خبرگزاری کار ایران

فارس و رد صلاحیت چهره‌های شاخص؛

امید در مرکز استان، ناامیدی در شهرستان‌ها + جدول

روند رد صلاحیت‌ها در استان فارس حاکی از آن است که اگر تغییری در تایید صلاحیت‌ها در روزهای باقی مانده رخ ندهد، اصلاح‌طلبان وضعیت مناسبی در استان فارس نداشته باشند؛ چه آنکه در ۹ حوزه انتخابیه استان فارس، هیچ اصلاح‌طلبی تایید نشده است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، رد صلاحیت‌ها در استان فارس، آب سردی بود بر پیکر اصلاح‌طلبان این استان؛ کمتر اصلاح‌طلبی در شیراز باور می‌کرد صلاحیت مصطفی معین که روزی با دستور رهبر انقلاب، تاییدیه حضور در انتخابات ریاست جمهوری گرفته بود، در انتخابات مجلس رد شود.

مسعود رهبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب استان فارس درباره فضای سیاسی این استان به خبرنگار ایلنا می‌گوید: عبدالرزاق موسوی فرد کوچکی نیست و ده سال سابقه اسارت دارد و در عالی‌ترین رتبه‌های آموزش و پروروش مشغول خدمت بوده است. حتی در سال ۸۸ هم وقتی اعتراض به انتخابات ریاست جمهوری شروع شد ایشان اولین فردی بود که به نیروهای ستاد‌ها می‌گفت فقط به توصیه‌های رهبری توجه کنید.

احمدرضا دستغیب (فرزند فخرالدین) دیگر چهره اصلاح‌طلب شیراز است که در مجلس هفتم نماینده شیراز بود و در انتخابات مجلس هشتم و نهم هم تایید شده بود.

با این وجود وی تاکید می‌کند که رد صلاحیت‌ها به معنای انسداد نیست و اصلاح‌طلبان در انتخابات استان فارس حضور جدی خواهند داشت.

در این دوره در شیراز دو چهره اعتدالی تایید شده‌اند و اصلاح‌طلبان به دنبال آن هستند تا لیست تکمیل شده چهار نفره را برای انتخابات منتشر کنند.

در برخی از حوزه‌های انتخابیه، مثل آباده، نیریز و فیروز آباد با توجه به اینکه تمام گزینه‌های اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند و جبهه پایداری نیز از گزینه‌ای به جز نمایندگان فعلی حمایت می‌کند، اصلاح‌طلبان تصمیم به حمایت از نمایندگان فعلی گرفته‌اند.

در حوزه انتخابیه اقلید، جهرم، سروستان، فسا، کازرون، لامرد، مرودشت و ممسنی هیچ اصلاح‌طلبی تایید نشده است و به این ترتیب امکان حضور اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی در این حوزه‌های انتخابیه سلب شده است. هر چند گزینه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرای معتدلی حضور دارند که بعید نیست صلاحیت آنان تا شانزدهم بهمن احراز شود.

در داراب با توجه به رد تمامی گزینه‌های اصلاح‌طلب احتمال حمایت نیروهای اعتدالی و اصلاح‌طلب از نماینده این حوزه در مجلس هشتم وجود دارد.

در لارستان و سپیدان نیز اصلاح‌طلبان با وجود رد صلاحیت گزینه‌های اصلی، به دنبال آن هستند که از میان نامزدهای موجود، کاندیدا معرفی کنند و در میان افراد تایید صلاحیت شده نیز یکی دو نفر در لیست‌های اولیه اصلاح‌طلبان قرار دارند.

با این حال به نظر می‌رسد در صورتی که تغییری در آرایش تایید صلاحیت‌ها در روزهای باقی مانده رخ ندهد، اصلاح‌طلبان وضعیت مناسبی در استان فارس نداشته باشند.

جدول زیر وضعیت چهره‌های اصلاح‌طلب و روند تایید صلاحیت آنها در استان فارس را نشان می‌دهد:

ایلنا

ایلنا

کد خبر : ۳۴۱۸۴۲