خبرگزاری کار ایران

با حضور مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت؛

رونمایی از سامانه ملی «پالایش بیمه کارگران ساختمانی» در قم

مراسم رونمایی از سامانه ملی «پالایش بیمه کارگران ساختمانی»، با حضور مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برخی از مسئولان استانی، در شهر قم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، مراسم رونمایی از سامانه ملی «پالایش بیمه کارگران ساختمانی»، با حضور جمعی از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برخی از مسئولان استانی، در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد.

از جمله افراد حاضر در این مراسم می توان به حضور آقایان محمدنقی حسینی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین الملل، اسماعیل گرجی پور مدیرکل دفتر بیمه های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اکبر شوکت رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور و عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی، سیدمهدی صادقی استاندار قم، مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، نصرالله بازوند مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم، ذاکری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، مسلم مکاری بازرس ویژه کانون کارگران ساختمانی کشور، عباس شیری سخنگوی کانون کارگران ساختمانی قم و ...، اشاره کرد.

شوکت: هیچ کارگر ساختمانی نباید پشت خط بیمه بماند

اکبر شوکت رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور در این مراسم ضمن تقدیر از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از راه اندازی سامانه ملی «پالایش بیمه کارگران ساختمانی»، گفت: امیدواریم با راه اندازی این سامانه، هیچ کارگری پشت خط بیمه نماند.

وی گفت: کانون کارگران ساختمانی کشور پس از راه اندازی این سامانه ملی، آمادگی خود را برای اجرای طرح هایی به منظور کاهش حوادث ناشی از کار در کل کشور اعلام کرده و البته اقداماتی را نیز در این زمینه شروع کرده است.

نماینده کارگران در هیئت امنای سازمان تأمین ا جتماعی گفت: از وزیر محترم تعاون، کار و رفاه ا جتماعی می خواهیم، تا با اندیشیدن تمهیداتی به منظور کاهش حضور اتباع بیگانه در صنعت ساختمان، امنیت شغلی کارگران ساختمانی را پایدار کند.  

وی در ادامه اظهار داشت: حدود یک‌میلیون و 400 هزار کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد که حدود یک‌میلیون و صد هزار نفر آن‌ها بیمه هستند.

وی بابیان اینکه 800 هزار خانواده تحت پوشش بیمه کارگری هستند، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این سامانه و پالایش بیمه کارگران ساختمانی می‌توانیم گام مهمی برای بیمه کردن جاماندگان از این بیمه انجام دهیم.

رئیس کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: متقاضیان دریافت بیمه کارگران ساختمانی می‌توانند با مراجعه به سامانه رفاه ایرانیان  وارد سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی شوند.

وی با تأکید بر اینکه سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی پیش‌ازاین در چهار شهر به‌صورت پایلوت راه‌اندازی شده بود، تصریح کرد: با اجرای موفقیت‌آمیز این طرح از امروز این سامانه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

مسلم مکاری بازرس ویژه کانون کارگران ساختمانی کشور در ادامه این مراسم گفت: با راه اندازی سامانه ملی «پالایش بیمه کارگران ساختمانی»، کارگران ساختمانی واقعی شناسایی شده و در نوبت بیمه نمی مانند.

عباس شیری سخنگوی کانون کارگران ساختمانی قم نیز خاطرنشان کرد: بسیاری افراد بی جهت خود را کارگر ساختمانی معرفی می کنند تا از امتیازات بیمه این شغل استفاده کنند اما با راه اندازی سامانه ملی «پالایش بیمه کارگران ساختمانی»، این مشکل برطرف خواهد شد.

*حسینی: حمایت از بنگاه های کوچک اقتصادی ضرورت دارد

قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل نیز در این مراسم گفت: تنها راه مقابله با بیکاری در کنار ایجاد خلاقیت و کارآفرینی‌ها، حضور بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

وی افزود: تعاون در جمهوری اسلامی موضوع مهم و جدی است و با نگاهی به قانون اساسی به اهمیت آن بیشتر پی می‌بریم.

وی بابیان اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی به تعاونی‌ها به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور توجه شده است، تصریح کرد: تعاون برای جامعه وضعیتی ایجاد می‌کند که عدالت اجتماعی با توجه به توسعه و گسترش‌ها زیاد شود.

قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل افزود: تعاونی‌ها به‌صورت شبکه‌ای می‌توانند مشکلات دورترین نقاط کشور را حل کنند ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

وی بحث جدی صاحب‌نظران تعاونی‌ها را چگونه رویکردی داشتن دانست و گفت: اگر بخواهیم با مشکل بیکاری در جامعه مبارزه کنیم باید رشد اقتصادی داشته باشیم و جای سؤال است که در حال حاضر اقتصاد ایران با این شرایط چه میزان اشتغال می‌تواند ایجاد کند؟

حسینی به ‌پیش‌بینی دولت برای رشد اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: دولت رشد 8 درصدی را پیش‌بینی کرده است که رسیدن به آن سخت به نظر می‌رسد ولی می‌توان انتظار رشد 5 درصدی اقتصادی را داشت.

وی عنوان کرد: زمانی می‌توان بر بیکاری غلبه کرد که در کنار رشد اقتصادی موارد دیگری هم در نظر گرفت که نقش تعاونی‌ها برای مقابله با بیکاری می‌توان پررنگ باشد و بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند افراد زیادی را در اختیار بگیرند و سهم خود در کارآفرینی را ادا کنند.

قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل گفت: در خاورمیانه نرخ بیکاری در برخی کشورها 29 درصد است که این نرخ در کشور ما 10 درصد وحتی کمتر از آن است که تنها راه مقابله با بیکاری در کنار ایجاد خلاقیت و کارآفرینی‌ها، حضور بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

وی یکی از راه‌های پیشرفت نقش تعاونی‌ها در کشور را بروز شدن تعاونی‌ها دانست و افزود: اگر تعاونی‌ها بخواهند با روش‌های سنتی و مرسوم کار کنند مطمئناً در آینده به مشکل بر خواهند خورد، لذا نیاز است تعاونی‌ها بازنگری و ارزیابی از خود انجام دهند.

ذالنور: حضور دولت در اقتصاد، قفل اقتصاد است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: قفل اصلی اقتصاد کشور حضور پررنگ دولت در اقتصاد است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنور، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ کرده‌اند و بر این اساس اقتصاد کشور دارای سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی است.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی اقتصاد کشور حضور پررنگ دولت در اقتصاد است و گیر اصلی و قفل اقتصاد را می‌توان در این جمله که "دولت در اقتصاد جایی که باید باشد نیست و آنجا که نیاز به دولت نیست آن‌ها حضور دارند" می‌توان پیدا کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نه بخش خصوصی و نه بخش تعاونی‌ها باوجود حضور دولت در اکثر بخش‌ها دیگر انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارند.

وی بابیان اینکه دولت باید در بخش‌های رفاه عمومی، فضای سبز و ساخت زیرساخت‌ها حضورداشته باشد، افزود: دولت با نظارت، کنترل و سیاست‌گذاری در بخش‌های کنترل واردات و صادرات باید هموار کننده حضور بخش‌های خصوصی و تعاونی‌ها در اقتصاد باشد.

ذوالنور گیر اصلی اقتصاد کشور را اتکا به نفت دانست و گفت: قرار بود بعد از هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح یارانه‌ها منابع آزادشده صرف سه بخش افزایش زیرساخت‌ها، تقویت اقتصاد خصوصی و تعاونی‌ها شود که متأسفانه هیچ‌کدام محقق نشد.

وی ادامه داد: در بخش خصوصی مشکلات جدی وجود دارد، سیستم بانکی با بهره‌های بالا بخش صنعت و تعاون را با مشکل روبرو کرده است و بخش‌های صنعتی و تولیدی نمی‌توانند این حجم بهره را پرداخت کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مالیات 9 درصدی که به اسم مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت می‌شود به‌نوعی سنگ‌اندازی است، تا زمانی که تولیدکنندگان سرمایه در گردش نداشته باشند نمی‌توان انتظار داشت کسی در این بازار دوام بیاورد.

وی بابیان اینکه اگر قرار است اقتصاد رونق بگیرد باید از تعاونی‌ها حمایت بیشتری شود، اظهار داشت: وجود تعاونی‌های قدرتمند و حضور دولت باعث می‌شود رقبای ضعیف حذف شوند و به‌نوعی این انحصارطلبی در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌گیرد.

