خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو مطرح کرد:

بحران آب خراسان رضوی با جدیت در دست پیگیری است

asdasd
کد خبر : ۳۲۸۸۹۴

وزیر نیرو گفت : چهار راهکار اساسی برای حل بحران آب خراسان رضوی طبق برنامه ریزی های کوتاه مدت ، میان و بلندمدت با جدیت در دست پیگیری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد ، حمید چیت چیان در حاشیه جلسه شورای برنامه ریزی و هماهنگی خراسان رضوی که با حضور رئیس جمهور برگزارشد، در جمع خبرنگاران افزود : این استان در منطقه ای خشک و نیمه خشک قرار گرفته و میزان بارش بلندمدت آن 224 میلیمتر بوده و طی 10 سال اخیر این متوسط به 196،8 میلیمتر کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: این کاهش بارندگی ها در خراسان رضوی در کنار وضعیت نامطلوب منابع آبی زیرزمینی موجب تشدید بحران آب شده است .

وزیر نیرو با بیان اینکه مصرف آب خراسان رضوی 1،1 میلیارد متر مکعب بیش از منابع آب تجدید شونده موجود است ، گفت : برای کاهش این بحران چهار راهکار اساسی در نظر گرفته شده که نخستین آن استحصال آب های سطحی بوده که تاکنون 27 سد ساخته و بهره برداری شده و طی چند روز آینده دو سد قره تیکان و چهچه هم بهره برداری و تعداد سدها به 29 مورد می رسد.

وی افزود: دو سد دیگر خراسان رضوی در دست اجرا است که با انجام آنها تمام پروژه ها و طرح های سدسازی که قابلیت اجرا داشته به انجام می رسد.

چیت چیان اظهار کرد : علاوه بر آب های سطحی، احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی از جمله دیگر راهکارها است بر این اساس چاه هایی که غیر مجاز بسته می شود و چاه های مجاز هم باید بر مبنای سهم تعیین شده در پروانه ها برداشت کنند.

وی با بیان اینکه در این راستا نصب کنتورهای هوشمند در چاه های کشاورزی در دست اجرا است ، افزود: طی 12 سال قبل از دولت یازدهم فقط دو هزار و 400 کنتور نصب شده بود اما در دو سال اخیر شش هزار و 700 کنتور نصب شده و 94 درصد چاههای برقی استان مجهز به کنتورهای هوشمند شده اند.

وزیر نیرو سومین اقدام را جایگزینی پساب به جای آب کشاورزی عنوان و اقدام نهایی برای رفع چالش آب در خراسان رضوی و مشهد الرضا را انتقال آب ازسایر حوزه ها به استان عنوان کرد.

وی تصریح کرد : پروژه انتقال آب از سایر حوزه ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی قرار است انجام شود اما مطالعات آن توسط دولت انجام می دشود.

وزیر نیرو افزود : کار اجرای طرح های فاضلاب در شهرهای مختلف به سرعت در حال انجام است و بعد از اتمام و احداث تصفیه خانه ها می توان فاضلاب تصفیه شده را در اختیار کشاورزان و صنعتگران قرار داد.

به گفته وی، تا پایان سال جاری مطالعات طرح انتقال آب از سایر حوزه ها و دریای عمان به خراسان رضوی به انجام می رسد و سرمایه گذاران می توانند وارد عمل شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز