خبرگزاری کار ایران

رئیس جهاد کشاورزی مازندران خبر داد

کاهش 22 درصد واردات برنج نسبت به سال گذشته

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: وزارت جهاد کشاورزی تصمیم‌های خوبی را در راستای حمایت از تولیدداخلی به ویژه برنج ایرانی اتخاذ کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری؛ دلاور حیدرپور در جلسه ستاد تنظیم بازار به اهمیت برنج ایرانی به ویژه برنج مازندران اشاره کرد و افزود: قیمت برنج در کارخانه ۶ هزار و ۴۰۰ تومان است که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی با اعلام اینکه قیمت برنج ندا و برنج نعمت نیز نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است، افزود: با توجه به فراز و نشیب‌ها و کم آبی که در فصل کشاورزی در استان حاکم بود به لطف خدا پایان خوشی برای کشاورزان استان رقم خورد و وضعیت تولید از لحاظ کمی و کیفی از وضعیت خوبی نسبت به گذشته برخوردار است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران، گفت: سطح زیر کشت برنج استان 211هزار هکتار است و پیش بینی می‌شود یک میلیون و ۲۵۰ تن شلتوک داشته باشیم که منجر به تولید ۸۱۰ هزار تن برنج می‌شود.

وی با اعلام اینکه امسال ۵۰ هزار هکتار نشاء مکانیزه در استان داشتیم، افزود: با شرایط اقیلمی موجود در استان پیش بینی می‌شود ۲۶ هزار هکتار کشت مجدد شد که پیش بینی می‌شود ۵۰ هزار تن رتون از اراضی کشاورزی برداشت شود.

حیدرپور افزود: وزارت جهاد کشاورزی تصمیمات خوبی را در راستای حمایت از تولیدات داخلی به ویژه برنج ایرانی در خصوص امکان ورود دلالان سود جو در شرایط جدید ایجاد شده (عرضه محصول جدید در بازار) و همچنین ممنوعیت واردات برنج در کشور اتخاذ کرد.

وی با اعلام اینکه سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲-۴۰ درصد کاهش واردات برنج داشتیم همچنین در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حدود ۲۲ درصد واردات کاهش یافت.

حیدرپور در ادامه به تولید مرکبات در استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته به دلیل سرمای شدید لطمه شدیدی به باغات مرکبات وارد شد و تولید پرتقال رقم پایینی بود و به همین دلیل قیمت بالا رفت اما امسال سال خوبی برای مرکبات است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سطح زیر کشت باغات مرکبا ت استان حدود یکصد و ۲۲ هزار هکتار بوده که از این مقدار حدود یکصدو ۱۳ هزار هکتار آن درختان باروراست، گفت: با توجه به شرایط مطلوب در سالجاری برآورد تولید مرکبات در استان حدود ۲۰۲ میلیون تن است که در مقایسه با سال گذشته یک هزار و ۴۶ میلیون تن است که حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت.

وی افزود: راندمان تولید پرتقال در سال ۹۴ معادل دو هزار ۱۰۷ تن و راندمان تولید نارنگی دو هزار ۳۰۱ تن در هکتار پیش بینی می‌شود.

حیدرپور برنامه‌ریزی در جهت عرضه محصول به بازارهای داخلی و ذخیره سازی مرکبات جهت تنظیم بازار در ایام پایانی سال و همچنین توسعه بخش صادرات مرکبات در سال جاری به بازارهای هدف را از راهکارهایی برشمرد که می‌توان برای به بازار رسانی مرکبات اقدام کرد.

کد خبر : ۳۰۲۲۶۶