خبرگزاری کار ایران

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی

دانشگاهی که با مراکز پژوهشی ارتباط ندارد، دانشگاه نیست

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی گفت: دانشگاهی که با سایر مراکز پژوهشی مرتبط نباشد بی‌فایده بوده و این گونه مکان‌ها دانشگاه نیستند

یازدهمین نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری ایران با حضور قائم مقام رئیس موزه علوم و فناوری کشور، معاون استاندار و جمعی از مسئولان دانشگاهی استان اردبیل در دانشکده علوم پایه، دانشگاه محقق اردبیلی امروز افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، پیش از مراسم افتتاحیه قائم مقام رئیس موزه علوم و فناوری کشور در سالن جلسه دانشکده کشاورزی گفت: تشکیل چنین موزه‌ای نماد اندیشه‌های بلند مدیران ارشد در اردبیل است، چرا که یک گام بسیار بزرگ در راستای اهداف آموزش عالی برداشته‌اند و امیدوارم سایر استان‌ها نیز در این حوزه گام بردارند.

نعمت الله ارشدی اهمیت و تاثیر گذاری موزه‌های علمی را از دانشگاه‌ها بالا‌تر دانست و افزود: موزه علوم که زیر نظر معاونت پژوهشی وزارت علوم است، نزدیک به ۴ سال از راه اندازی می‌گذرد و در کشور یک نهاد علمی و پژوهشی نوپا محسوب می‌شود.

وی اینگونه نمایشگاه‌ها و موزه‌های علمی را متفاوت از موزه‌های عادی اعلام کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های موزه‌های علوم و فناوری ارتباط مستقیم بازدید کنندگان با اشیاء است و به راحتی می‌توانند همزمان دست و مغز با آن شئ ارتباط برقرار کند.

قائم مقام رئیس موزه علوم و فناوری کشور اظهار داشت: طراحی گالری‌ها جزو وظیفه ما بوده و سعی داریم متناسب با فناوری‌های بومی که در استان‌ها و مراکز علمی وجود دارد، اهداف خود را به طور محلی پوشش بدهیم.

ارشدی تصریح کرد: آگاهی عمومی یکی از وظایف موزه‌های علوم و فناوری است، برای نمونه طرحی که در کرمان در دست احداث است، با همکاری مس سرچشمه صورت گرفته، بطوریکه از سنگ معدن تا شمش، جز به جز با روش‌های ختلف به مخاطبان توضیح داده خواهد شد.

وی افزود: هدف از این طرح این است که در یک بازدید یک یا دو روزه، مخاطبان می‌توانند با مفاهیم موزه آشنا بشوند و اطلاعات کامل و کافی را کسب کنند.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از افتتاح نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری در اردبیل، اظهار داشت: سال گذشته بازدیدی از این موزه داشتم و به نظرم یک کار نوع و بسیار بدیع است.

گودرز صادقی خاطر نشان کرد: دانشگاه محقق اردبیلی هم اکنون به خود می‌بالد که توانسته با ارتباط گیری با سایر دانشگاه‌های بین المللی و مراکز علمی مختلف تبلور فعالیتهای علمی و دینی در همه عرصه‌ها باشد.

وی دانشگاهی را که با سایر مراکز پژوهشی مرتبط نباشند را بی‌فایده دانست و گفت: این گونه مکان‌ها دانشگاه نیستند، بلکه یک کتاب هستند که صرفا آموزش یک سویه بوده و افرادی را بعنوان دانشجو تربیت می‌کند که در حل معضلات آینده قطعا فرو خواهد ماند.

گفتنی است این نمایشگاه تا ۲۳ مهر ماه، صبح‌ها از ساعت ۸: ۳۰ الی ۱۳ و عصر‌ها از ساعت ۱۴ الی ۱۷ در محل سالن تربیت بدنی دانشکده علوم پایه برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

کد خبر : ۳۱۲۱۲۱