خبرگزاری کار ایران

کوچکی نژاد در گفت‌وگو با ایلنا

وزارت گردشگری ایجاد می‌کنیم/ مطالبات فرهنگیان جدی گرفته شود

نماینده مردم رشت در مجلس: در صدد هستیم که صنعت گردشگری را زیر نظر یک وزارت‌خانه جدید ببریم تا به صورت قدرتمندتر عمل کند.

به گزارش ایلنا، جبار کوچکی‌نژاد از نمایندگان با سابقه مردم رشت در مجلس است که افتخار نقش آفرینی در دوران دفاع مقدس را در کارنامه دارد.

وی با حضور در دفتر خبرگزاری ایلنا در گیلان گفت‌وگوی مفصلی درباره دفاع مقدس، اشتغال جوانان، موانع سرمایه‌گذاری، وضعیت گردشگری، عملکرد دولت یازدهم و ... انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

ایلنا: با سلام و تشکر از حضور جنابعالی در جمع خبرنگاران ایلنا. لطفا در ابتدا از سوابق خود برای ما بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم. در ابتدا ایام هفته دفاع مقدس،عید قربان و بازگشایی مدارس را به مجموعه کارکنان زحمتکش خبرگزاری ایلنا تبریک عرض می‌کنم. بنده در دوران جنگ تحمیلی به تدریس اشتغال داشتم ولی پس از مدتی تدریس را رها کرده و با وجود اینکه آموزش کافی ندیده بودم پا به میدان جنگ گذاشتم.

علاوه بر اینکه دشمن با به راه انداختن جنگ کشور را تهدید کرده بود، در داخل کشور نیز ناامنی و درگیری‌های سیاسی وجود داشت.بیشتر شهرها از جمله کردستان در دست دشمن بود و شهر بوکان بعد از گذشت سه سال از انقلاب در اشغال رژیم بعث عراق قرار داشت.

من بیش از 78 ماه در جنگ بودم و در سال 60 و61 به همراه شهید خوش سیرت تیم اطلاعاتی تشکیل دادیم و با هم تا نزدیک تیم دشمن می‌رفتیم و برمی‌گشتیم و گاهی حتی بدون امکانات راه را گم می‌کردیم. شهید املاکی نیز در تیم اطلاعاتی ما قرار داشت و از نیروهای شجاع مابود.

من در مناطق جنگی کردستان از لشکر 25 امام علی تا لشکر قدس گیلان حضور داشتم و در عملیات مجروح شدم ولی با این‌حال باز هم  به جبهه برگشتم. من نیز مانند تمامی رزمندگان خاطرات تلخ و شیرینی بسیاری از جنگ دارم. ماتوانستیم در هشت سال دفاع مقدس تاریخ درخشانی را رقم بزنیم که باعث افتخار ماست. تا اندازه‌ای که کشورهای دیگر اعتبار و ارزش خاصی را برای شهدا و جانبازان ما قائل هستند.

به عنوان ناظر و یک مقام مسئول در مجلس، نظرتان را در رابطه با دغدغه‌هایی که در مورد اشتغال در گیلان وجود دارد بیان کنید.

من از همه مسئولانی که در تلاش هستند بسیار تشکر می‌کنم. شرایط فعلی که در رکود شدید اقتصادی به سر می‌بریم برای دولت بسیار خطرناک است. دولت در تلاش است که تورم را کاهش دهد و این در صورتی ممکن است که تولید افزایش یابد.

در حال حاضر هرم تحصیلات در کشور ما تغییر کرده؛ افرادی که دارای مدرک دیپلم هستند در نوک هرم قرار دارند و افراد دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تعدادشان بسیار گسترده شده است. امروزه تولید علم در دنیا حرف اول را می‌زند چرا که هرچه دانش را ارتقاء دهیم مهارت نیروی انسانی نیز افزایش پیدا می‌کند. تاکید ما براین است که تعداد مراکز علمی را افزایش دهیم و از شرکت‌های دانش بنیان حمایت لازم را به عمل آوریم.

ایلنا: نظر شما در مورد عدم استقبال دموکراسی اداری از سرمایه‌گذاران در گیلان به عنوان یک نماینده مجلس چیست؟

چون برخی آقایان درک درستی از این مسئله ندارند ما در برنامه پنجم توسعه پنجره واحد گذاشتیم که سرمایه‌گذار می‌آید، توضیح می‌دهد و دیگران نظراتشان را بیان می‌کنند که امکان پذیر است یا نه.

ما تاکید داریم که هر هفته و هرماه بخش خصوصی با بخش دولتی نشست داشته باشد تا این معضل حل شود. طبیعت گیلان در کل منطقه خاورمیانه بی‌همتاست و در روزهای تعطیل شاهد حضور میلیونی گردشگران و مسافران در این خطه هستیم که این امر در اشتغالزایی نیز تاثیر بسزایی دارد و باید برای جذب سرمایه‌گذار در این منطقه که سرشار از فرصت است تلاش کرد.

ایلنا: شما رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی هستید. نظرتان در مورد وضعیت گردشگری در گیلان چیست؟

در استانی مثل گیلان باید ورود به مقوله گردشگری قوی‌تر از صنعت باشد. برای مثال باید از ظرفیت ییلاقات و طبیعت بکر کوهپایه‌ای که هم در بحث ایجاد شغل و هم در بحث منابع طبیعی تاثیر بسزایی دارد به خوبی بهره گرفت.

ما در صدد این هستیم که صنعت گردشگری را زیر نظر یک وزارت‌خانه جدید ببریم تا به صورت قدرتمندتر عمل کند و در برنامه ششم توسعه باید این طرح را اجرا کنیم.

ایلنا: در مورد سوالی که از وزیر بهداشت در صحن مجلس پرسیدید لطفا توضیح دهید؟

وزیر بهداشت وزیری بسیار پرتلاش هستند و بسیار مورد قبول دولت است اما تعرفه نظام پزشکی و دولت را اجرا نمی‌کند. یک پزشک بیش از 4میلیون حقوق می‌گیرد و پرستار با آن همه زحماتی که شبانه‌روز متحمل می‌شود حقوقی که سر ماه می‌گیرد یک میلیون است. وزیر بهداشت در پاسخ به ما گفت که اگر به حقوق پرستاران بی‌افزاییم دیوان محاسبات سازمان بازرسی ممانعت می‌کند.10 درصد یارانه‌ها یعنی 5هزار و هفتصد میلیارد تومان را برای بهداشت و 1درصد ارزش افزوده یعنی 1میلیارد و 200 میلیون تومان را برای درمان اختصاص داده‌ایم که این میزان هم برای پزشک است و هم پرستار. پس از این صحبت‌های وزیر من قانع نشدم همچنان با وی در بحث و گفت‌وگو هستیم.

ایلنا: شما یک فرهنگی هستید و سال‌ها آموزش و پرورش گیلان را مدیریت کردید. نظرتان را در مورد اعتراضات اخیر مربیان پیش دبستانی بفرمایید.

اشتباهات در دولت‌ها باعث آسیب‌زدن به کارکنان می‌شود. در سه دوره وزیر این اشتباهات را تکرار کرد. ما مرتبا در حال وضع قانون هستیم ولی به جای حل این مشکل 30 هزار مربی پیش دبستانی اخراج شدند که در همان زمان قانونی وضع شد که حق التدریسی‌ها طی یک آزمون داخلی استخدام شوند و دولت این کار را نکرد. تدبیر ما بر این بود که حق التدریسی‌ها در بخش پیش دبستانی، پرورشی و معاون استخدام شوند.

وزیر در کمیسیون احضار شد و قول مساعد داد که در استان‌هایی مانند گیلان ،همدان و.... مشکل را حل کنند. اگر در نهایت بد عمل کردند انتقاد خواهیم کرد وگرنه مشکل حل خواهد شد.

در حال حاضر اعتقاد داریم که مشکل مربیان پیش دبستانی در حال حل شدن است و قانون باید حتما اجرایی شود. جزو وظایف ماست که درحوزه قانون بازرسی کنیم.

ایلنا: در پایان نظرتان را در ارتباط با خبرگزاری ایلنا بیان کنید.

خبرگزاری ایلنا در کشور فراز و نشیب‌های خوبی دارد و اگرچه در استان گیلان طی یک بازه زمانی خیلی کمرنگ عمل می‌کرد اما به تازگی شاهد تلاش گسترده این رسانه و ارتقاء جایگاه آن هستیم. اکنون ایلنا ار خبرگزاری‌های مادر کشور است و لذا باید دقت عمل بسیاری داشته باشد. متاسفانه خبرنگاران در کشور با مشکلات مالی و بیمه‌ای روبرو هستند که باید این موانع رفع شود تا بر کیفیت فضای رسانه‌ای در کشور افزوده شود.

کد خبر : ۳۰۸۲۱۴