خبرگزاری کار ایران

به مناسبت روز عصای سفید

روز جهانی نابینایان در مجتمع آموزشی شهید فهمیده کاشان گرامی داشته شد

مدیر آموزش و پرورش کاشان گفت: برنامه آموزشی و پرورشی مدارس نابینایان باید به گونه‌ای تدوین شده که روحیه احساس استقلال و زندگی مستقل در آن‌ها حفظْ و تقویت شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری ایلنا در کاشان «محمود خدمتی» در آیین گرامیداشت روز جهانی نابینایان در مجتمع آموزشی شهید فهمیده کاشان افزود: این تفکر که نابینایان را افرادی ناتوان می‌پندارد، گناهی نابخشودنی است که ریشه در تجربه گذشتگان ما دارد.

وی بااشاره به توانمندی‌های علمی و پرورشی دانش آموزان نابینا تصریح کرد: خانواده افراد نابینا باید در کنار مدرسه بکوشیم با درک صحیح از موقعیت این گروه از فرزندان جامعه و کشف ظرفیتهای آن‌ها، زمینه زندگی مستقل را برایشان فراهم آوریم.

وی تاکید کرد: گرامیداشت روز ۲۳ مهر و معرفی قانون عصای سفید، وظیفه همه افراد جامعه است تا رﻓﺘﺎری ﻣﻌﻘﻮﻻﻧﻪ و مسوولانه نسبت به ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷیم و برنامه‌ای هدفمند برای حضور آن‌ها در جامعه ارائه کنیم.

وی تاکید کرد: خانواده‌هایی که فرزند نابینا دارند، باید با احترام به تفاوت‌ها و پذیرش آن، روحیه امید را در آنان زنده کرده و در راستای افزایش سطح آگاهی‌ها و خلاقیت جامعه نابینایان و کم بینایان تلاش کنند.

خدمتی افزود: نوع برخورد ما با نابینایان، می‌تواند در سرنوشت آن‌ها تأثیر متفاوتی داشته باشد و در رفتار خود باید واقع بین، باشیم و به آن‌ها بفهمانیم که با دیگران هیچ گونه تفاوتی ندارند.

مدیر مجتمع نابینایان شهید فهمیده کاشان گفت: رفتارهای ترحم آمیز جامعه با معلولان و نابینایان، هرچند از روی مهر و علاقه باشد، اما احساس ضعف را در آن‌ها ایجاد کرده و باعث رنجش آن‌ها می‌شود.

 «حسنعلی هادی» افزود: جامعه به ویژه خانواده‌ها باید از کمک‌هایی که به استقلال و خودکفایی معلولان لطمه می‌زند، پرهیز کرده و از طریق آموزش‌های لازم و جشن‌های مستمر جامعه را با مسائل نابینایان آشنا کنند.

وی اظهار داشت: بسیاری از نابینایی‌ها چه منشا ارثی داشته باشد و چه ناشی از بیماری باشد، پیش گیری و درمان مخصوص به خود را دارد که می‌توان با مراجعه به موقع به پزشک متخصص و رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی، از بروز آن جلوگیری به عمل آورد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که نابینایی و کم بینایی، در بسیاری از موارد به دلیل آگاه نبودن مردم است، اطلاع رسانی رسانه‌ها و مطبوعات به ویژه صداو سیما، اهمیت بیش تری دارد. زیرا هزینه پیش گیری برای دولت و خانواده‌ها، بسیار کمتر از هزینه خدمات بعدی به نابینایان و کم بینایان خواهد بود.

به گفته وی، در سال جاری ۲۰ دانش آموز نابینا در این واحد آموزشی ثبت نام کرده که چهار نفر آن‌ها نیز در دبیرستانهای عادی مشغول به تحصیل هستند و از خدمات پشتیبانی و مشاوره‌ای این مجتمع استفاده می‌کنند.

هادی گفت: در سال گذشته، مهدیه زاهدی عبدالهادی، موفق به کسب رتبه دوم کشور در رشته احکام شد و «سمیه سادات بصیری» رتبه اول انشای نماز، «فاطمه رشیدی راوندی» رتبه اول تفسیر قرآن، «سید مهدی سجادزاده» رتبه اول اذان، «محمد خاوری» و «عطیه کریمی» رتبه اول قرائت قران، «ریحانه کمالی» در رشته حفظ و «مهدیه نمازی» رتبه دوم رشته قرائت قرآن در استان اصفهان را کسب کردند.

کد خبر : ۳۱۴۲۱۱