خبرگزاری کار ایران

مسئول خبرگزاری ایلنا در استان قم:

رسانه‌ها توان جلوگیری از فساد را دارند

asdasd
کد خبر : ۲۹۶۰۳۴

مسئول خبرگزاری ایلنا در استان قم، گفت:خبرنگار نباید با استفاده از حق خود که آزادی باشد، مورد اهانت و تحت فشار قرار گیرد، چرا که در این صورت شاهد آن خواهیم بود که مسئولان رفته رفته از دسترس مردم خارج شده و به جای نزدیکی خبرنگاران دلسوز جامعه به آن ها، متملقان و چاپلوسان به آن ها نزدیک می شوند و در نتیجه از مشکلات مردم تا حد زیادی بی خبر خواهند ماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، «صادق چهرقانی» پیش از ظهر امروز(شنبه 17مرداد94) ، در مراسم روز خبرنگار که در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: خبرنگاری به معنای واقعی، یکی از بهترین راه ها برای خدمت به جامعه و مردم، و یکی از بهترین راه ها برای نزدیکی و عبادت خداوند متعال است.

وی گفت: گفته می شود خبرنگار، پلی میان مردم و صاحبان قدرت سیاسی و یا قدرت اقتصادی است، که نقطه نظرات صاحبان قدرت را به اطلاع مردم و از آن طرف، دغدغه های اجتماعی و خواست های مردم را مطرح می‌کند، اما گاهی و به دلایل متعدد، مشاهده می کنیم این پل یک طرفه است و فقط صاحبان قدرت، حق تردد از این پل را دارند و در این میان مردم و دغدغه های آنان دیده نمی شود.

مسئول خبرگزاری ایلنا در استان قم، افزود: دلایل متعددی برای این شرایط وجود دارد که نابسامانی وضعیت معیشتی خبرنگاران و گاهی نبود آزادی های کافی برای خبرنگار، از جمله مهمترین آن ها محسوب می شود.

چهرقانی گفت: اما در این میان نقش رسانه های مستقل بسیار قابل توجه و ارزشمند است، چرا که اگر چنین رسانه هایی نباشند، شاید انگیزه ای برای بسیاری از روزنامه نگاران و خبرنگاران آزاده ای که با نیت خدمت به مردم، ارتقای سطح جامعه و پیشرفت کشور، همه سختی ها را به جان می خرند و بعضا با سختی و تنگناهای مالی زندگی می کنند، وجود نداشته باشد.

وی یادآور شد: در دولت تدبیر و امید که خبرنگاران نقش عمده ای در روی کارآمدن آن داشتند و به نظر می رسد فهم مناسبی از جامعه مطبوعاتی کشور دارد، اما مشکلات فراوانی از جمله مشکلات معیشتی و مباحث مربوط به بیمه خبرنگاران، به قوت خود باقی است.

مسئول خبرگزاری ایلنا در  استان قم، گفت: به دلیل وجود مشکلات معیشتی برای جامعه خبرنگاری، بسیاری از افرادی که با نگاه های مختلف به این حرفه ورورد کردند، بعد از مدتی یا این حرفه را رها کرده و یا به شغل بازاریابی رسانه ای روی آوردند، و در چنین شرایطی، نقش اول عرصه خبرنگاری واقعی را، فقط خبرنگاران عاشق ایفا می کنند، اما از قدیم گفته اند که عاشقی، نان و آب نمی شود.

وی تأکید کرد: در چنین شرایطی علاوه بر آن که ضرورت دارد منشور و قانونی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تفکیک کار خبرنگاری واقعی با کارهای تبلیغی تدوین شود، امتیازات اجتماعی نیز به خبرنگاران واقعی ارائه شود.

چهرقانی گفت: خبرنگاران واقعی که عاشق کار خود هستند، می دانند که وظیفه آن ها در قبال جامعه، روشنگری و جهت دهی خیرخواهانه است و البته در کنار انجام این وظیفه، حق خبرنگار نیز برخورداری از آزادی، پشتیبانی و تأمین امکاناتی است که او را از فساد و انحراف احتمالی مصون بدارد.

وی تصریح کرد: خبرنگار نباید با استفاده از حق خود که آزادی باشد، مورد اهانت و تحت فشار قرار گیرد، چرا که در این صورت شاهد آن خواهیم بود که مسئولان رفته رفته از دسترس مردم خارج شده و به جای نزدیکی خبرنگاران دلسوز جامعه به آن ها، متملقان و چاپلوسان به آن ها نزدیک می شوند و در نتیجه از مشکلات مردم تا حد زیادی بی خبر خواهند ماند.

مسئول خبرگزاری ایلنا در استان قم، گفت: اگر عملکرد نادرست و ناصحیح مسئول یا دستگاهی در داخل کشور توسط خبرنگاران و روزنامه نگاران داخل کشور اعلام شود، نه تنها به گفته برخی که معتقدند ممکن است این گونه خبرها مردم را به نظام بدبین کند، مردم را به نظام بدبین نخواهد کرد، بلکه مردم به نظام خوشبین شده و با خود می گویند در مملکتی زندگی می کنیم که آزادی وجود داشته و هیچ حاشیه امنی برای مسئولان خطاکار وجود ندارد، اما اگر رسانه های ما در قبال عملکرد نادرست مسئول یا دستگاهی سکوت کنند و از آن طرف رسانه های بیگانه و بعضا معاند به آن خبرها بپردازند، آن وقت است که مردم ممکن است به رسانه داخلی بدبین شوند.

چهرقانی در پایان گفت: اگر مسئولین و به ویژه مسئولین استان قم و استاندار محترم که حاضر در جلسه هستند، در فکر خدمت به مردم هستند، از طرق مختلف به تقویت جامعه خبرنگاری و توسعه آزادی های آنان برای انتقاد از خود و دیگر مسئولان اقدام کنند، چرا که همه می دانیم، رسانه ها با شفاف سازی و آگاهی بخشی به جامعه، توان جلوگیری از فساد را دارند؛ رسانه‌ها توان جلوگیری از فساد را دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز