خبرگزاری کار ایران

دبیر کل حزب مردم سالاری در مشهد:

دولت اصلاحات از نظر شاخص‌های اقتصادی موفق‌ بود/ قیمت دلار در دوران احمدی‌نژاد ۴ هزار تومان شد/ دو فساد مالی بزرگ در دولت گذشته رخ داد

دبیر کل حزب مردم سالاری در مشهد گفت: به دلیل ۸ سال عملکرد نامطلوب دولت‌های نهم و دهم، فساد سیستماتیک شده است و مجلس دهم یک رسالت بزرگ را در این زمینه به دوش خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در مشهد، مصطفی کواکبیان عصر روز گذشته در مراسم «سیر اصلاحات از ۷۶ تا ۹۴» در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد این شهر، اظهار کرد: اصلاحات از خرداد ۷۶ تا خرداد ماه ۹۵ فراز و فرودهای بسیاری را طی کرده است، قبل از برآمدن دولت اصلاحات، باور به چنین تحولی نداشتیم حتی تمامی ارکان قدرت طور دیگری فکر می‌کردند.

دبیر کل حزب مردم سالاری، عنوان کرد: در خرداد ۷۶ رئیس جمهوری بر سر کار آمد که بیش از ۲۰ میلیون رای جمع آوری کرد.

دولت اصلاحات از نظر شاخص‌های اقتصادی به دستاوردهای بزرگی دست یافت

کواکبیان با اشاره به دستاوردهای دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین  دستاورد دوره اصلاحات این بود که مردم به آینده انقلاب امیدوار شدند و باورشان این شد که در پرتو اصلاحات به آرمان‌های انقلاب دست یافتند.

نماینده منتخب تهران در دهمین مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این ملت با امید دست به انتخابی زد و تحولات جدیدی را آفرید، هر چند که کانون‌های قدرت بیکار نشدند و چوب لای چرخ دولت گذاشتند و واقعا با تمام وجود اقدام کردند، اما بالاخره این تحول دستاوردهای بزرگ و شیرینی را بر جای گذاشت.

وی تصریح کرد: دولت اصلاحات از نظر شاخص‌های اقتصادی به دستاوردهای بزرگی دست یافت و یکی از موفق‌ترین دولت‌ها در زمینه اقتصاد بود و برخلاف آنچه که صرفا عنوان می‌شود دستاورد دولت اصلاحات در عرصه توسعه سیاسی بوده این دولت در زمینه احزاب سیاسی بسیار قوی عمل کرده است.

دبیر کل حزب مردم سالاری افزود: دولت اصلاحات در موضوع تورم، مهار نقدینگی، سرمایه‌گذاری، رشد شاخص‌های اقتصادی، تولید ملی و سرانه ملی نسبت به برخی از دوره‌ها بهترین وضعیت را داشت.

کواکبیان ادامه داد: قیمت دلار در زمان در زمان جنگ ۱۶۰ تومان بود در آن دوران حداقل ۵ استان کشور درگیر جنگ بودند و انتظار هم کاهش قیمت ریال بود، بعد از آن در دولت سازندگی قیمت دلار ۴۰۰ تومان شد یعنی ۲ برابر قیمت دلار در زمان دولت جنگ، قیمت دلار در پایان دولت اصلاحات ۷۵۰ تومان حال آنکه قیمت دلار در پایان دولت احمدی نژاد ۴ هزار تومان بود.

نماینده منتخب مردم تهران در دهمین مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت اصلاحات یکی از سالم‌ترین دولت‌های پس از انقلاب بوده است، خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم بگویم دولت‌ها در این زمینه هیچ همتی نکردند در این دولت هم در این زمینه تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است، اما به دلیل ۸ سال عملکرد نامطلوب دولت‌های نهم و دهم فساد سیستماتیک شده است و مجلس دهم یک رسالت بزرگ را در این زمینه به دوش خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید منتظر بمانیم که پرونده فساد به دستگاه قضایی ارجاع داده شود که چه تصمیم در این زمینه اتخاذ شود بلکه هر جایی که نشان از فساد اقتصادی دارد باید فورا دست به کار شد.

دو  فساد مالی بزرگ در دولت گذشته رخ داد

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به دو پرونده فساد مالی در دولت گذشته افزود: پرونده ۳ هزار میلیاردی که مربوط به امیر منصور آریا و یک پرونده میلیاردی نفتی بابک زنجانی بود که هر دو این اختلاس‌ها در دولت گذشته اتفاق افتاده است.

کواکبیان ادامه داد: قوه قضاییه عنوان کرده است از ۱۱ هزار میلیارد تومان پول نفتی که بابک زنجانی برده تنها املاکی برابر با ۳۰ درصد این مبلغ شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: مباحث مربوط به سیاست داخلی و خارجی بود که هر دو زمینه یک نوع آرامش ایجاد کرد و باعث ایجاد گسترش روابط دیپلماتیک شد و به تبع فضای گسترش فضای باز، رشد احزاب، مراکز مردم نهاد است اما این امر به معنای آن نیست که هیچ مشکلی در زمان نداشتیم، چرا که قطعا هر دولتی یک ضعف‌هایی هم داشته است، اما نکات ضعف دولت اصلاحات در قیاس با نکات قوت به مراتب کمتر بود.

