خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان

سرقت کاشی‌های مسجد سید اصفهان شایعه‌ای که رد شد

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان ضمن رد شایعه سرقت کاشی‌های مسجد سید اصفهان از ادامه روند مرمت‌های اصولی کاشی‌های مسجد سید اصفهان به دور از هرگونه شایعه سازی خبر داد.

به گزارش ایلنا، ناصر طاهری با اعلام این خبر افزود: هم اینک بیش از یک سال است که عملیات مرمت کاشی‌های ((معرق)) ضلع شرقی مسجد توسط مرمتگران میراث فرهنگی صورت می‌پذیرد.

وی افزود بدلیل اینکه بخشهای مختلف مسجد جامع سید همانند مسجد امام اصفهان با میلیون‌ها قطعه کاشی تزئین یافته وبا توجه به کاربریهای متعدد این مسجد (بگونه‌ای که همه روزه شاهد برگزاری مراسم متعدد در آن می‌باشیم)، بخشهای مختلف آن دائما نیاز به مرمت دارندواین درحالی است که هم اینک راهرو‌ها ودهلیزهای سردراصلی مسجد که به دلیل اهمال کاری برگزار کنندگان مراسمی در سال گذشته، دچار آتش سوزی شده وآسیب‌های زیادی را متحمل شده درحال مرمت است.

طاهری در پاسخ به انتشاراخباری مربوط به سرقت کاشی‌های مسجد سید ضمن تکذیب این اخبار غیر متقن خاطر نشان کرد: به همراه کار‌شناسان ارشد سازمان از بخشهای مختلف مسجد به ویژه از سردر ورودی ضلع شرقی که اخباری پیرامون آن انتشار یافته بازدید به عمل آمد وملاحظه شد همانگونه که در گزارش‌های پیشین ناظران میراث ذکر شده است، کاشی‌ها به صورت پراکنده در قسمت پایین وهمچنین در قسمت بالای سردر وبه اصطلاح در بخش پیشانی ولچکیهای سردر وکتیبه‌های فوقانی سردر به تدریج بر اثر عوامل طبیعی از ملات خود جدا شده ودچار ریزش شده اندواین درحالی است که خادم مسجد وبازاریان اطراف مسجد نیز به ریزش تدریجی کاشی‌ها اذعان داشتند.

شهرام امیری مدیر امور فرهنگی وروابط عمومی اداره کل میراث استان نیز به برپایی کارگاه مرمت کاشی‌های این مسجد از سال ۱۳۹۳ به ویژه در بخش راهروهای سردر اصلی مسجد سید اشاره کرد و افزود: مرمتگران میراث فرهنگی به دلیل عظمت وگستردگی مسجددر حال حاضر با نظر کار‌شناسان سازمان، مرمت‌های خود دراین مسجد را اولویت بندی کرده‌اند به گونه‌ای که هم اینک مرمت راهروهای اصلی که درآتش سوزی سال گذشته به شدت آسیب دیده‌اند وهمچنین کاشی‌های معرق ضلع شرقی که ازارزش تاریخی وهنری زیادی برخوردارند دراولویت فعلی سازمان است. لذا بخشهایی ازکاشی‌های موزاییکی سر در فوق الذکر در حال حاضرتوسط مرمتگران به جهت جلوگیری از تخریب بیشتر با گچ تثبیت شده تا در مرحله بعد مرمت شدند.

وی ضمن قدردانی از همراهی‌های اداره اوقاف در مرمت ونگهداری ازاین مسجد تاریخی، ازاداره کل اوقاف استان، تولیت مسجد ومالکان آن وهمچنین شهرداری در خواست کرد با توجه به اینکه مسجد دارای موقوفه‌های متعددی بوده وهمچنین نقش مهمی در زیبایی منظر شهر دارد، میراث فرهنگی را در مرمت ونگهداری این مسجد بیش از گذشته یاری رسانند.

وی همچنین به درج اخباری مبنی بر سرقت کاشی‌های مسجد سید در تعدادمحدودی از مطبوعات استان اشاره وتاکید کرد بی‌شک همکاران محترم در عرصه رسانه نقش مهمی در تنویر افکار عمومی وافزایش آگاهی ملت عزیز ایران دارند لذابه آگاهی می‌رساند کاشیهای مساجد تاریخی که در اکثر محلات تاریخی اصفهان به چشم می‌خورندداری ارزش صرف تاریخی هستند.

امیری افزود: همانگونه که در قبل عنوان شد جدای از بخش پایین ایوان سر در تعدادی از کاشی‌های بالای سردر و در پیشانی ایوان درارتفاعی بیش از ۱۰ متر نیز دچارریزش شده‌اند که بااین وضعیت کاملا مبرهن است این کاشی‌ها به سرقت نرفته‌اند بلکه همانند کاشی‌های سایر مساجد براثر عوامل محیطی واتمام عمر مفید، به تدریج دچار ریزش می‌شوند.

وی تصریح کرد درعین حال کاشی‌هایی که دربخش پایین به صورت پراکنده دچارریزش شده‌اند در معرض دید انبوهی از شهروندان هستند که روزانه دراین مکان تردد دارند.

وی ابراز امیدواری کرد اخباری ازاین دست با نگاهی تخصصی و آگاهانه انتشاریابد تا ازاین طریق به افزایش آگاهی دوستداران میراث فرهنگی منجر شود.

گفتنی‌ست مسجد سید اصفهان یکی از چهار مسجد جامع شهر تاریخی شهر اصفهان است که در سده سیزدهم هجری قمری (در عصر قاجار) ودر جنب محله باستانی بید آباد همزمان با حوزه علمیه جنب آن به همت حجت الاسلام حاج سید محمد باقر بن موسوی شفتی بنا شد.

درحال حاضر نوادگان وی تولیت این مسجد نفیس وبا شکوه را دراختیار دارند.

کد خبر : ۳۱۳۲۶۳