خبرگزاری کار ایران

در حاشیه سفر یک روزه وزیر فرهنگ و ارشاد به نصف جهان انجام شد

رونمایی از پیشرفته‌ترین تجهیزات چاپ کشور در اصفهان

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد آیین رونمایی و بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین تجهیزات چاپ کشور در «مجتمع چاپ و بسته‌بندی ماتریس» در اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، رسول زرگرپور استاندار اصفهان، در این آیین گفت: سیر تاریخی و تدریجی رشد جوامع بشری بواسطه سلسله گزارش‌ها و روایت‌هایی است که در قالب‌های گوناگون از گروهی به گروه دیگر، از جامعه‌ای به جامعه‌ای دیگر و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اندیشمندان و عالمان بسیاری از پی ریاضیات فکری و علمی، دستاوردهای علمی خود را در قالب کتاب و مجموعه‌های خطی برای دیگران و نسل‌های آینده به عنوان میراثی گرانب‌ها به یادگار نهاده‌اند؛ افزود: ‌ دسترسی نامناسب به این آثار غالبا موجب مهجوریت کشفیات و دانش‌ها و اطلاعاتی بوده که در کنج خانه‌ها و مدرسه‌ها غبار گرفته است.

وی تصریح کرد: تکثیر علم و دانش و رهیافت به حوزه‌های جدید معرفتی و ضرورت آشنایی با علوم قدیمه و پیوند آن با منظومه معارف بشری تنها به واسطه امکانات و ابزاری می‌سر است که بتواند این تولیدات ارزشمند به نحو شایسته منتشر و در اختیار اهلش قرار دهد که این امکان ویژه صنعت چاپ نامیده می‌شود.

زرگرپور با بیان اینکه رویکرد شدید امروز جوامع به استفاده از قالب‌هایی است که قابلیت چندوجهی داشته باشد، افزود: صنایع غذایی، صنایع پزشکی و بهداشتی، صنایع نساجی و بسیاری از صنایع دیگر در دنیای امروز با عنصری به نام صنعت چاپ گره خورده و انفکاک ناپذیر است.

زرگرپور اضافه کرد: برند شدن محصولات بیش و پیش از هر چیز به واسطه صنعت بسته بندی و چاپ می‌تواند ممتاز و متمایز جلوه نمایی کند.

استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: امروزه صنعت چاپ به عنوان یکی از مهم‌ترین رسته‌هایی است که می‌تواند وی‌ترین واقعی هر کالا باشد و در تجارت جهانی این عیار، همواره مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به سیر تحول صنعت چاپ گفت: امروزه بواسطهٔ تکنولوژی چاپ و وجود تکنسین‌ها و متخصصین این فرایند بمراتب پیچیده‌تر و حرفه‌ای‌تر شده است.

مدیر ارشد استان با بیان اینکه ایجاد ظرفیت‌های جدید این عرصه، عزم و همتی بلند می‌طلبد، اظهارداشت: پشرفت‌های روزافزون فنی و حرفه‌ای این صنعت، مستلزم حمایت‌های ویژه‌ای است که دست اندرکاران را در قبال آن متعهد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز اصفهان برگ زرین دیگری از افتخارات خلاقانه و جسورانهٔ خودرا به نمایش می‌گذارد، افزود: افتتاح چاپ ماتریس بعنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکتهای چاپ و بسته بندی در کشور و با در اختیار داشتن چاپ هفت رنگ که در خاورمیانه منحصر بفرد است نویدبخش تحولی شگرف دراین صنعت فرهنگی قلمداد می‌شود که بدنبال آن ارتقا اقتصاد فرهنگ را موجب خواهد شد.

زرگرپور افزود: وجود چهارصد و هفتاد واحد چاپخانه و حرف وابسته در استان اصفهان و وجود دستگاه مدرن و بروز در چاپ در مرکز استان که بعضاً نیازهای استان‌های دیگر را نیز تامین می‌کنند و نگاه آینده محور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در طراحی و راه اندازی شهرک صنعت چاپ استان از مزیت‌های نسبی اصفهان فرهنگ پرور و پیشتاز در این حوزه بشمار می‌رود.

استاندار اصفهان بر ضرورت تشکیل یک اتاق فکر برای رسیدن و پیوستن به قطار جهانی صنعت در جهان تاکید نمود و گفت: در این میان نباید از نقش محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر محترم در نگاه بنیادی و برنامه محور غافل بود و بدیهی است که سهم دولت تدبیر و امید در این مسیر روشن و قابل توجه است.

وزیر ارشاد نیز در این مراسم گفت: سختکوشی، پرتلاشی و علاقمندی استانداراصفهان که همواره برای رونق اقتصادی وفرهنگی در راستای ارتقاء فرهنگ تلاش می‌کنند قابل ستایش است و ایشان در حوزه‌های فرهنگی هیج کجا کم نگذاشته‌اند.

علی جنتی با بیان اینکه محصولات صنعتی ایران به ویژه صنعت چاپ عمدتاً از محصولات خارجی بوده است، اظهار داشت: این واحدهای صنعتی یکی از نیازهای مهم کشور است و امروز با افتتاح آن بسیاری از نیازهای داخلی کشور را نیز می‌توانیم تأمین کنیم، ‌آینده‌ای نویدبخش را برای کشور می‌بینیم و به طور قطع با تدبیر آینده بسیار خوبی در انتظار کشور در همه حوزه‌ها وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: توسعه پایدار و همه‌جانبه کشور‌ها به ۳ مسئله اقتصادی، سیاست و فرهنگ بستگی دارد و کشور‌ها تنها با وجود هر ۳ مسئله به توسعه کامل دست می‌یابند پس همه باید تلاش کنند تا در ۳ حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ با پیشرفتی چشمگیر شاهد توسعه کشور باشیم.

کد خبر : ۳۱۱۹۵۳