وی با بیان اینکه دولت احمدی نژاد نتیجه افراطی‌گری‌ها بود، گفت: جریان عوام‌گرایی و پوپولیستی هنوز هم وجود دارد و هنوز رئیس دولت قبل از یارانه ۵ برابری سخن می‌گوید، حال وظیفه شما دانشجویان فرهیخته است که به عنوان مرجع فکری تلاش کنید که تاثیر این‌گونه عوام فریبی‌ها از میان مردم رخ بندد.

برخی مدعی بودند که به تابوت اصلاحات چند میخه کردند

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به اینکه در دولت نهم و دهم افول اصلاحات داشتیم، تصریح کرد: اما در همان شرایط ما به افتخار گفتیم که پرچم اصلاحات را برافراشته خواهیم کرد.

کواکبیان عنوان کرد: در مجلس هشتم از اصلاحات واقعی در چارچوب نظام همراه با اعتدال سخن گفتیم، چرا که این مسیر راه برون رفت از بسیاری از مشکلات خواهد بود.

نماینده منتخب مردم تهران در دهمین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با روی کار آمدن دولت روحانی در خرداد ماه ۹۲ مردم نشان دادند که همچنان طرفدار اصلاحات هستند، اگر همت اصلاحات نبود دولت روحانی روی کار نمی‌آمد.

وی خاطرنشان کرد: برخی می‌گفتند که ما تابوت اصلاحات را چند میخه کردیم اما دیدند که این طور نیست و موید این امر هم انتخابات اسفند ۹۴ بود، مردم در سراسر کشور تحول آفرینی کردند، ما در تهران باور نمی‌کردیم که بیش از ۴۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کنند، اما می‌دانستیم اگر مردم بالغ بر ۶۰ درصد در انتخابات شرکت کنند اصول‌گرایان باید به دنبال شغل جدیدی می‌بودند، حال مردم همین امر را با مشارکت ۵۰ درصدی تحقق بخشیدند.

کواکبیان خاطرنشان کرد: مردم کاری کردند که اصول‌گرایان بازی را ۳۰ به هیچ به اصلاح‌طلبان واگذار کردند و برای نخستین بار بود که انتخابات در تهران به دور دوم کشیده نشد.

نماینده منتخب مردم تهران در دهمین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخابات ۷ اسفند ماه نشان داد می‌توان به انتخابات حزبی دامن زد، افزود: زمانی که اصول‌گرایان در انتخابات باختند برخی عنوان کردند این ملت به لیست انگلیسی رای دادند، حال آنکه این رفتارها ناشی از بداخلاقی است.

نفوذ فکری و شخصیتی رئیس دولت اصلاحات را نمی‌توان نادیده گرفت

دبیر کل حزب مردم‌سالاری درباره ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات عنوان کرد: این ممنوع‌التصویری مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی را ندارد، اما خودشان گفتند که حکم قضایی است. همگان می‌دانند که نفوذ فکری و شخصیتی رئیس دولت اصلاحات را نمی‌توان نادیده گرفت.

کواکبیان یادآور شد: ما به دنبال مجلس عقلانی در چارچوب قانون هستیم، مردم تغییر را خواستند و خواستار یک خانه تکانی جدی هستند.

نماینده منتخب مردم تهران در دهمین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر در هر خانواده‌ای ۲ الی ۳ فارغ التحصیل بیکار وجود دارد که اگر به بحث رفع اشتغال کمک نکنیم بنابراین باید مجلس و دولت دست در دست هم به رفع مشکلات اقتصادی بزنند.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح قانون انتخابات عنوان کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری پس از انتخابات عنوان کردند قانون انتخابات دارای مشکل است، این قانون باید اصلاح شود، ما نمایندگان در مجلس این مساله را پیگیری می‌کنیم، حال آنکه قانون انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها هم دارای اشکال است، قانون خبرگان را هم که باید خود خبرگان رهبری اصلاح کنند.

برخی از نمایندگان چند جا زنبیل می‌گذارند

دبیر کل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه در مجلس سه نوع نماینده مستقل وجود دارد، اظهار کرد: یک دسته آنانی هستند که با جهت باد، موضع شان تغییر می‌کند و هر طرف که سنگین باشد به همان طرف حرکت می‌کنند، دوم آنکه از ترس مردم و برای رای آوردن خود را مستقل معرفی کردند، چرا که می دانستند اگر خود را اصول‌گرا معرفی کنند رای نمی‌آورند، سوم آنکه ما هیچ فراکسیونی تحت عنوان مستقلین نداشتیم و اینها بالاخره به یک سمت گرایش پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: برخی از نمایندگان چند جا زنبیل می‌گذارند، با ما عکس می‌گیرند و در ضیافت شام جناح رقیب شرکت می‌کنند ما هم در حد همین عکس بیشتر بضاعت نداریم.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری درباره امکان بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاسی عنوان کرد: احمدی‌نژاد پایان یافت، بعید می‌دانم شورای نگهبان بار دیگر احمدی‌نژاد را تایید کند.

کواکبیان یادآور شد: شعار فراکسیون امید «امید آرامش و رونق اقتصادی» است، ما حق نداریم مجلس را به سمت شعارهای افراطی ببریم، بلکه ما به عنوان کسانی که زبان گویای این مردم و نماینده آنان است باید در احقاق حقوق حقه مردم بیشتر تلاش کنیم.

کد خبر : ۳۷۳۳۴۴