خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بانوان وزارت کشور

قانون اساسی معتقد به برابری زن و مرد در ارزش‌های انسانی‌ست

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: ما معتقد به برابری زن و مرد در ارزش‌های انسانی هستیم و قانون اساسی کشور نیز همین را می‌گوید بنابر این برابری در ارزش‌های انسانی با برابری اجتماعی متفاوت است و ما الگوی برابری را دنبال نمی‌کنیم چون معتقدیم زن و مرد با هم متفاوت هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد، فهیمه فرهمندپور امروز در همایش نقش بانوان در فرهنگ و تعالی جامعه که در سالن آمفی‌تئاتر استانداری لرستان برگزار شد، درباره استفاده از ظرفیت‌های دولتی در عرصه‌های مختلف، افزود: در ارزیابی یک نظریه فکری می‌توان گفت در کشور حوزه وظایف و مأموریت‌های دولت را وسیع کردیم و در واقع عملاً طرفدار تئوری دولت حداکثری بوده‌ایم در حالی‌ که امروز در کشورهای توسعه‌یافته این‌ طور نیست و همه انتظارات متوجه دولت نیست. 

مدیر کل امور بانوان وزارت کشور اظهار کرد: تعداد مدیران زن لرستانی به دلیل پهناور نبودن گستره جغرافیایی آن کمتر از دیگر استان‌ها است و عملکرد مدیران زن فعلی می‌تواند باعث افزایش تعداد بانوان مدیر در استان شود.

 وی با اشاره به اینکه طی امسال در انتصابات لرستان از ظرفیت زنان به خوبی استفاده شده که مدیران زن باید از این فرصت استفاده کنند، بیان کرد: اگر این حسن اعتمادی که به زنان در لرستان صورت گرفته است به خوبی حفظ نشود مدیران مردی که این شرایط را برای مدیریت زنان فراهم کرده‌اند نیز محکوم می‌شوند. 

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور بر لزوم تشکیل شورای راهبردی زنان مدیر در استان تاکید کرد و بیان کرد: توصیه می‌کنم زنان مدیر لرستانی شورایی تشکیل داده و به یکدیگر کمک مدیریتی کنند تا از این طریق تیم مدیران زن در استان تقویت شود.

فرهمندپور با تاکید بر اینکه لازم است زنان مدیر یکدیگر را تقویت کرده و نه اینکه باعث تضعیف یکدیگر شوند، اظهار کرد: برخی از خانم‌هایی که به مدیریت می‌رسند از ترس اینکه مبادا به رفتارهای زن‌گرایانه متهم شوند به زنان زیرمجموعه خود نگاه ویژه‌ای ندارند.

مشاور امور زنان وزیر کشور بیان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه بانوان استانداری‌های کشور این است که در این نهادها نیروی خانم برای تصدی امور بانوان استانداری وجود ندارد و این امر باعث می‌شود مدیر کل امور بانوان استانداری از دستگاه‌های دیگر انتخاب شود.

فرهمندپور بر انتصاب زنان در مدیریت‌های میانی دستگاه‌های مختلف اجرایی تاکید کرد و گفت: اینکه برخی می‌گویند چرا دولت تدبیر و امید به اندازه کافی مدیر زن منصوب نکرده است به دلیل این است که در دولت‌های قبلی مدیریت‌های میانی به زنان داده نشد تا آن مدیر میانی در این دولت بتواند به مدیر ارشد تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه زنان ما باید مهارت مدیریت احساس زنانه خود را داشته باشند، عنوان کرد: گاهی زنان مدیر و موفق به زنانگی خود پشت می‌کنند تا به توفیق اجتماعی برسند که این روش غلطی است در حالی‌که زنان با حفظ همه زنانگی‌های خود باید نشان دهند که می‌توانند در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی کنند.

فرهمندپور با بیان اینکه زنان ما بی‌مدیریت احساسی هستند، افزود: زنان ما وقتی چوب احساس بی مدیریت را می‌خورند خیال می‌کنند که احساس داشتن کار بدی است و آن‌وقت احساس را در خود می‌کشند و به یک غیر زن تبدیل می‌شوند.

وی احساس و محبت‌های عمیق زنانه را سرمایه الهی و یک ویژگی مثبت برای زنان برشمرد و عنوان کرد: گاهی اوقات زنان مدیر و مؤثر در حوزه‌های اجتماعی برای اینکه توفیق اجتماعی پیدا کنند به زنانگی خود پشت می‌کنند که این غلط است بنابراین باید با حفظ همه زنانگی‌ها نشان بدهیم که می‌توان نقش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را  و نقش کلان و مؤثری داشته باشم.

فرهمندپور تصریح کرد: خیلی از مردم وابسته و متوقع از ورود دولت به همه عرصه‌های ارائه خدمات هستند که این نادرست است بنابراین چه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی ورود دولت باید یک ورود سنجیده داشته باشد.

فرهمندپور افزود: در کشورهای توسعه یافته بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها توسط سازمان‌های مدنی و مردم نهاد اتفاق می‌افتد لذا در کشور ما نیز در همه حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی لازم است ورود دولت یک ورود سنجیده و متکی به سرمایه‌گذاری مردمی باشد.

وی با بیان اینکه ما حتی درباره واژه کارآفرینی دچار سوءتفاهم شده و انتظار استفاده از بودجه‌های دولتی برای ایجاد کارآفرینی هستیم، ادامه داد: سرمایه کارآفرینی در ذهن افراد بوده و معنای آن با افزایش فرصت‌های شغلی متفاوت است البته دولت نیز برای ایجاد کارآفرینی باید حمایت‌هایی داشته باشد.

فرهمندپور تصریح کرد: وقتی یک دختر یا پسری فارغ‌التحصیل می‌شود این فارغ‌التحصیلی باید مجموعه‌ای از توانمندی‌ها را به  همراه داشته باشد نه صرفاً یک مدرک داشته باشد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور عنوان کرد: بسیاری افراد از بیکاری دختران تحصیل‌کرده گلایه می‌کنند درحالی‌که در فضای اجتماعی کشور کارهای روی زمین مانده زیادی وجود دارد که این افراد باید در این عرصه ورود پیدا کنند.

وی بیان کرد: متأسفانه در کشور حضور و فعالیت اجتماعی و حتی  فعالیت اقتصادی را مساوی با اشتغال می‌دانیم که این هم حرف غلطی است بنابر این وقتی گفته می‌شود که زنان ما فعال و پویا باشند منظور این نیست که زنان  شاغل تمام‌وقت داشته باشند بلکه بسیاری از عرصه‌ اجتماعی نیازمند حضور، فعالیت و اتکاء به سرمایه اجتماعی فرهنگی زنان است بدون اینکه  نام آن شغل تمام‌وقت رسمی باشد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور  اظهار کرد: استفاده از ظرفیت زنان لزوماً به معنای انتصاب در مدیریت‌های دولتی، جذب و شاغل کردن در فرصت‌های شغلی رسمی، جذب در شغل‌های تمام‌وقت نیست بنابر این باید از ظرفیت زنان در همه عرصه‌های حضور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی بدون اینکه لزوماً به معنای اشتغال رسمی باشد استفاده کرد.

 وی به الگوهایی درباره نحوه حضور زنان در اجتماع اشاره کرد و گفئ: در این باره یک الگوی سنتی که مخالف حضور زنان بوده و یک الگوی غربی که مخالف مادرشدن و همسرشدن آنهاست و تشکیل خانواده را مانعی برای حضور زنان در جامعه می‌داند وجود دارد که ما مخالف این دو الگو هستیم.

وی افزود: اثرگذارترین نقش‌آفرینی در یک بستر بلند تاریخی و در زندگی بشری تربیت مادرانه است، بنابراین اگر زنان می‌خواهند جاودانه شوند باید روی نقش تربیتی مادرانه کار کنند.

فرهمندپور عنوان کرد: تفاوت لزوماً به معنای برتری نیست بنابر این تفاوت  این است که دو نفر را در دو نظام ارزشی مختلف ارزیابی کرد و حقوق و انتظارات متقابل را  بر اساس این تفاوت‌ها دید.

وی با اشاره به اینکه سه الگو در زمینهٔ فعالیت زنان در عرصه‌های اجتماعی و خانواده  وجود دارد، تصریح کرد: ما به دو الگوی سنتی و غربی معتقد نیستیم بلکه معتقد به الگوی سومی هستیم که نظام دینی، اسلام و انقلاب اسلامی در بین ما به دنبال تحقق آن است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور  خاطرنشان کرد: الگوی سوم این است که نقش‌آفرینی متوازن میان خانواده و جامعه وجود داشته باشد؛ نقش‌آفرینی متوازنی که نه اجازه می‌دهد نقش‌های خانوادگی زن، ارزش‌ها،  توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اجتماعی او را نادیده گرفته شود و نه احساس مسئولیت‌های اجتماعی و ظرفیت اجتماعی زن سبب فاصله گرفتن از مأموریت‌های ارزشمند خانوادگی او شود که اتفاقاً این الگوی سوم با حضور اجتماعی نه  لزوماً اشتغال رسمی تطبیق بهتری دارد و حمایت‌ها و زمینه‌سازی‌های دولتی هم باید به همین سمت برود.

وی به دیدار چند سال گذشته خود با مقام معظم رهبری، اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری درباره فعالیت و اشتغال زنان، فرمودند، ما با اشتغال زنان چه اشتغال به‌ منظور منافع اقتصادی و چه به‌ منظور مأموریت‌های اجتماعی موافق هستیم اما چند ملاحظه دارد و اینکه این نقش‌آفرینی اجتماعی، اقتصادی و اشتغال زنان با مأموریت‌های زن و نقش‌آفرینی در عرصه‌های خانوادگی در تعارض قرار نگیرد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز با اشتغال زنان موافق بوده به برخی فرمایشات ایشان در این زمینه اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب فرمود با اشتغال زنان چه به منظور منافع اقتصادی و چه به منظور انجام وظایف اجتماعی موافقیم به شرط اینکه این نقش آفرینی اجتماعی با نقش آفرینی آنها در عرصه‌های خانوادگی تعارض پیدا نکند.

کد خبر : ۳۴۳۷۳۲