*جزئیات جلسه استاندار قم با رئیس جمهور

استاندار قم گفت: از مجموع ۲۷ پروژه سفر رئیس‌جمهور به قم، ۱۵ پروژه آن امسال افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

صادقی با اشاره به جلسه روز گذشته خود با رئیس‌جمهور اظهار داشت: در این دیدار گزارشی از اقدامات و پروژه‌های استان داده شد که خوشبختانه از 10 وعده‌ای که رئیس‌جمهور برای قم داده‌اند همه آن‌ها عملی شده است.

وی بابیان اینکه در سفر رئیس‌جمهور به قم 27 پروژه مصوب شده بود، خاطرنشان کرد: 15 پروژه آن امسال با توجه به اعتبارات  در نظر گرفته‌شده افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار قم نقش تعاونی‌ها را در اجرای اقتصاد مقاومتی مهم دانست و افزود: یکی از راه‌های تقویت تعاونی‌ها تسهیل کردن راه آن‌ها در تمامی حوزه‌هاست که در این زمینه گام‌هایی در استان برداشته‌شده است.

وی آموزش فراگیر تعاونی‌ها برای ارائه خدمات استانی و تأمین نیازهای مشاغل خانگی را ازجمله اقدامات برای بهبود اقتصاد برشمرد و گفت: تلاش برای رسیدن به 25 درصد سهم تعاونی‌ها از اقتصاد، بررسی اصل 44، معافیت حق بیمه کارفرما و حمایت از تولید کشاورزی می‌تواند کمک زیادی در رونق اقتصاد در کشور باشد.

صادقی ادامه داد: تغییر رویکرد تعاونی‌ها در صادرات و دادن مشاوره برای کارجویان در تعاونی‌ها می‌تواند نقش تعاونی‌ها در اقتصاد را پررنگ کند.

*بازوند: تعاونی ها باید سهم 25 درصدی اقتصاد کشور باشند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم نیز در این مراسم گفت: تعاونی‌ها باید سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد کشور را داشته باشند که با توجه به در اختیار بودن ۸۰ درصد اقتصاد کشور در دست دولت، تا رسیدن به این سهم فاصله زیادی وجود دارد.

بازوند خاطرنشان کرد: از یک تیر تا 20 تیر از تعاونی‌های استان قم ثبت‌نام به عمل آمد و از 20 تا 30 تیر توسط هیئت‌داوران برگزیدگان آن‌ها انتخاب شدند.

وی بابیان اینکه متأسفانه شاخص‌های انتخاب تعاونی‌های برتر بسیار سخت بود، خاطرنشان کرد: 33 تعاونی در 21 گرایش تعاونی در این مدت ثبت‌نام کردند که از بین آن‌ها 10 تعاونی به‌عنوان برتر انتخاب شدند.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان قم با انتقاد از برخی‌ها که مدعی هستند تعاونی‌ها موفق نیستند، افزود: تعاونی‌ها ثابت کرده‌اند که همواره موفق هستند و چون در بخش مسکن برخی‌ها نتوانسته‌اند به موفقیت برسند نباید این برداشت را کرد که کل تعاونی‌ها موفق نبوده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه 46 هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌ها در قم ساخته‌شده است، تصریح کرد: از این تعداد 44 هزار مسکن به مردم واگذارشده است و آمار موفقیت 97 درصدی خود نشان از آن دارد که تعاونی‌ها موفق بوده‌اند.

بازوند ادامه داد: متأسفانه در برهه‌ای از زمان تعاونی‌ها عجولانه تشکیل می‌شد و به همین علت نمی‌توانست موفق باشد و در حال حاضر 200 هزار تعاونی در کشور وجود دارد که 100 هزار تعاونی غیرفعال می‌باشند.

وی بابیان اینکه تعاونی‌ها سهمی بین 6 تا 7 درصد از اقتصاد کشور را دارا هستند، عنوان کرد: طبق برنامه پنجم توسعه تعاونی‌ها باید سهم 25 درصدی از اقتصاد را داشته باشند که با توجه به در اختیار بودن 80 درصد اقتصاد کشور در دست دولت، تا رسیدن به این سهم فاصله زیادی وجود دارد.

*تجلیل از تعاونی ها و تعاونگران برتر

در پایان این مراسم نیز از تعاونی ها و تعاونگران برتر استان قم در یکسال گذشته، تقدیر شد.

کد خبر : ۴۰۹۵۵۶