خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

برگزاری رویداد «مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢٠١٧»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : لازمه برگزاری با شکوه و مناسب فعالیت های رویداد «مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلامی» در سال ٢٠١٧ میلادی در شهر مقدس قم توجه بر صبغه فرهنگی-هنری و دینی در تولید برنامه‌ها در طول این یک سال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با اعضای شورای عالی سیاستگذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام با بیان این مطلب گفت: تلاش‌های شایسته ای در حوزه معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ٢٠١٧ داشته‌اید که این نشانگر توجه وی‍ژه مسئولین استان است.

وی ادامه داد: در طول سال ٢٠١٧ در تولید و اجرای برنامه های موسیقی سنتی و محلی و مقامی کشورمان و معرفی آن، تولید و اجرای نمایشنامه های فاخر کشورمان در مشهد مقدس، اکران فیلم های فاخر، برگزاری نمایشگاهی از آثار نگارگری و ... باید اهتمام بورزیم.

جنتی در ادامه برهویت بصری شهر از جمله زیبا سازی و پاک سازی شهری در اجرای رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢٠١٧ تاکید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در برگزاری این رویداد باید تمامی وزارتخانه ها و سازمان های فعال در حوزه فرهنگی و هنری را در جهت هر چه با شکوه برگزار شدن آن بسیج کنیم تا شاهد برگزاری شایسته این رویداد باشیم.

وی افزود: در یکسالی که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می شود می توان تمامی آیین ها، سنت ها، آداب و رسوم، آثار فرهنگی و تاریخی کشورمان را در قالب های مختلف از جمله فیلم و ... به نمایش گذاشت تا از این طریق ایران را بیشتر به جهان معرفی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ضروری است تسهیلات اعتباری مورد نیاز را در برنامه ای منسجم ارائه دهید تا هرچه سریعتر در بودجه 95-96 لحاظ شود.

در ادمه این جلسه علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: نگاه ما به رویداد نام گذاری مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلام، فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران در احیاء و تعاملات با کشور های اسلامی و معرفی چهره اسلامی این کشور به جهانیان است.

وی تصریح کرد: ضروری است تمامی وزارت خانه ها نسبت به این رویداد مهم، نگاه وی‍‍ژه ای داشته باشند و در این راستا پرو‍‍ژه ها و برنامه های خود را جهت گیری کنند.

 وی با تاکید برآنکه ضروری است در این رویداد مشارکت استان ها را داشته باشیم، گفت: اگر قرار باشد ما نسبت به آماده سازی مراکز فرهنگی و تاریخی گام برداریم لازم است ظرفیت دیگر استان ها راشناسایی و با محوریت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گام برداریم.

رشیدیان تاکید کرد: در استان خراسان رضوی جلسات منظمی را در راستای برنامه ریزی و هماهنگی استانی در خصوص این رویداد داشته ایم به طوری که کارگروه های مختلفی را میزبانی کردیم وماحصل آن ارائه دستاوردها در این جلسه است.

وی با بیان اینکه ما در حوزه نرم افزاری خوب پیش رفته ایم گفت: با توجه به اینکه در حوزه نرم افزاری و تجمیع طرح ها خوب پیش رفته‌ایم متاسفانه دراجرا کند پیش می رویم که این در شرایطی است که تنها 14 ماه بیشتر فرصت باقی نمانده است.

همچنین سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات دبیرخانه گفت: طرح موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد 2017 در یکصدمین جلسه شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و دراین راستا ستادی اجرایی تشکیل شد.

وی تصریح کرد: اولین جلسه شورای برنامه ریزی هماهنگی استان در 23 فرودین ماه با حضور استاندارخراسان رضوی برگزار شد و طی آن ستادهای فرهنگی، عمرانی، شهری و طرح سابقه پژوهی به ارائه گزارش پرداختند.

سرابی با اشاره به برگزاری همایش فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در افق 2017 گفت: با حضور فعالان عرصه دیجیتال این همایش برگزار شد.

وی تشکیل کارگروه ویژه علمی ومشورتی با حضور نخبگان و کارشناسان برای ایده پردازی و تصمیم سازی در خصوص پایتخت فرهنگ اسلام مشهد 2017 را ازدیگر اقدامات دبیرخانه خواند و افزود: طراحی پرسشنامه پایتخت فرهنگی جهان اسلام مشهد 2017 برای دریافت نقطه نظرات وایده های نخبگان و کارشناسان، سابقه پژوهی شهرهای پایتخت فرهنگی اسلامی از دیگر اقدامات بوده است.

وی با اشاره به تدوین طرح هویت بصری در مدیریت بصری شهری با موضوع پایتخت فرهنگ اسلامی گفت: توسط اساتید و کارشناسان تبلیغات و گرافیک طرح هویت بصری جهت ارائه به شورای استانی و ملی برای تصویب آماده شده است.

وی ادامه داد: تهیه روز شمار و مکان نمای پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد 2017 براساس اطلاعات روزهای ملی ایران و کشورهای عضو آیسسکو و همچنین اتفاقات و برنامه های شاخص فرهنگی و هنری و ورزشی کشورهای عضو آیسسکو به ویژه ایران اسلامی از دیگر اقدامات است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: برگزاری کارگروه فعالیت های عمرانی، طراحی سایت و پایگاه اطلاع رسانی از برنامه ها و اقدامات و اخبار و رویداد ها و فعالیت ها و معرفی ظرفیت ها و توانمندی های فرهنگی از دیگر اقداماتی است که این دبیرخانه آن را پیگیری و اجرا کرده است.

در ادامه این نشست سید صولت مرتضوی شهردار مشهد با تاکید برآنکه رویداد مشهد 2017 یک حرکت بین المللی است افزود: معرفی رویداد مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی به عنوان به موضوع بین المللی مطرح شده اما متاسفانه تاکنون این اتقاق در کشور به صورت گفتمان ملی مطرح نشده است لذا ضروری است در این راستا بیشتر تلاش شود.

 

کد خبر : ۳۲۴۰۲۶