خبرگزاری کار ایران

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان:

اتلاف آب در فضای‌سبز شهری توجیه ندارد/ نباید با مباحث بحران‌آب احساسی برخورد کنیم

سرپرست فرمانداری کاشان گفت: در دنیای بدون برق می‌توان زندگی کرد ولی زندگی بدون آب ممکن نیست .

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، حمیدرضا مومنیان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب که در سالن مدیریت بحران شهرستان و با حضور اعضا برگزار شد با بیان این مطلب گفت: مصرف بی‌رویه آب در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، شرب و فضای سبز نگران‌کننده است. به اعتقاد کارشناسان چنانچه شرایط موجود ادامه پیدا کند کمبود منابع آبی زیرزمینی تا ۶ سال آینده منطقه را با چالش جدی مواجه می‌کند.

مومنیان افزود: ما در حال مصرف سهم آیندگان از منابعی هستیم که ثابت است. در کاشان سالانه ۴۵۰ میلیون مترمکعب برداشت می‌شود و تنها ۴۰۰ میلیون مترمکعب به واسطه بارندگی‌ها و نزولات جوی تأمین می‌شود. موازنه منفی ۵۰ میلیون مترمکعبی شرایط را سال به سال وخیم تر می‌کند.

وی تأکید کرد: ضروری است محدود کردن برداشت آب از چاه‌ها و تغییر الگوی کاشت در راستای مدیریت مصرف مورد توجه جدی قرار گیرد. باید دید در شرایطی که با چالش‌های جدی آب در منطقه مواجه‌ایم، آیا در کاشان چمن برای فضای‌سبز توجیه‌پذیر است یا خیر؟

سرپرست فرمانداری کاشان تأکید کرد: در حالیکه شهروندان در بسیاری از نقاط شهر شاهد اتلاف آب در فضای‌سبز شهری هستند فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب امکان‌پذیر نیست.

مومنیان گفت: بخش قابل‌توجهی از آب در حوزه کشاورزی مصرف یا صرف محصولاتی می‌شود که توجیه اقتصادی ندارد. اگرچه می‌دانیم شرایط معیشتی کشاورزان وضعیت مطلوب نداشته و وابسته به حداقل‌ها در شرایط موجود است ولی نباید با این موضوع احساسی برخورد کنیم. نگاه‌های کلان در منطقه ایجاب می‌کند از این چرخه زیان‌ده و ناقص خارج شده و برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

وی تأکید کرد: ضروری است برای کشاورزان و بهره‌برداران اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی جامعی انجام شود. هدف از این اقدامات برداشت بهینه از منابع آب است. وضعیت کاشان در زمینه مباحث آب بسیار اسفناک است. زمانی که مردم نسبت به شرایط به خوبی آگاهی پیدا کنند قطعاً همکاری خواهند کرد.

کد خبر : ۳۵۵۱۲۴