خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی عنوان شد؛

استان اردبیل رتبه اول کشور در بهبود فضای کسب و کار

asdasd
کد خبر : ۳۲۸۷۱۷

استان اردبیل برای دومین سال متوالی رتبه نخست در فضای کسب و کار در کشور را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایلنا، بیست و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور اعضای شورا و به ریاست استاندار اردبیل در اتاق بازرگانی اردبیل برگزار شد.

 در این جلسه دکتر مجید خدابخش استاندار اردبیل گفت : طبق بررسی های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، استان اردبیل برای دومین سال متوالی توانست رتبه اول بهبود فضای کسب و کار را به خود اختصاص دهد.

خدابخش اظهار داشت: ایجاد منطقه آزاد تجاری استان که در سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل تصمیم گیری شده بود، طی لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس ارائه شد و پس از تصویب در کمیسیون اقتصادی، با تلاش نمایندگان فهیم استان، خارج از نوبت در صحن علنی مجلس مطرح که امیدواریم ظرف 2 هفته آینده به تصویب نهایی برسد.

وی یادآور شد: در مناطق ویژه، واحدهای صنعتی از معافیت های مالیاتی برخوردار هستند و این مسئله بار مالی برای دولت خواهد داشت و از همین رو کمیسیون اقتصادی به این مسئله ایراد وارد کرد که خوشبختانه طبق رایزنی های صورت گرفته طی نامه ای از سوی دولت این مشکل هم مرتفع شد.

استاندار اردبیل با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار استان، خاطرنشان کرد: در سال گذشته پارک علم وفناوری استان تاسیس شده است و باید از ظرفیت های آن به نحو احسن بهره جست.

تسهیلات ارزان قیمت برای شرکت های دانش بنیان

خدابخش تصریح کرد: طبق قانون برای تولید کالا، شرکت های معمولی باید زمین برای سرمایه گذاری داشته و 15 درصد آورده داشته باشند تا پروژه خود را آغاز کنند، اما اگر تبدیل به  شرکت دانش بنیان شوند، می توانند تا سقف نامحدود از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنند.

وی با اشاره به سرمایه 3 هزار میلیاردی صندوق نوآوری وشکوفایی، گفت: شرکت های دانش بنیان برای خرید زمین، احداث و بازاریابی و حتی فروش محصول خود بدون نیاز به مراجعه بانک ها می توانند وام دریافت کند. همچنین سهم استانی از سوی صندوق تعیین نشده است و بر اساس توان و تعریف پروژه های هر استان به آنها تسهیلات ارائه می شود.

استاندار اردبیل از استخراج نفت در شمال استان خبر داد و گفت: نفت مغان بیش از 50 سال پیش در منطقه ای به نام قیردره سی کشف و استخراج آن آغاز شده است.

خدابخش افزود: با توجه به اولویت در ذخایر نفتی مشترک تمایل به همکاری با دیگر کشورها را داریم که البته کرواسی و بوسنی  هرزگوین چندین سال قبل حدود 4 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده اند که پس از تحریم، همکاری ها ادامه خواهد داشت.

قدرت، آزاد سازی اطلاعات

نماینده مردم اردبیل،‌ نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم جلسات گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل را از منظم‌ترین جلسات در میان سایر استان ها عنوان کرد و گفت: مسئولان دستگاه های اجرایی استان با بستن تمامی راه های اختلاس و اجرای دقیق ماده 19 قانون بهبود کسب و کار ، که از موارد قابل توجه دولت تدبیر و امید است، خوشبختانه اردبیل توانست امسال رتبه ممتاز را از این حیث کسب کند.

کمال‌الدین پیرمؤذن با اشاره به اینکه قدرت، آزادسازی اطلاعات است، اظهار داشت: در جهت شفاف سازی بیشتر هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی هر چه سریعتر اطلاع‌رسانی شود.

کاهش صادرات چمدانی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در این جلسه گفت: سال گذشته 12 میلیون دلار صادرات استان بوده است که امسل طی 8 ماه گذشته تنها 2.7 میلیون دلار رسیده است و با کاهش 62 درصدی مواجه هستیم.

سید حامد عاملی افزود: یکی از عوامل این کاهش صادرات چمدانی، خراب بودن دستگاه Xrey و عدم جابه‌جایی و انتقال دستگاه جدید به گمرک بیله‌سوار است که با اختلاف دو اداره گمرکات و پایانه های استان، مشکل بلاتکیف باقی مانده است.

در ادامه استاندار اردبیل هزینه 20 میلیون تومانی دستگاه Xrey را در اختیار گمرکات استان به صورت امانی قرار داد تا مشکلات در این زمینه حل شود.

انتهای پیام/
مهدی مرادی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز