خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

کاهش مالیات واحدهای صنفی در دستور کار است/ سامانه ملی مشاغل رونمایی می‌شود

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال گفت: کاهش مالیات ویژه واحدهای صنفی را در جلسه شورای اشتغال طرح کردیم و نظر دکتر روحانی هم در این باره مثبت بوده است.

به گزارش ایلنا، عیسی منصوری در نشست تخصصی «اشتغال منطقه شرق کشور در سال ۹۵» که صبح امروز در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت‌های خوبی در زمینه اشتغال در سال جاری و سال آینده وجود دارد و رشد اقتصادی خوبی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: پیش بینی‌ها حاکی از آن است در سال ۹۵، ۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم، که پیش بینی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که این رشد، اشتغال جدیدی را به همراه نخواهد داشت، علاوه بر این یک واگرایی در زمینه رشد جمعیت و اشتغال در کشور وجود دارد که این مساله یک عقب ماندگی را از قبل ایجاد می‌کند.

منصوری یادآور شد: اگر بتوانیم ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار شغل به طور سالیانه ایجاد کنیم، نرخ اشتغال ثابت می‌ماند، از این رو وزارت کار با برنامه‌هایی که از طریق طرح حرکت و طرح تکاپو دنبال می‌کند درصدد است که نرخ بیکاری را کاهش و جبران کند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال با بیان اینکه ظرفیت اشتغال در کوتاه مدت وجود ندارد و معمولا کشورها رشد فراگیر را پیگیری می‌کنند، عنوان کرد: رشد ارزش افزوده در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ کمتر از یک درصد بوده است.

اشتغال رشد اقتصادی را به همراه دارد نه بالعکس

وی عنوان کرد: متاسفانه بخش صنعت در سال گذشته بیش از ۲ درصد ریزش داشته، حال باید با ایجاد اشتغال در این بخش در این بخش ارزش افزوده را افزایش دهیم، بنابراین اگر اشتغال ایجاد شود رشد اقتصادی ایجاد خواهد شد و نه بالعکس.

منصوری عنوان کرد: اقتصاد ما باید اشتغال محور باشد،حالا برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید به سمت مزیت‌های بومی و منطقه‌ای حرکت کنیم که از پایداری لازم برخوردار است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال با تاکید بر افزایش مشارکت مردم در تولید افزود: ما به صورت پایلوت در برخی استان‌ها اقداماتی را انجام داده و ظرفیت آنان را شناسایی کردم، از این رو از تمامی مدیریت‌های کلان  استان‌ها تقاضا داریم منابع خودشان را در این زمینه به کار گیرند.

وی عنوان کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر استان باید انگیزه و همت کافی در این بخش داشته باشد، کارگروه اشتغال در این زمینه ورود خوبی پیدا کند، در این باره برخی استان‌ها از علاقه و انگیزه بیشتری برخوردار هستند.

منصوری تصریح کرد: ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال گذشته در اختیار داشتیم اما این پول ایجاد نکرد بنابراین اگر قرار باشد اقبال ایجاد شود باید برنامه داشته باشیم، چرا که بی‌برنامه‌گی موجب عدم اقبال خواهدشد.

مرجع داده‌های اطلاعاتی در کشور مشخص نیست

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال خاطرنشان کرد: اگر برنامه داشته باشیم منابع مالی خواهد آمد اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ابزارهای لازم برای سیاست‌گذاری وجود ندارد، مهم‌ترین ابزار آمار و اطلاعات دقیق است.

وی ادامه داد: اطلاعات و آماری که مرکز آمار ارائه می‌کند داده خنثی است این داده‌ها نمی‌تواند دانش لازم را در اختیار ما بگذارد، از این‌رو این داده‌ها نمی‌تواند ابزار تصمیم گیری باشد، بنابراین ضرورت دارد که ما اطلاعات میدانی خوبی داشته باشیم.

منصوری با بیان اینکه متاسفانه مرجع داده‌های اطلاعاتی در کشور مشخص نیست، ادامه داد: از این رو فرمتی در سطح منطقه‌ای و ملی طراحی شده که به تمامی دوستان ارسال شده و از آنان تقاضا شده که نسبت به تکمیل فرم اقدام کنند و اگر چنانچه ایراداتی در فرم مشهود است را اعلام دارند تا در آینده این مشکلات رفع شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال ادامه داد: استان خراسان رضوی در سال ۹۳ با کاهش نرخ بیکاری مواجه بوده است، اما این نرخ در سال ۹۴ به ۱۲ درصد رسیده است، بخشی از این مشکل به مقتضیات استان خراسان رضوی مربوط می‌شود اما خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی برای استان قابل شناسایی لست.

