خبرگزاری کار ایران

16هزار دانش آموز سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان مرکزی نیاز به حمایت دارند

در سکونتگاه های غیررسمی استان مرکزی 16هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند که نیاز به حمایت های تغذیه‌ای ، پوشا ، آموزشی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارند.

به گزارش ایلنا، شهریار فولادوند امروز دوشنبه  در جلسه شورای آموزش و پرورش مرکزی گفت: ۱۶هزار دانش‌آموز در ۶۶ آموزشگاه واقع در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه نشین‌های استان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 6422 نفر مشکلات تغذیه‌ای ، 5386 نفر مشکل پوشاک ، 7058 نفر ضعف تحصیلی و نیاز به آموزش و 7هزار نفر نیازمند حمایت‌های تربیتی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هستند.

فولادوند، آمار کودکان آسیب دیده اجتماعی را بالاتر از سایر موارد در این گروه از دانش‌آموزان اعلام کرد و افزود: از این تعداد هشت هزار و ۸۵۷ نفر دختر و هفت هزار و ۱۸۴ نفر پسر هستند و تلاش ما شناسایی و دسته‌بندی آنان از نظر آسیب‌های اجتماعی و نیازهای معمول دانش‌آموزان براساس جغرافیای مکانی مدارس است تا در حد منابع مالی موجود آموزش‌های پیشگیرانه و تامین احتیاجات آنان انجام شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش علاوه بر پیگیری روند تحصیلی دانش آموزان، بحث  آسیب‌های اجتماعی را نیز با هدف پیشگیری از انحرافات و خطراتی که متوجه دانش‌آموزان است را نیز پیگیر است بیشترین عامل آسیب‌های اجتماعی  رادر مناطق ۱۵گانه آموزش و پرورش استان مرکزی عواملی مثل بی‌سرپرستی، بدسرپرستی و تک سرپرستی دانش اموزان عنوان کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی طرح‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی در سال تحصیلی۹۴-۹۵ را شامل اجرای طرح مدارس عاری از خطر در ۴۴ مدرسه مقطع متوسطه دوم، طرح آموزش مهارت‌های مقابله با رفتارهای پرخطر در ۴۴ مدرسه مقطع متوسطه اول و طرح آموزه‌های مراقبت از خود در ۴۴ مدرسه مقطع ابتدایی اعلام کرد و گفت :در این برنامه‌ها تاکنون 2۳۰۰ دانش آموز از ۱۳۲ آموزشگاه در استان مرکزی در قالب ۷۰۹ کارگاه آموزشی تحت پوشش آسیب شناسی قرار گرفته‌اند.

به گفته وی برای ادامه این برنامه‌ها آموزش و پرورش  استان به ۵۶۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد .

1603 دانش آموز کلاس اولی در استان مرکزی در لیست ثبت احوال قرار ندارند

براساس آمار سایت سناد، امسال ۲۱ هزار و ۷۸۱ دانش آموز در پایه اول ابتدایی در استان مرکزی ثبت شده است و ثبت احوال استان مرکزی این رقم را ۲۰ هزار و ۱۷۸ نفر نشان می‌دهد که آمار ثبت احوال نسبت به آمار سایت سناد1603 نفر کمتر است. و این آمار نشان از مهاجرپذیری استان مرکزی دارد.

بر اساس این گزارش، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی در ادامه این جلسه با اعلام  آمار دانش آموزان پایه اول ابتدایی در استان در سال جاری گفت:  عدم انطباق این دو آمار شاید دلیل بر مهاجرپذیر بودن استان باشد.

راحمه رجایی تشکیل یک سامانه جامع آماری برای شناسایی دانش‌آموزان مانده از تحصیل  را یکی از نیازهای استان برشمرد و افزود: توسعه کیفی آموزش‌های پیش از دبستان، شناسایی و جذب کودکان ترک کننده تحصیل شش تا دوازده سال، حضور به موقع تمامی کودکان شش ساله واجد شرایط در پایه ابتدایی و پیشگیری از ترک تحصیل پیش از اتمام دوره ابتدایی در اولویت برنامه‌های آموزش و پرورش قرار دارد.

کد خبر : ۳۳۹۳۱۴