خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان انتقال خون مطرح کرد:

20 هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد/ لرستانی‌ها رکورددار اهدا خون در کشور

asdasd
کد خبر : ۴۰۴۱۷۸

رئیس سازمان انتقال خون گفت: 20 هزار بیمار تالاسمی در کشور و 135 نفر در لرستان زندگی می‌کنند که این افراد به طور متوسط 10 تا 15 بار در سال خون دریافت می‌کنند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، علی اکبر پورفتح الله روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مرکز انتقال خون لرستان افزود: سالیانه یطور متوسط در حدود 350 هزار واحد خون و گلبول قرمز اهدایی، به این افراد اختصاص می یابد.

 وی اظهار کرد: برای این افراد از خون تازه با طول عمر کمتر از پنج تا هفت روز و حذف گلبول سفید خون استفاده می شود.

 وی تصریح کرد: بیماران تالاسمی بار مالی بیش از 200 میلیارد ریال بر سازمان وارد می کنند که در این زمینه جز برترین کشورهایی هستیم که این مشکل را برای افراد مبتلا به تلاسمی حل کرده است. 

لرستانی‌ها رکورد دار اهدا خون در کشور

پورفتح اله اضافه کرد: در کشور حدود 500 نفر از افراد اهداکننده خون وجود دارد که در سال بیش از 100 بار خون اهدا می کنند.

وی اظهار داشت: در لرستان نیز اهدا کنندهایی با بیش از 120 بار اهدا در سال به عنوان رکورد دار وجود دارد. 

وی یادآور شد: سالانه در کشور پنج میلیون و 400 هزار گلبول قرمز متراکم پلاسما و دیگر فرآوردهای خونی تولید می شود که از 2 میلیون و 100 هزار اهدا کننده به دست می آید. 

رئیس سازمان انتقال خون همچنین اظهار کرد: استان لرستان موقعیت خاصی در کشور دارد وجمعیت اهدا کننده خون دراین استان بیش از مصرف استانی است لذا یک سوم خون اهدا شده در این استان در شبکه خون رسانی کشور توزیع می شود. 

پور فتح اله تصریح کرد: در استان خوزستان به دلیل گرمای هوا تعداد اهدا کنندگان خون کاهش پیدا کرده و بیش از یک وسوم خون اهدایی لرستان در این استان مصرف می شود. 

وی بیان کرد:با توجه به اینکه لرستان میزان اهدا کننده خون بالایی دارد می تواند در زمینه تولید پلاسما و پذیره نویسی سلول های بنیادی در کشور پیشتاز باشد ولی مشکلات زیرساختی زیادی در این استان وجود داشته که نیازمند حمایت مسئولان استانی و خیرین برای تامین این زیرساخت های و فضای فیزیکی برای راه اندازی مرکز جامع اهدا خون است. 

وی افزود:در حال حاضر به ازای هر یکهزار نفر در کشور، 27 واحد خون وجود دارد و براساس فرایندهای آماری طی یک سال ونیم گذشته هیچگونه کمبودی در بیمارستان‌های کشور برای تامین خون مورد نیاز بیماران مشاهده نشده است.

خودکفایی ایران در زمینه نیاز به فرآورده های خونی

رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: هم اکنون کشور در زمینه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی به خودکفایی رسیده است. 

وی ادامه داد: همچنین بر اساس سیاستهای سازمان بهداشت جهانی ، ایران در بحث خون به خودکفایی رسیده و برنامه ریزی هایی برای ارتقای کیفیت خون در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه خون تولیدی در ایران از سالم ترین فرآوردهای خونی در منطقه است ، اضافه کرد: اولین مرکز جامع اهدای خون در تهران راه اندازی شده که در این مرکز امکان اهدا پلاکت و پلاسما به صورت مستقیم وجود دارد.

پور فتح اله با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ واردات خونی در کشور انجام نمی شود اضافه کرد: 220 میلیون دلار واردات داروهای مشتق از پلاسما در کشور وجود داشته که در زمره داروها قرار گرفته که یک سوم آن را نومتریال و پلاسما تشکیل می دهد. 

رئیس سازمان انتقال خون کشور همچنین گفت: با توجه به اینکه در کل کشور با کمبود پزشک روبرو هستیم سازمان انتقال خون اقدامات خوبی در جهت اقتصادی شدن چرخه انتقال خون انجام داده است. 

وی یادآورشد: باتوجه به اینکه نگاه سازمان انتقال خون به سمت تمرکزگرایی رفته و بر اساس استاندارد باید در مراکز سالانه 20 هزار واحد خون اهدا شود.

وی اظهار داشت: براین اساس مراکز انتقال خون در استان ها در حال تقویت بوده و در شهرستان ها به صورت واحدهای سیار و از طریق برنامه زمان بندی شده انجام می شود. 

رئیس سازمان انتقال خون کشور گفت: با کمک خیرین سازمان انتقال خون 9 واحد کانتیر سیار انتقال خون طراحی شده که در مواقع بحران در این مناطق مستقر شده و در دیگر ایام در نقاط غیر بحران مستقر می شود. 

به گفته وی در 9 قطب کشور مراکز پیوند مغز واستخوان و سلول‌های بنیادی در حال توسعه بوده و سازمان انتقال خون تعهد تامین زیرساخت های آن را که شامل تولید خون اشعه داده و تولید پلاکت به روش ورزیس را داده و این امر از سوی اهدا کننده سلول‌های بنیادی انجام می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز