خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه تهران

ضعف اقتصادی، علت عدم تحقق تجاری‌سازی دانش کشور است

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه آموزش عالی کشور به سمت دانشگاه کارآفرین حرکت می‌کند گفت: علت اصلی عدم تحقق تجاری‌سازی دانش تولید شده دانشگاه‌های کشور ضعف اقتصادی‌ست.

به گزارش ایلنا در کرج، محمود نیلی احمدآبادی روز سه شنبه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج افزود: در راستای تعامل و هم افزایی بین دانشگاه و جامعه دانشگاه‌های کشور از پژوهش محوری به سمت دانشگاه‌های کارآفرین در حال هدفگذاری و ریل‌گذاری هستند.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه آموزش عالی کشور از آموزش و پرورش به سمت تولید فناوری در حال حرکت است گفت: اگر با نگاه روشن و با برنامه‌ریزی صحیح این جهت گیری را ادامه دهیم، نگاه جامعه نیز به دانشگاه‌ها تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه با کسب منابع مالی هرچند محدود دولت سعی در گسترش پژوهش داریم خاطرنشان کرد: این حلقه و زنجیره علم و فناوری نشان می‌دهد که فرآیندی که ازدانشگاه شروع و باتعامل با جامعه ادامه دارد نوآوری فناوری را درپی خواهد داشت.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه به مدد توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌های کشور امروزه رتبه ۲۰ یا ۲۱جهانی رادر تولید علم داریم گفت: متاسفانه با داشتن چنین پشتوانه علمی تاکنون در بخش تجاری سازی علوم محدود نا‌موفق عمل کرده‌ایم و و با وجود اینکه بازارامروز کشور متقاضی فناوری و نوآوری نیست همچنان متکی به تولیدمحصولات قدیمی با کیفیت پایین هستیم.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل ضعف اقتصاد کشور، دانش تولید شده در کشور تبدیل به محصول پیشرفته نمی‌شود افزود: برای دانش تولید شده دردانشگاه‌ها باید تقاضا ایجاد شود که خوشبختانه با تشکیل صندوق پژوهش وفناوری این رویکرد به وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز ارتباط بسیار نزدیک بین کارآفرینی و نوآوری وتکنولوژی‌های جدید وجود دارد و صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌شود منظور فارغ التحصیلان توانمند و ایجاد کسب و کار نوآورانه است.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه ایجاد و توسعه پارک‌های علم و فناوری یکی از راه‌های تحقق این مهم در کشور است گفت: برای تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی کشور هیچ راهی جز تکیه بر نو آوری توسط دانشگاه‌ها، تقویت اقتصاد ملی و سیاست‌های دولت و همچنین توسعه تعاملات بین المللی با مراکز علمی و اقتصادی دنیا وجود ندارد.

کد خبر : ۳۱۳۱۱۶