خبرگزاری کار ایران

همزمان با نخستین روزهای بهار؛

مزارع کویر نوش‌آباد با گل‌های محمدی عطرآگین شد

asdasd
کد خبر : ۳۵۹۵۴۴

همزمان با نخستین روزهای بهار، مزارع نوش آباد در منطقه کویری شمال کاشان با شکفتن گل‌های محمدی عطرآگین شد.

به گزارش خبرنگارایلنا در آران و بیدگل، مجری طرح کشت گل محمدی در نوش آباد در گفت و گو با خبرنگاران گفت: به فاصله شش سال از آغاز طرح کشت گل محمدی، سطح زیر کشت محصول از دو جریب به بیش از پنج هکتار توسعه یافته است.

"محمود ساجدی"از شاخص‌ترین صفات گل محمدی، به خصوص نژاد گل‌های کاشان، بقاء و سازگاری آن نسبت به خشکی و شرایط نامساعد محیطی از قبیل شوری، سرما و فقر مواد غذایی خاک است که می‌تواند به عنوان کشت جایگزین در مناطق کویری معرفی شود.

وی تاکید کرد: با توجه به برداشت گل محمدی مناطق کوهستانی در اردیبهشت ماه، با توسعه کشت این محصول در مناطق کویری، زمان برداشت به نیمه فروردین رسیده و اشتغال‌زایی نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: دوره آبدهی گل از نیمه دوم اسفند ماه آغاز و تا تیر سال بعد ادامه دارد و در زمستان نیز فقط یک بار یا دو بار برای یخ آب نیاز به آبیاری دارد که یک امتیاز مثبت برای توسعه گل کاری در مناطق کویری است.

وی با اشاره به نیاز عمده محصولات کشاورزی به آب شیرین اظهار داشت: سازگاری گل محمدی، با خشکی و شوری از دیگر ویژگی های توسعه کشت این محصول است به طوری که ، در پهنه‌هایی که آب شور است، تاثیر چندانی در کیفیت گل محمدی دیده نمی شود.

این کارآفرین نوش آبادی گفت: در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی که هر سال نیازمند نوع جدید و اصلاح شده بذر است، تولید گل محمدی، نیازی به بذر ندارد که این موضوع، در کاهش هزینه های کشاورزی نقش اساسی دارد.

ساجدی تاکید کرد: مشتری گلاب و اسانس در بازارهای جهانی، مقاومت گل محمدی، در برابر حمله آفات و بیماری ها از دیگر ویژگی های کشت گل محمدی در مناطق کویری مثل نوش آباد است .

ساجدی خواستار مشارکت بیشتر و توجه جدی مسئولان جهاد کشاورزی برای معرفی و توسعه کشت جایگزین و مناسب در مناطق کویری شد.

شایان ذکراست نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل در 3 کیلومتری این شهرستان و 8 کیلومتری  کاشان واقع شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز