خبرگزاری کار ایران

در بیانیه‌ صد تشکل محیط زیستی کشور مطرح شد

حیران شرح حال این روزهای طبیعت ایران است

در دومین همایش سراسری تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی کشور در تبریز صد تشکل محیط زیستی با امضای بیانیه‌ای خواستار برخوردی قاطع و به دور از هرگونه جهت‌گیری سیاسی، با افراد دخیل در تخریب گردنه‌ی حیران، به عنوان بخشی منحصر به فرد از طبیعت ایران، شدند.

به گزارش ایلنا، پس از انتشار خبری مبنی بر تغییر کاربری و ساخت‌وساز غیرقانونی در 250 هکتار از اراضی زراعی این منطقه کوهستانی و در جریان برگزاری دومین اجلاس سراسری شبکه‌های مردم نهاد زیست محیطی، در روزهای 28 تا 30 مرداد و در تبریز، صد سازمان مردم نهاد محیط زیستی از سراسر کشور، از جمله اردبیل و گیلان، بیانیه‌ای را امضا و منتشر کردند. در بخشی از این بیانیه که رونوشتی از آن در اختیار ایلنا قرار گرفت، آمده است:

«حیران فقط نام یک گردنه نیست. شرح حال این روزهای طبیعت ایران است. در مواجهه با انسانی که نمی‌داند حیاتش بی‌طبیعت در مخاطره است، که طبیعت هر آسیب بر پیکره خود را با یک سیلی سخت پاسخ می‌دهد، و تنها رفتار دوستانه با آن راه بهره‌مندی از مواهب خدادادی‌ست، تا هم انسان این چنین از طبیعت بهره ببرد و هم طبیعت به عنوان امانت آیندگان از هر آسیبی مصون بماند.»

در ادامه‌ی متن این بیانیه تشکل‌های محیط زیستی کشور ضمن انتقاد از تخریب‌کنندگان این بخش منحصر به فرد از طبیعت ایران با استقبال از توجه افکار عمومی و ضمن تاکید بر خودداری از برخوردهای سیاسی در مورد گردنه‌ی حیران خواستار ورود مسئولان مربوط به این مساله و برخورد قاطع با تمامی افراد دخیل در آن شده‌اند و یادآوری کرده‌اند: «علاقه‌مندان به طبیعت تصریح می کنند که توسعه منهای مفهوم پایدار نه تنها دردی از اقتصاد ایران درمان نخواهد کرد که در عین دستیابی به توسعه به بهای نابودی محیط زیست ایران تمام خواهد شد».

در بخش پایانی این بیانیه امضاکنندگان با تقدیر از سخنان مقام رهبری در لزوم برخورد با نابودگران طبیعت در دیدار با فعالان این عرصه در سال گذشته، ابراز امیدواری کرده‌اند که: «گذر زمان باعث فراموشی آسیب‌هایی که بر تن بی‌رمق محیط زیست ایران وارد شده نشود».

کد خبر : ۲۹۹۸۸۳