خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد:

خودداری کشاورزان از کشت برنج، هندوانه، گوجه، ذرت و چغندر در کهگیلویه و بویراحمد

asdasd
کد خبر : ۳۸۱۰۲۵

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه‌ و بویراحمد با تشریح وضعیت کنونی منابع آبی در مناطق سردسیری و گرمسیری این استان، تاکید کرد که کشاورزان از کشت برنج، هندوانه، گوجه، ذرت و چغندرقند نسبت به گذشته خوداری کنند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، جعفر گوهرگانی در نشست‌خبری گفت: وضعیت منابع آبی در اغلب مناطق کهگیلویه و بویراحمد در صورت کشت برنج، هندوانه، گوجه، ذرت و چغندرقند وضعیت مطلوبی نخواهد بود.

وی افزود: برخی مردم استان تصور می‌کنند امسال بارندگی‌ها نسبت به گذشته بهتر بوده این درحالی است که بارندگی‌ها تنها در شهرستان‌های گرمسیری استان مانند کهگیلویه، بهمئی و لنده مطلوب بود اما در مناطقی مانند باشت، گچساران، سی‌سخت و یاسوج بدترین سال بارندگی را نسبت به سال‌های گذشته داشتیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد  با بیان اینکه امسال با مشکل کم‌آبی در استان مواجه می‌شویم، یادآورشد: شاید در استان بحران آب نداشته باشیم اما اگر کم‌آبی در بخش کشاورزی درست مدیریت نشود و اگر کشاورزان بخواهند به همان میزان سال‌های قبل سطح زیر کشت برنج داشته باشند به طور قطع یک ماه دیگر با مشکل کم‌آبی روبرو می‌شوند.

گوهرگانی گفت: تحت هیچ شرایطی زیردست چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ نباید کشت برنج انجام شود و اگر در منطقه‌ای به صورت سنتی از گذشته از آب رودخانه‌ها استفاده می‌کردند امسال باید سطح زیر کشت را کاهش دهند.

وی با تأکید بر اینکه کشت ذرت در مناطق گرمسیری جز در زیردست سد کوثر توصیه نمی‌شود، افزود: در برنامه اقتصاد مقاومتی باید تولید حداقل 20 هزار تن ذرت داشته باشیم که این میزان را می‌توانیم فقط زیردست سد کوثر داشته باشیم به شرطی که کشاورزان ما در آن قسمت ذرت کشت کرده و سد هم به موقع هفت متر مکعب آب موردنیاز را تأمین کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر عدم استفاده از منابع آب زیرزمنی برای کشت ذرت یا چغندر ادامه داد: کشت هندوانه و گوجه در فضای باز نیز جمع‌آوری می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز