خبرگزاری کار ایران

محمد صادق جوادی حصار در گفت‌وگو با ایلنا

احیای برخی احزاب کابوس جریان‌های تمامیت‌خواه‌ست

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: احیای برخی از احزاب برای جریان‌هایی که تمامیت خواهند و نمی‌خواهند مشارکت حداکثری مردم در یک قالب تعریف شده حزبی به کار گرفته بشود کابوس است.

محمد صادق جوادی حصار در گفت‌وگو با ایلنا افزود: این‌گونه نیست که احزاب قدرتی نداشته باشند چون اگر قدرتی نداشته باشند بودن یا نبودنشان خاطر کسی را بر نمی‌انگیزاند در حالی که اکنون عده‌ای از پدید آمدن یک حزب برافروخته می‌شوند که نشان دهنده این است که احزاب تاثیر دارند.

وی گفت: اگر وجود احزاب بی‌تاثیر باشد که کسی کاری به کارشان ندارد لذا وقتی برخی از احزاب به چالش کشیده می‌شوند برخی جشن می‌گیرند که مانعی بزرگ را از سر راهمان برداشتیم.

جوادی حصار افزود: احزاب می‌توانند روغنی برای چرخ دنده‌های تعامل سیاسی در جامعه و بین جریان‌های مختلف باشند. همچنین احزاب در جامعه کنونی ایران می‌توانند بستر ساز توسعه، تغییر نگرش سیاسی و مروج و مبلغ تحول خواهی در جامعه باشند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: احزاب می‌توانند در جامعه کنونی ایران کار کنند اما کارکردشان کارکرد واسطه‌ای‌ست و کارکرد مدیریتی نیست.

جوادی حصار افزود: احزاب می‌توانند به عنوان نیروهای واسط بین دولت و جامعه نقش بسیار موثری داشته باشند و پلی باشند بین دولت و مردم یعنی مطالبات مردم را دسته‌بندی کنند به صورت کاملا عملیاتی و استرلیزه شده به دولت بدهند و محدودیت‌های دولت، امکانات دولت و آمال دولت را به سمت متن جامعه و طبقات هدف هدایت کنند.

وی تاکید کرد: اکنون ساختار سیاسی در جمهوری اسلامی به گونه‌ای‌ست که احزاب نه می‌توانند حرف اول و آخر را بزنند و نه می‌خواهند در این شرایط این کار را بکنند چون اگر چنین شود باید مسوولیت بسیاری از افعال و رفتار سیاسی را به دوش بکشند در حالی که در شکل‌گیری آنها هیچ نقشی نداشته‌اند.

وی گفت: احزاب در نظام ریاستی ما که رئیس جمهوری مستقیم با رای مردم انتخاب می‌شود و پارلمان ، پارلمانی حزبی نیست نمی‌توانند تعیین کننده قدرت باشند ولی باید به این سمت حرکت کنند. اما چنانکه گفته شد این‌گونه هم نیست که هیچ نقشی نداشته باشند خیلی جاها می‌توانند نقش آفرینی کنند.

کد خبر : ۳۰۲۵۵۳