پاسخ مناسبی نیز دریافت نشود مانند برنامه اول توسعه که گرایش اول انقلاب بر محور کشاورزی بود اما صنعت خود را بعدها بر آن تحمیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه استراتژی حاشیه‌نشینی باید حذف و حاشیه‌نشینان را به متن داستان شهری بازگرداند، اظهار داشت: ما به دنبال یک اجماع ملی همه شمولی در این ارتباط هستیم.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم گفت: ما می‌گوئیم که حاشیه‌نشینان همه شهروند ایران هستند و باید در جامعه پذیرفته شوند که می‌طلبد صدا و سیما کمک کند تا این اجماع ملی شکل بگیرد اگرچه برخی معتقدند نباید به حاشیه‌نشینان خدمات داد اما ما در مقابل این دیدگاه ایستاده و مخالفیم.

آخوندی با بیان اینکه باید به سمت توانمندسازی‌کردن مردم پیش رفت، خاطرنشان کرد: اکنون به سمت تسهیلات هشت درصدی رفته‌ایم که بطور مثال اگر فردی پس انداز 10 میلیون تومانی داشته باشد بعد از 2 سال 40 میلیون و پس از سه سال 60 میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند.

وی افزود: مردم باید در ابعاد مختلف مشارکت داشته باشند تا پول خود را به هدر ندهند و بیخود هم هزینه نمی‌کنند و از سویی ما معتقدیم اگر سیستم مشارکت مردمی را نیز نداشته باشیم یک تولید کم ارزش داشته ایم.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم با تاکید بر اینکه کلمه "حاشیه" را توهین می‌داند، یادآور شد: باید این حس را که این‌ها خود "متن " هستند را تقویت کنیم زیرا که ما کلمه "حاشیه" را توهین می دانیم.

آخوندی گفت: اگر کسی از حاشیه به متن فراخوانده نشود ممکن است به بسیاری از آسیب های اجتماعی گرفتار شود و به همین خاطر است که ما می‌گوئیم باید استراتژی از "حاشیه" به " متن" را تقویت کنیم.

سوداگری شهرداری‌ها سبب تشدید موضوع زمین در دادگستری ها شده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود ، "سوداگری شهرداری‌ها " را سبب تشدید موضوع زمین در دادگستری‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: شهر فروشی سوداگری شهرداری ها است.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم افزود: وقتی زمینی به قیمت A تومان می ارزد و 2 طبقه باید در آن ساخته شود اما 10 طبقه در آن ساخته می شود یک ارزش سوداگرانه است.

آخوندی با تاکید براینکه این سوداگری ها به شهرداری ها بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: عنوان محترمانه " درآمد ناپایدار" را نیز برای آن انتخاب کرده اند در حالیکه همین عنوان محترمانه یک ارزش سوداگرایانه است.

وی تمرکز جمعیتی در تهران را بسیار شدید خواند و اظهارداشت: 50 درصد جمعیت کشور در 10 کلان شهر زندگی می کنند.

افزایش 60 درصد قیمت منازل مسکونی در سال های 85 تا 87
وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم گفت: تعداد خانه خالی اعلام شده در تهران بین 250 تا 450 هزار واحد عنوان شده است.

آخوندی، دلیل اصلی وجود خانه‌های خالی را افزایش قیمت 50 تا 60 درصدی منازل مسکونی در سال‌های بین 85 تا 87 عنوان و اظهار داشت: افزایش قیمت‌ها وسوسه‌های زیادی را در بازار مسکن ایجاد کرد که مردم خانه ساختند.

وی گفت: در دولت یازدهم از رشد روزافزون قیمت منازل به شکل مطلوبی جلوگیری و قیمت منازل نسبت به آن سال ها خیلی خیلی پایین آمده است.

تهیه و تدوین برنامه پنج ساله جامع و فراگیر بازآفرینی شهری در کشور
وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم از تهیه و تدوین برنامه پنج ساله جامع و فراگیر بازآفرینی شهری در کشور تا پایان سال 99 خبرداد.

آخوندی گفت: برنامه پنج ساله برای 2 هزار و 700 محله نابسامان با جمعیتی معادل 19 میلیون نفر و مساحت 130 هزار هکتار تهیه و تدوین شده است.

2 هزار و 700 محله نابسامان در کشور
وی زمان اجرای این برنامه را طی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه ذکر و خاطرنشان کرد: به طور متوسط 270 محله در اولویت اقدام بهسازی و نوسازی شهری قرار می گیرد.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، رویکرد تهیه و تدوین برنامه پنج ساله جامع و فراگیر بازآفرینی شهری در کشور را توسعه محله‌ای برشمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز