خبرگزاری کار ایران

عصر امروز؛

قدیمی‌ترین بنای خشتی جهان در البرز رونمایی شد

محوطه ازبکی قدیمی‌ترین بنای خشتی جهان در البرز با عصر امروز با حضور مسئولان استانی رونمایی شد.

به گزارش ایلنا در البرز، محمد حسین طالبیان معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعد از ظهر امروز در  مراسم رونمایی از محوطه تاریخی، فرهنگی تپه‌ ازبکی در شهرستان نظرآباد البرز با بیان اینکه محوطه باستانی ازبکی با قدمتی 7 هزار ساله یکی از محوطه‌های ارزشمند کشور و از سایت‌های معتبر باستان شناسی است از روند ثبت جهانی این محوطه باستانی خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز هم در این مراسم گفت: محوطه ازبکی یکی از محوطه‌های تاریخی فرهنگی شهرستان نظرآباد است که توسط دکتر مجیدزاده در 6 فصل کاوش شده و این محوطه شامل بخش‌هایی با عناوین یان‌تپه، جیران‌تپه، مارال‌تپه و غیره است که خشت این تپه هفت‌هزار ساله به سازمان‌ملل نیز اهدا  شده است.

عبدالناصر میرچی با بیان اینکه امروزه صنعت گردشگری از پرسودترین فعالیت‌های اقتصادی است از حمایت سازمان متبوعش برای حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران در این محوطه باستانی خبر داد.

در ادامه این مراسم رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نظرآباد با بیان اینکه ساوجبلاغ و طالقان یکی از مهمترین مناطق گردشگری استان و در سطح کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: محوطه باستانی ازبکی شامل یک تپه اصلی و چند تپه اقماری است که از منظر تاریخی و باستانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ولی‌اله دهقانی همچنین گفت: با توجه به قدمت این محوطه باستانی، این مجموعه قسمتی از کتاب تاریخ باستان ایران است چراکه تاریخ 9 هزار ساله اولین معابد بشر و روستاهای پیش از تاریخ و دوره مادها را در این مجموعه تاریخی می‌توانیم مشاهده کنیم.

دهقانی از رونمایی کتابی با عنوان تپه ازبکی، در 700 صفحه به قلم یوسف مجیدزاده خبر داد که در حال حاضر در یک جلد برای دانشجویان و علاقه‌مندان میراث فرهنگی خلاصه شده و قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه پس از 6 فصل کاوش این مجموعه شناسایی و روبه فراموشی سپرده شده بود، خاطرنشان کرد: با پیگیری میراث‌فرهنگی و دادستان و رئیس دادگستری استان با همکاری مالک آن 12 هکتار که در عرصه میراث‌فرهنگی بود به این این سازمان واگذار شد و امروز نیز روند ثبت‌جهانی این محوطه باستانی در حال انجام است.

دهقانی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری مراسم این‌چنینی برای معرفی این مناطق باستانی، به عنوان مناطق هدف نمونه توریستی وگردشگری گفت: هفته‌های آینده، بلیت‌فروشی برای بازدید عموم از این محوطه باستانی انجام می‌شود.

کد خبر : ۴۰۵۵۰۹