خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت‌نظام در کرج مطرح کرد:

لزوم گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد مردمی/اهداف اقتصادی سند چشم‌انداز محقق نشده است

asdasd
کد خبر : ۳۶۱۰۶۰

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با وجود تحقق اهداف نظامی، سیاسی و امنیتی سند چشم‌انداز 20 ساله متاسفانه همچنان با اهداف اقتصادی این سند فاصله داریم.

به گزارش ایلنا در البرز، علی آقامحمدی با بیان این مطلب امروز در جلسه شورای اداری استان افزود: اتکا به نفت و دولتی بودن اقتصاد معضل بزرگ اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: در ادبیات حال حاضر اقتصاد جهان، دولتی بودن اقتصاد معنایی ندارد چراکه وقتی اقتصاد، دولتی و متکی به نفت باشد، همه برنامه‌ریزی‌ها معطوف به جلوگیری از افت قیمت‌ها می‌شود و شکوفایی اقتصاد معنای خود را از دست می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه بخش‌خصوصی می‌تواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارد، گفت: بخش‌خصوصی باید برای بزرگ‌شدن خودش، طرح و برنامه ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز کشور در شرایط حساس کنونی است، گفت: طی ۱۰ سال گذشته فاصله ایران به لحاظ اقتصادی با رقبای خود در منطقه زیاد شده؛ به همین منظور تحقق اقتصاد مقاومتی برای نجات اقتصاد کشور ضروری است.

آقامحمدی با مهم عنوان‌کردن تغییر نگرش برای تحقق سیاست‌های کلان کشور و توجه به تولید ناخالص داخلی افزود: ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل و گردشگری از اهمیت بالایی در اقتصاد کشور برخوردار است و ضرورت دارد به این بخش اقتصاد کشور توجه شود.

وی همچنین با بیان اینکه ۲۳ درصد جمعیت کشور از دولت حقوق دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: دولت باید برای افرادی که حقوق‌بگیر هستند و به ویژه برای گذران مطلوب معاش و زندگی بازنشستگان طرح و برنامه ارائه کند که درآمدشان بالا برود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ۴۰ سال اخیر نرخ رشد اقتصادی کشور ۴.۸ درصد بوده، گفت: اگر نرخ رشد اقتصادی کشور به 5 درصد هم برسد، مشکلات حل نمی‌شود. با بهره‌وری باید نرخ رشد اقتصاد کشور را به هشت درصد برسانیم.

آقامحمدی در ادامه با اشاره به مواردی که باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی لحاظ شود، گفت: برای تحقق این مهم باید تهدیدات و مخاطرات داخلی و خارجی شناسایی شود تا مسیر پیشرفت اقتصاد کشور هموار شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بحران‌های مالی اروپا و آمریکا گفت: سال ۲۰۰۸ بحران مالی در جهان آغاز شد و سال ۲۰۰۹ کشور ترکیه با نرخ -7 درصدی در اقتصاد دچار مشکل شد، این در حالی است که ترکیه به خودی خود در بحران مالی اروپا و آمریکا نقشی نداشت ولی از آنجایی که اقتصاد دنیا به هم پیوسته است، بسیاری از کشورها با مشکل مواجه شده‌اند.

وی با اشاره به رویکردهای مورد نظر رهبری درباره اقتصاد مقاومتی گفت: ایشان 5 رویکرد درون‌زا، عدالت‌بنیان، مردمی، دانش‌بنیان و برونگرا را برای تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نباید تولید، توزیع و مصرف‌کننده را جدا از هم دید، افزود: با پیاده کردن نظام مدیریتی یکپارچه و نظام‌مند و با ساماندهی تولید داخلی، از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری کرده و به معنای واقعی، اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم.

وی همچنین با اشاره به ضرورت نقش تصدی‌گری دولت در اقتصاد بر ضرورت حرکت به سمت تحقق سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

آقامحمدی در ادامه با اشاره به جایگاه حساس و ویژه ایران در منطقه و اینکه عربستان، ترکیه و رژیم اشغالگر قدس رقبای کشورمان در منطقه هستند، گفت: در این منطقه اگر امنیت وجود نداشته باشد، تحقق اهداف و سیاست‌ کشورها ناممکن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید در منطقه به جایگاه نخست دست پیدا کند، در غیر این صورت با آسیب‌های فراوانی مواجه می‌شود، گفت: غرب به شدت در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد منطقه‌ای است که نقش رقیب منطقه ما را بازی کند.

آقامحمدی با تاکید بر اینکه باید مسئولیت‌ها به درستی واگذار و به انجام برسد، گفت: با توجه به حساسیت منطقه، باید به گونه‌ای رفتار کنیم که امنیت کشور به خطر نیفتد.

وی در ادامه با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری که تاکنون باعث شده حتی یک وجب خاک کشور به دست دشمن نیفتد، افزود: ایشان با رشادت و رهنمودهای خود باعث شده‌اند ایران در منطقه‌ای به این ناامنی، با بحران مواجه نشود.

آقامحمدی با بیان اینکه سهم جمعیت منطقه‌ای که ایران در آن واقع شده ۹.۵ درصد کل جمعیت جهان است، گفت: تولید ناخالص منطقه، ۹ درصد از کل تولید ناخالص جهان است؛ بنابراین اگر به تناسب جمعیت‌ها توجهی نکنیم، ضرر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه توان نظامی و تسهیلاتی صرف نمی‌تواند برای کشور اقتصاد پویا و توسعه بدنبال داشته باشد با اشاره به جمعیت ۱۸۲ میلیونی کشور پاکستان گفت: اگر برنامه‌ریزی و اهداف رشد اقتصادی کشور را دنبال نکنیم مثل پاکستان که همگان آن را یک کشور اتمی می‌دانند ولی اقتصادی فشل و جمعیتی فقیر دارد ناموفق خواهیم بود زیراکه تکثیر و افزایش جمعیت کشور نیازمند توسعه روز افزون اقتصاد کشور است.

وی در پایان با اشاره به کارشکنی‌های برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان و همچنین کشورهای غربی درباره ایران گفت: علی‌رقم تمام کارشکنی‌ها باید همت کنیم اقتصاد کشور را به سمت تعالی هدایت کنیم و به یک نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی دست یابیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز