خبرگزاری کار ایران

وزیر کار در چهل و چهارمین سالروز در گذشت دکتر معین

دولت تدبیر و امید برخاسته از فرهیختگی جامعه است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت تدبیر و امید را برخاسته از فرهیختگی جامعه دانست و گفت: پایداری این دولت هم منوط به فرهیختگی و دانش این جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آستانه اشرفیه، علی ربیعی عصر امروز در مراسم بزرگداشت چهل و چهارمین سالروز در گذشت دکتر محمد معین، اظهار کرد: حضور در این مراسم را برای خود سعادت می‌دانم.

وی با اشاره به شخصیت دکتر معین، عنوان کرد: وی یک روحانی‌زاده از شهرستانی محروم بود که در دارالفنون درس خواند و اولین فارغ التحصیل دکترای ادبیات در ایران شد.

ربیعی افزود: نکته جالب توجه برای من در زندگی دکتر معین کاری است که وی در زمینه ادبیات انجام داد چراکه اگر قرار باشد چنین کاری امروز انجام شود باید موسسه‌های با حداقل ۵۰ نفر نیرو ایجاد شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: دکتر معین دستیار دهخدا بود و لغت‌نامه را فشرده کرد و برای جویندگان علم کار عمیق‌تری انجام داد.

وی تصریح کرد هیچ جامعه‌ای به جایگاه شایسته خود نمی‌رسد مگر آنکه به زندگی پیشینیانش توجه کند؛ این نکته مهم است که در گذشته بگردیم و بزرگان خود را پاس بداریم.

ربیعی ادامه داد: جامعه‌ای که بزرگانش پاس داشته نشوند جامعه به‌روزی نخواهد بود.

وی دولت تدبیر و امید را برخاسته از فرهیختگی جامعه دانست و گفت: پایداری این دولت هم منوط به فرهیختگی و دانش این جامعه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با تاکید بر اینکه برای داشتن جامعه فرهیخته و آگاه باید فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم، از گذشته بخوانیم و تاریخ بزرگان را مرور کنیم، خاطرنشان کرد: سعادت جامعه ما در رشد دکتر معین‌ها و امثال این بزرگان است.

گفتنی‌ست؛ دکتر محمد معین فرهنگ نویس ایرانی متولد ۱۲۹۷ در شهر رشت بود.

وی در ۹ آذر ۱۳۴۵ در حالیکه ریاست سازمان لغت‌نامه را برعهده داشت، در دفتر گروه زبان و ادبیات فارسی، سکته کرد و پنج سال آخر زندگی‌اش را در حالت اغما گذراند.

پیکر دکتر معین پس از تشییع به سمت زادگاهش شهر رشت، در آرامگاه خانوادگی معین در شهر آستانه اشرفیه به خاک سپرده شد.

از این ادیب فرهیخته، تالیف، ترجمه و مقالات زیادی به یادگار مانده است که مهم‌ترین آن‌ها فرهنگ فارسی معروف به فرهنگ معین؛ دوره کامل فرهنگ فارسی، شامل لغات فارسی، لغات و ترکیبات عربی متداول در فارسی، لغات اروپایی که به تدریج در فارسی وارد شده و اعلام اشخاص، اعلام جغرافیایی، در هفت هزار و نهصد صفحه و در شش مجلد می‌باشد.

مراسم بزرگداشت چهل و چهارمین سالروز درگذشت دکتر معین با حضور جمعی از مدیران و اقشار مختلف مردم در جوار آرامگاه وی در آستانه اشرفیه برگزار شد.

کد خبر : ۲۹۸۸۰۲