خبرگزاری کار ایران

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد خبرداد:

کشف و ساماندهی آبراهه‌های باغ پاسارگاد

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از کشف ۲۰۰ متر از آبراهه های باغ پاسارگاد بر روی سطح زمین و ساماندهی آنها خبرداد.

به گزارش ایلنا، حمید فدایی ضمن اعلام این مطلب گفت: آرامگاه کورش در میان باغی زیبا و بزرگ قرار داشته و آبراه های متعددی این باغ را سیراب می‌کرده‌اند و اکنون تنها بخشی از زهکشی‌ها و آبنماهای آن باقیمانده است.

فدایی افزود: یکی از موضوعات مهم که امسال به صورت ویژه در دستور کار پایگاه جهانی قرار دارد موضوع آبراهه های این میراث تاریخی و ساماندهی آن‌هاست به همین منظور معرفی، حفاظت و کشف این آبراهه ها آغاز شد.

وی افزود: علاوه بر شناسایی آبراهه‌ها،مستندنگاری دقیقی در این زمینه انجام و با پایش مناسب طرحی برای حفاظت ساختاری این بخش آسیب دیده ارائه می شود.

فدایی آبراهه‌ها را بهترین نشانه‌های این باغ دانست و افزود: باغ شاهی یا همان پردیس شاهی در کنار مجموعه جهانی پاسارگاد ثبت‌جهانی شده است، از این رو می‌توان با موضوع آبراهه‌ها و کشف آن فصل جدیدی را در این حوزه به دست آورد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با بیان اینکه در حال حاضر قسمت های عمده ای از آبراهه های باغ در زیر زمین قرار دارد، افزود: بر اساس اطلاعات در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ متر از این آبراهه ها بر روی سطح زمین شناسایی شده و مابقی هنوز شناسایی نشده است.

کد خبر : ۴۰۷۶۱۰