وی اظهار کرد: متاسفانه افزایش نرخ بیکاری سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ مربوط به وجود نیروی کار خارجی در استان است و معمولا این موارد در دورن رکود قابل پیش بینی هستند، از این رو در استان‌های نظیر لستان خراسان رضوی ما باید مزیت‌های منحصر به فرد ایجاد کنیم که منابع مالی به سمت این استان جریان پیدا کند.

آموزش مهارت در ۳ رشته صنعت کفش، پوشاک و رعفران در سطح استان

منصوری با اشاره به ورود ۲۵ میلیون زائر در سال به مشهد مقدس یادآور شد:  این امر نشانگر ظرفیت خوب استان خراسان رضوی است، هر چند که تاکنون در ۳ رشته صنعت کفش، صنعت پوشاک و زعفران اقداماتی در خصوص آموزش و افزایش مهارت صورت گرفته است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال ادامه داد: ۱۳۷ هزار نفر به طور مستقیم و ۴۰۰ هزار نفر هم به صورت غیر مستقیم در بخش زعفران فعالیت دارند، حال امیدواریم بتوانیم ظرفیت تولید را به ۳/۵ کیلوگرم در هکتار برسانیم و از آن جایی که مصوبات زیادی در حوزه کشت و تولید زعفران وجود دارد تصور نمی کنیم افزایش این مصوبات راه حلی برای هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی شود.

وی عنوان کرد: در بخش صنعت کفش استان نیروی کار ماهری وجود ندارد، به همین دلیل در سال گذشته نسبت به افتتاح مدرسه‌ای تولید کفش در مشهد اقدام کردیم.

منصوری عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر ۸۰۰ واحد تولیدی فعال در مجتمع عدالت مشغول فعالیت هستند، همچنین بسیاری از بانوان در واحدهای تولیدی در حوزه مشاغل خانگی فعالیت دارند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال در رابطه با اقدامات وزارت کار در رفع موانع تولید یادآور شد: قانون رفع موانع تولید به تصویب رسید که می‌تواند کمک خوبی برای افزایش تولید باشد، همچنین دولت مقرر کرد که برای با نگاه‌های جدید مالیات صفر مدنظر باشد اما این قانون بخش اصناف را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، اما با این حال بحث کاهش مالیات ویژه واحدهای صنفی را در جلسه شورای اشتغال طرح کردیم و نظر روحانی هم در این خصوص مثبت بوده است، همچنین قوانین رفع موانع تولید هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه خراسان رضوی در صنعت پوشاک از ظرفیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: بخش صنعت پوشاک از مهم ترین رشته‌هایی است که اشتغال بسیاری را به همراه خواهد داشت که متاسفانه این بخش را از دست می‌دهیم.

سهم اشتغال غیر رسمی بسیارافزایش پیدا کرده است

منصوری یادآور شد: دلایل بسیاری وجود دارد که واحدهای صنفی و تولیدی به بانگاه‌های غیر رسمی رو می‌آورند از این رو سهم اشتغال غیر رسمی بسیارافزایش پیدا کرده است، یکی از برنامه‌هایی که اقدام کردیم آن است که بانگاه‌هایی که شکل می‌گیرند رسمی باشند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال با اشاره به اینکه استانداری خراسان رضوی تاکنون همکاری خوبی در جهت شناسایی ظرفیت اشتغال داشته است، افزود: در دوره‌ای که رونق اقتصادی بوده وام‌های خوبی به واحدهای تولیدی پرداخت می‌شده، اما مشکل اصلی ما فقدان کارآفرینان کافی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: دسترسی به وام برای تمامی واحدهای تولیدی مشکل است اما با بانک مرکزی، بانک توسعه و تعاون، صندوق ضمانت تعاون و ... برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی با روش‌های سهل‌تری اقدام کردیم.

سامانه ملی مشاغل رونمایی خواهد شد

وی با بیان اینکه در سطح کشور سامانه‌های ویژه ثبت نام افراد بیکار وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه بیکاران اقدام به ثبت نام در این سایت‌ها نمی‌کنند و تمایلی در این خصوص وجود ندارد، همانطور که گفته شد اطلاعات دقیقی و میدانی در خصوص وضعیت اشتغال وجود ندارد و مهاجرت حاصل از کمبود نیروی کار هم مشخص نیست.

منصوری ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر نیروی کار ما با تجربه نیست، حال آنکه بسیاری از بانگاه‌های اقتصادی به نیروی کار با تجربه احتیاج دارند.

کد خبر : ۳۷۶۸۱۲