خبرگزاری کار ایران

طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم آذربایجان غربی اجرا می‌شود

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش آذربایجان غربی از اجرای طرح هدایت تحصیلی 39 هزار نفر از دانش آموزان پایه نهم در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا فدوی با اعلام این خبر گفت: هدایت تحصیلی دانش آموزان و انتخاب رشته مناسب یکی از مهم‌ترین اولویت‌های آموزش و پرورش است.

وی افزود: امسال با تغییرات صورت گرفته و ایجاد نظام ۳ ـ ۳ ـ ۶ هدایت تحصیلی به پایه نهم انتقال یافته که بر این اساس ۳۹ هزار نفر از دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول استان تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

فدوی ادامه داد: آیین نامه هدایت تحصیلی در جهت طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی به منظور هدایت دانش آموزان به سوی رشته‌ها، حِرَف و مهارت‌های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعداد‌ها، علاقه‌مندی و توانایی‌های آنان تدوین شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس مفاد آیین نامه دانش آموزان در سه گروه تحصیلی علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، رشته‌های فنی و کاردانش اقدام به انتخاب رشته می‌کنند.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: برگزاری اولین دوره توانمندی‌های مشاوران استان، سازماندهی مشاورین مدارس در پایه نهم متوسطه اول، تامین مدرس کشوری در جهت آشنایی مشاوران با اصول و مبانی هدایت تحصیلی در دوره فوق، اجرای دوره ضمن خدمت ۴۸ ساعته برای مدیران و مشاوران از اهم فعالیت‌های صورت گرفته در این راستا است.

وی ادامه داد: گرایش به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مهم‌ترین اولویت وزارت آموزش و پرورش است.

فدوی خاطر نشان کرد: مشاورین وظیفه دارند تا در طول سال تحصیلی استعداد، علاقه و خلاقیت دانش آموزان را از طریق آزمون‌های مشاوره‌ای شناسایی و این امر را در نمون برگ هدایت تحصیلی لحاظ نمایند.

وی گفت: آموزش کل فرایند تحصیلی، آشنایی دانش آموزان با رشته‌های دانشگاهی هر یک از سه گروه تحصیلی از مهم‌ترین وظایف مشاوران در مدارس می‌باشد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش آذربایجان غربی ادامه داد: برگه هدایت تحصیلی دانش آموزان مجموعا ۱۰۰ امتیاز دارد که ۵۰ درصد این امتیاز شامل بررسی نمرات دانش آموزان و ۵۰ درصد آن شامل بررسی مشاوره‌ای است.

وی با بیان اینکه محیط و اولیا نیز تاثیر به سزایی در روند انتخاب رشته فراهم می‌کنند، افزود: در جهت شناسایی بهتر علاقه و استعداد دانش آموزان آزمون مشاوره‌ای ۳ گانه که شامل تشخیص استعداد و آزمون رغبت است، اجرا می‌شود که این آزمون ۲۰ امتیاز از مجموع ۵۰ امتیاز بررسی مشاوره‌ای را شامل می‌شود.

فدوی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت هفته معرفی مشاغل، برگزاری جلسات راهنمایی گروهی برای اولیا، نمایش فیلم و... از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در جهت انتخاب رشته مناسب و استقرار نظام تحصیلی جدید در سال جاری خواهد بود.

گفتنی‌ست در استان آذربایجان غربی ۷ هزار و ۴۵۱ دانش آموز در رشته ریاضی، ۳۳ هزار و ۹۵۳ دانش آموز در رشته تجربی، ۱۸ هزار و ۱۲۲ دانش آموز در رشته علوم انسانی و ۲۶ هزار و ۴۳۳ دانش آموز در رشته‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش در سال تحصیلی جاری مشغول تحصیل هستند.

کد خبر : ۳۲۱۹۷۶