خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان:

دولت تکلیف 20 هزار تومان حق مسکن سال 94 را مشخص کند

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان گفت: دولت تکلیف خلف وعده خود درباره افزایش 20 هزار تومان حق مسکن کارگران را مشخص کند.

اصغر برشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در اصفهان با بیان اینکه متأسفانه دولت در مسئله حداقل دستمزد خلف وعده کرد و افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن را در سال 94 اجرایی نکرده است، اظهار کرد: دولت 20 هزار تومان به همه کارگران بدهکار است و باید تکلیف آن را مشخص کند.

وی افزود: تورم برای همه اقشار یکسان است، بنابر این میزانی که قرار است برای افزایش دستمزد اضافه شود باید همراه با جریان تورم باشد. نباید میزان ثابتی را به عنوان نمونه 200 هزار تومان برای افزایش دستمزد در نظر گرفت. چرا که ممکن است در نقطه حداقلی‌ها مثبت باشد اما در نقطه‌های میانه و متوسط که بر اساس شاخص‌ها در نقطه مطلوب به سر نمی‌برند، مضر است و با این کار به خط فقر نزدیک می‌شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با تأکید بر روش درصدی افزایش حداقل دستمزد، ادامه داد: با این روش جبران قدرت خرید از دست رفته کارگران می‌شود. علاوه بر این در شاخص‌های حداقل دستمزد باید معیارهای دیگری هم باشد اما درصدی که به حقوق اضافه می‌شود باید متناسب با تورم حقیقی جامعه باشد.

برشان تصریح کرد: تورم نقطه به نقطه نباید ملاک باشد بلکه تورم سال را باید در نظر گرفت. شاخص‌های تورم در برخی کالاها فراوانی دارد اما در برخی دیگر فراوانی ندارد. به عنوان نمونه در برخی اقلام خوراکی یا درمانی که بیشترین فراوانی را برای جامعه مزد بگیر دارد، تورم بالاتری وجود دارد. به عنوان مثال اگر متوسط تورم 12 درصد باشد شاخص تورم در اقلام خوراکی بیشتر است که در بحث نان داریم می‌بینیم چه اندازه تورم داشته و اگر بخواهیم میزان تورم آن را حساب کنیم، شاید به بیش از 30 درصد برسد.

وی با بیان اینکه مصرانه از مجلس می‌خواهیم که در کمیسیون تلفیق و بودجه میزان افزایش حقوق کارمندان را بیشتر در نظر بگیرند، گفت: تصمیمات و مصوبات مجلس در این مورد در تصمیم‌گیری‌های شورای عالی کار تأثیرگذار است.

کد خبر : ۳۳۸۳۳۰