خبرگزاری کار ایران

بهجت پور مطرح کرد

تشریح فعالیت‌های مؤسسه تمهید/اعلام جزئیات سالگرد ارتحال آیت الله معرفت

رئیس مؤسسه تمهید با بیان اینکه این مؤسسه یادگار مرحوم آیت الله معرفت است، فعالیت‌های این مؤسسه قرآنی را تشریح و همچنین جزئیات مراسم سالگرد ارتحال آیت الله معرفت را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا از قم، حجت الاسلام و المسلمین «عبدالکریم بهجت‌پور»، رئیس موسسه تمهید و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در آستانه نهمین سال ارتحال آیت الله محمدهادی معرفت، گفت: مرحوم آیت الله معرفت، فقیه و مفسر برجسته معاصر، حقیقتا شخصیتی بی بدیل و بی نظیر بوده و همه هم و غمشان را در راه ترویج معارف قرآن کریم و اهل بیت(ع) به کار بردند.

وی با بیان اینکه مراسم ارتحال ایشان روز جمعه 17 مهر از ساعت 20 در بیت قدیمی ایشان برگزار خواهد شد ادامه داد: ایشان با اخلاص دراین مسیر گام برداشتند و پژوهش‌های عمیق قرآنی برای پرکردن خلاها و کمبودها داشتند و امروز با افتخار تمام میتوانیم دوره کامل علوم قرآنی و تفسیر اثری ایشان را روی دست بگیریم و به عنوان افتخار جهان تشیع معرفی کنیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه تاکنون شش جلد از تفسیر اثری ایشان چاپ شده است ادامه داد: 70 هزار فیش از کل قرآن کریم در دوره حیات ایشان جمعآوری شده است که شش جلد آن در طول حیات مبارک آیت الله آماده شد و مابقی توسط شاگردان ایشان در حال انجام است و بنا داریم آن را به 40 جلد برسانیم و تا پایان قرآن نیز تفسیر خواهد شد.

وی افزود: یکی دیگر از آثار ایشان، مجموعه مباحث علوم قرآنی شامل موضوعاتی مانند؛ تاریخ قرآن، اعجاز، محکم و متشابه، تحریف ناپذیری و ... است که در ده جلد به عربی چاپ شده و 5 جلد آن نیز به فراسی ترجمه شده است.

بهجت پور اظهار کرد: یکی دیگر از آثار علامه معرفت، کتاب شبهات و ردود است که در نقد دیدگاه های یکی از کشیشان مسیحی درباره قرآن نوشته شده است و به دلیل اهمیت این موضوع، در زمان خود آیت الله معرفت ترجمه و منتشر شد.

رئیس موسسه تمهید با اشاره به چاپ مجموعه مقالات قرآنی آیت الله معرفت گفت: 33 مقاله قرآنی ایشن چاپ شده همچنین در مجموع 200 مقاله با موضوعات مختلف در سایت اینترنتی آیت الله معرفت موجود است همچنین موسسه تمهید در سال های اخیر از پایان نامه های دکتری و ارشد حمایت کرده است.

وی ادامه داد: یکی از ابتکارات آیت الله معرفت، روش ایشان در طرح مباحث فقهی بر خلاف روش معهود در حوزه بوده است که طی 17 سال با شاگردان خود این روش را که مبتنی بر عرضه دروس به استاد است پیگیری کردند و ما هم به دلیل اهمیت این روش در تسریع اجتهاد در موسسه ادامه داده ایم.

بهجت پور با اشاره به اجرای طرح مهندسی فرهنگی در موسسه بیان کرد: یکی از مطالبات رهبری بحث مهندسی فرهنگی است که از نیازهای مبرم امروز است تا بتوانیم مهندسی فرهنگی بر مبنای قرآن و روایات داشته باشیم از این رو در موسسه این روش را تعقیب کرده ایم و تاکنون 40 پژوهشگر آقا  از حوزه و دانشگاه و 15 پژوهشگر زن تربیت شده‌اند و در فضای فرهنگی مشغول فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: چهار جلد تفسیر به ترتیب نزول از دیگر آثار تولید شده است زیرا ما از نظر روش در مطالعات قرآنی و دینی دچار کمبود هستیم و این تفسیر که مبتنی بر ترتیب نزول آیات بر پیامبر(ص) است تلاشی برای استخراج روش مطالعات دینی از قرآن است.

استاد حوزه علمیه گفت: کتاب شناختنامه تنزیلی از دیگر آثار موسسه است که 114 سوره قرآن، با توجه به سیر نزول تولید شده و مقدمهای برای تفسیر تنزیلی بوده است.

بهجت پور با اشاره به اهمیت روش بیان مهارتهای تفسیری از چاپ کتابی در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: در نظام بیان تفسیر، با توجه به داشتههای علمی دچار اضطراب عمل بوده ایم و روش‌ها و سلیقهها غیرفنی بوده است ولی این کتاب درصدد ترویج مهارت روش تفسیر به عنوان یک صنعت تخصصی است.

وی افزود: دو هزار طلبه در سراسر کشور در عرصه مهندسی فرهنگی مهارت دیدهاند و سالانه نیز دو هزار نفر در کارگاههای بیان مهارت‌های تفسیری که از سوی موسسه برگزار میشود حضور دارند.

وی ادامه داد: از دیگر آثار موسسه تمهید تالیف تفسیر موضوعی است که اولین مجلد آن در زمینه عفاف و حجاب و به سفارش شورای عالی انقلاب فرهنگی در 500 صفحه تحقیق و منتشر شد.

بهجت پور بیان کرد: کتاب آشنایی با قرآن نیز با هدف انتشار مجموعه اندیشه های آیت الله معرفت به زبانی ساده برای آشنایی عموم مردم با علوم قرآنی از دیگر تلاشهای علمی موسسه تمهید است همچنین دوره تخصصی تفسیر تنزیلی نیز برگزار و 40 طلبه نیز در این زمینه تربیت شدهاند.

کد خبر : ۳۱۱۸۰۴