خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در زنجان:

یکی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان است

asdasd
کد خبر : ۳۷۲۵۶۵

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، گفت: دانش بنیان کردن تولید کشور یکی از اولویت‌های برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایلنا، حسین صفایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران زنجان افزود: ایجاد زنجیره ارزش افزوده کامل برای محصولات کشاورزی از راه های شناسایی شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش است.

وی یادآورشد: طرح های کشاورزی که قابلیت بهره برداری در اقتصاد مقاومتی داشته اند، شناسایی و از داخل آنها 14 طرح برای افزایش ظرفیت اقتصادی این حوزه تهیه و تدوین شده اند.

صفایی اظهار کرد: در دنیا راهبردی که برای مقاوم سازی اقتصاد در پیش گرفته می شود، گسترش حوزه اقتصادی است.

مدیرعامل تعاون روستایی کشور گفت: در دولت قبل حجم اقتصاد ایران 20 درصد کوچکتر شد و باید کار می شد تا علاوه بر جبران کوچک شدن اقتصاد در گذشته، حجم آن در آینده گسترده تر شود.

وی خاطرنشان کرد: برای گسترش حجم اقتصاد ملی، از سویی نرخ رشد بخش کشاورزی از طریق بانک مرکزی افزایش یافت.

صفایی ادامه داد: از سوی دیگر کشاورزی توانست طی سه سال گذشته تراز تجاری این حوزه را متعادل و مثبت کند.

مدیرعامل تعاون روستایی کشور گفت: در سال 92 تراز تجاری بخش کشاورزی منفی هشت میلیارد دلار و در سال 93 منفی 5.6 میلیارد دلار بود که این میزان در سال 94 به 3.4 میلیارد دلار رسید.

وی بر لزوم افزایش سهم ارزش افزوده کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه هم اکنون سهم این بخش 2.4واحد است، بر لزوم افزایش این سهم تا چهار واحد تاکید کرد.

صفایی با بیان اینکه چالش های بخش اقتصادی باید برای تحقق بهتر اقتصاد مقاومتی شناسایی شود، شناخت چالش ها را زمینه ساز برنامه ریزی برای مرتفع کردن آنان برشمرد.

مدیرعامل تعاون روستایی کشور گفت: باید تاثیر صادرات محصولات بخش کشاورزی در کشورهای مقصد شناسایی و رصد شود تا در زمان وجود تنش یا چالشی بتوان واکنش مناسب را نسبت به موضوع داشت.

وی تاکید کرد: باید برای تکمیل زنجیره های تولید، شرایطی در دولت مهیا شود که قراردادهای فروش محصولات کشاورزی درست منعقد شود.

صفایی باز مهندسی زنجیره های ارزش افزوده محصولات کشاورزی را از جمله وظایف تعاون روستایی برشمرد و از باز مهندسی زنجیره ارزش افزوده محصول زیتون در زنجان خبر داد.

مدیرعامل تعاون روستایی کشور گفت: تکمیل زنجیره ارزش افزوده برای محصولات فساد پذیر از جمله زیتون که در صورت فرآوری نشدن به سرعت فاسد می شود، علاوه بر آنکه فرصت ایجاد اشتغال در این حوزه را فراهم می سازد، در کنار آن زمینه افزایش سود کشاورزان و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات در این بخش را ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: بناست در زنجان برای محصولات سیب زمینی، کشمش و انگور نیز زنجیره ارزش افزوده ایجاد شود.

در جریان ایجاد زنجیره ارزش افزوده، پس از برداشت محصول، فرصت فرآوری، بسته‌بندی، فروش و صادرات فراهم می شود.

مدیرعامل تعاون روستایی کشور به تاثیر حذف یارانه ها در بخش تولید شیر اشاره کرد و گفت: این موضوع علاوه بر اینکه فشار اقتصادی بر تولیدکنندگان وارد کرد، موجب کاهش سطح مصرف شیر نیز شد.

وی تاکید کرد: در قانون هدفمند سازی یارانه ها نیز تاکید بر حذف نکردن یارانه شیر و دارو شده بود اما متاسفانه یارانه دارو باقی ماند و یارانه شیر حذف شد.

صفایی به برنامه دولت برای بازگرداندن یارانه شیر اشاره کرد و لازمه تحقق این موضوع را تصویب آن در مجلس شورای اسلامی برشمرد.

مدیرعامل‌تعاون روستایی کشور گفت: در تکمیل زنجیره ارزش افزوده در هر بخشی استفاده از توانمندی شرکت های دانش بنیان فعال به حتم در اولویت کاری قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز