خبرگزاری کار ایران

رامین ربیعی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد

طرح‌های نیمه‌تمام، صنایع هایتک ، اولویت جذب سرمایه‌گذاری در البرز

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت و معدن البرز با بیان اینکه طرح‌های نیمه‌تمام در اولویت جذب سرمایه‌گذاری استان قرار دارند و ۵ هزار میلیارد تومان برای اتمام این طرح‌ها لازم است گفت: با اتمام این طرح‌ها ۵۰ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد می‌شود

رامین ربیعی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در کرج اظهار داشت: توسعه صنایع در سطح کشور و جذب سرمایه گذاری در این بخش نیازمند برنامه ریزی‌های پایه‌ای و کلان نگری ست.

وی در ادامه افزود: جذب سرمایه گذاری خارجی با رویکرد استقرار و توسعه صنایع هایتک و کم آب بر و صنایع پاک: مثل صنایع غذایی وبهداشتی-دارویی در استان از اولویت‌های اصلی جذب سرمایه گذاری در البرز است.

 وی در ادامه با اشاره به بسته‌های سرمایه‌گذاری، میزان و نوع ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در البرز بیان داشت: ۷۵۰ طرح سرمایه‌گذاری جدید، با رقمی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان برای استان پیش بینی شده است که در صورت تحقق این طرح‌ها ۲۸ هزار فرصت شغلی پایدار در استان ایجاد خواهد شد.

صنایع شیمیایی، پتروشیمی و خودور در اولویت سرمایه گذاری استان قرار ندارد

ربیعی در ادامه با اشاره به اولویت‌های اصلی سرمایه گذاری در البرز خاطرنشان کرد: در حال حاضر، اولویت سرمایه‌گذاری استان، در طرح‌های نیمه تمام صنایع غذایی، آرایشی-بهداشتی و دارویی‌ست و خودرو و برخی صنایع همچون صنایع شیمیایی، به دلیل برخی محدودیت‌ها، در اولویت‌های آخر جذب سرمایه‌گذاری استان قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به برخی محدودیت‌های توسعه صنایع شیمیایی و پتروشیمی در استان گفت: صنایع شیمیایی به دلایلی همچون: محدودیت و ممنوعیت استقرار این صنایع در خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران به سختی می‌توانند مجوز فعالیت در استان بگیرند و تنها شهرک صنعتی اشتهارد هم که می‌توان این صنایع را در آنجا مستقر کرد به دلایلی همچون محدودیت واگذاری زمین، در حال حاضر برای استقرار این صنایع مطلوب نیست.

وی در ادامه، با اشاره به محدودیت‌ها و دغدغه‌های جذب سرمایه گذاری در بخش خودروسازی استان خاطرنشان کرد: در این بخش به دلیل رکود حال حاضر در این صنعت و مختل شدن چرخه تولید بین قطعه ساز و شرکت‌های خودروسازی و عدم پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان، در حال حاضر به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، رغبتی برای سرمایه گذاری از ناحیه خودروساز و سرمایه گذار داخلی و خارجی در استان وجود ندارد.

تکمیل زنجیره‌های تولید و توسعه صنایع تبدیلی از جهت گیری‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت

ربیعی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات واحدهای تولیدی وصنایع استان و لزوم انجام اقدامات راه گشا و کارساز در این خصوص گفت: یکی از موضوعات مهم در این خصوص بحث سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی ست که بر اساس برآوردهای انجام شده، با تزریق ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بنگاه‌های تولیدی استان می‌توانیم ۲۲ هزار شغل را در استان تثبیت کنیم.

وی در ادامه افزود: اخیرا در طرحی ابتکاری از سوی صنعت و معدن استان، در راستای ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع از مشکلات و ظرفیت‌های بنگاه‌های تولیدی استان، با واحدهای تولیدی استان تماس گرفته می‌شود و با انجام پرسش‌هایی در خصوص میزان معوقات بانکی و یا رقم مورد نیاز سرمایه در گردش برای توسعه بنگاه خود، در صورت تایید ظرفیت و توانایی این بنگاه‌ها، قرار بر این است با هماهنگی و مشارکت بانک‌ها و صندوق‌های حمایتی به آن‌ها تسهیلات داده ‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره‌های تولید با حمایت از صنایع پایین دستی تبدیلی و توسعه صنایع مبتنی بر ایجاد ارزش افزوده در مواد خام، از جهت گیری‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سطح کشور و استان هاست.

کد خبر : ۳۰۸۱۴۱