خبرگزاری کار ایران

امروز با حضور مسئولان ایران و روسیه انجام می‌شود؛

آغاز ساخت دو واحد جدید در نیروگاه اتمی بوشهر

asdasd
کد خبر : ۴۰۹۵۰۵

ساخت واحد دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر امروز با حضور مسئولان کشورمان و روسیه آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ساخت این دو نیروگاه جدید در پنجمین سالگرد اتصال نخستین واحد نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه سراسری برق کلید می خورد.

 در مراسم آغاز ساخت این دو نیروگاه هسته ای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و مسئولانی از روسیه حضور می یابند.

امروز همچنین واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر به کشورمان تحویل نهایی می شود.

نخستین واحد نیروگاه اتمی بوشهر 12 شهریور سال 90 ،  حدود پنج سال پیش به شبکه سراسری برق متصل شد و یک سال بعد به ظرفیت صد در صد رسید ، این نیروگاه توان تولید هزار مگاوات برق را دارد.

این واحد نیروگاهی اوایل امسال به ایران تحویل شد و  مجوز بهره برداری صنعتی آن را دریافت کرد.

توافق نامه ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر آبان 93میان ایران و روسیه امضا شده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان چند روز پیش اعلام کرده بود هزینه ساخت این دو واحد نیروگاهی 10 میلیارد دلار معادل 30 تا 35 هزار میلیارد تومان است.

به گفته علی اکبر صالحی قرار است دستکم 30 درصد تجهیزات این دو واحد در داخل ساخته شود و روس ها آماده اند تا آنجا که امکان داشته باشد از توان شرکت های ایرانی  استفاده کنند.

وی مدت زمان ساخت این دو واحد را 10سال عنوان کرد.

در همین حال چند روز پیش شرکت روس اتم که ساخت دو نیروگاه جدید بوشهر را مانند نیروگاه نخستین برعهده دارد، اعلام کرد بهره برداری از دومین واحد نیروگاه بوشهر برای اکتبر 2024یعنی هشت سال آینده و واحد سوم برای آوریل 2026 حدود 10 سال آینده برنامه ریزی شده است.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، با ساخت این دو واحد نیروگاهی از تولید سالانه 14 میلیون تن گاز گلخانه ای جلوگیری و در مصرف 22میلیون بشکه نفت صرفه جویی می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز اوایل شهریور اعلام کرده بود با تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهرتا کنون معادل 27 میلیون بشکه نفت در مصرف سوخت های فسیلی صرفه جویی شده است.

 سال 1354 که آلمان ها ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را شروع کردند قرار بود دو واحد نیروگاهی بسازند که بعدها با نیمه کاره رها کردن این طرح، روس ها تکمیل یک واحد را در سال 1373 برعهده گرفتند.

مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر گفت: هشت هزار نیرو در ساخت دو واحد جدید نیروگاه اتمی بوشهر، فعالیت خواهند کرد.

 محمود جعفری صبح امروز در جمع خبرنگاران در فرودگاه بین المللی بوشهر افزود: ساخت این دو واحد فرصت مناسبی است برای افزایش اشتغال به ویژه اشتغال نیروهای بومی استان بوشهر.

وی ادامه داد: در مرحله بهره برداری نیز دو هزار نفر در این دو واحد نیروگاه اتمی کار خواهند کرد.

 مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر بااشاره به  این که ساخت این دو واحد امروز با حضور مسئولان کشورمان آغاز می شود، تصریح کرد: هر یک از این واحدها هزار و 57 مگاوات برق تولید خواهد کرد.

جعفری گفت: با فعالیت هر کدام از این دو واحد، در مصرف 11 میلیون بشکه نفت صرفه جویی و از تولید هفت میلیون تن گاز گلخانه ای جلوگیری می شود.

مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر افزود: ساخت یکی از واحدها در مدت 108 ماه و دیگری 126 ماه به طول خواهد کشید.

توافق نامه ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر آبان 93 میان ایران و روسیه امضا شده بود.

به گفته صالحی قرار است دستکم 30درصد تجهیزات این دو واحد در داخل ساخته شود و روس ها آماده اند تا آنجا که امکان داشته باشد از توان شرکت های ایرانی  استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز