خبرگزاری کار ایران

موفقیت در مدیریت بحران کاشان مستلزم جذب اعتبارات است

فرماندار کاشان گفت: موفقیت در مدیریت بحران کاشان مستلزم جذب اعتبارات است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، ابوالفضل صدرائیه درجلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان گفت: به سرانجام رسیدن پروژه‌ها در گرو هوشمندی و آگاهی در خصوص جذب و اختصاص دادن اعتبار در پروژه‌های ضروری و با اولویت است.

صدرائیه افزود: اگر مدیران شهرستانی لازم است در کنار جذب این اعتبار از طریق دیگر سرفصل‌های استانی و ملی پیگیری کرده و اقدام کنند.

وی تأکید کرد: رویکرد جدید انجام پروژه‌ها در دولت یازدهم استفاده از مشارکت‌های مردمی در حوزه‌های مختلف است و باید از ظرفیت‌های مردمی به انحاء مختلف برای عملیاتی‌کردن پروژه‌ها استفاده کرده و لازمه این کار هوشمندی مدیران و مسئولان مرتبط است. 

فرماندار کاشان از مدیران خواست پروژه‌هایی را که امکان ردیف جذب اعتبارات ملی را دارند مورد توجه قرار دهند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه برای آبفای روستایی کاشان توسط دولت و اهتمام  مجلس وزارت نیرو اعتبارات خوبی برای مجتمع‌های آبرسانی در نظر گرفته شده است با توجه به بحران آب منطقه فرصت مناسبی برای اقدامات قابل توجهی دراین بخش است

فرماندار کاشان گفت: آب منطقه‌ای از اولویت‌های حقوقی و قضایی برای آزادسازی حریم خطوط انتقال آب زاینده‌رود در کاشان استفاده کند.

صدراییه از اداره‌ها و سازمان‌های مسئول خواست تا آزادسازی حریم خطوط انتقال آب زاینده‌رود به کاشان را در دستور کار قرار دهند.

وی اظهار کرد: متأسفانه تعرض‌هایی در حریم خطوط اصلی انتقال آب در اثر بی‌توجهی مدیریت شهری انجام شده که این امر می‌تواند به عنوان یک خطر بالقوه وضعیت آب شرب شهرستان را تهدید کرده و برای شهروندان ایجاد مشکل کند.

فرماندار کاشان تصریح کرد: گزارش‌های ارائه شده بیانگر آن است که در حریم خطوط اصلی تامین آب شهرستان اقدام به ایجاد پارکینگ، ساخت سوله و انبار، تخلیه نخاله شده که در صورت بروز هرگونه حادثه می‌تواند تبعات غیرقابل جبرانی برای شهرستان ایجاد کند.

صدراییه تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب کاشان و امور منابع آب کاشان به عنوان سازمان‌های متولی باید پاسخگوی این بی‌توجهی‌ها باشند و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

وی تشکیل جلسه با متولیان امر و شهرداری کاشان را یادآور شد و افزود: با توجه به اهمیت آب شرب در منطقه کاشان و تامین 33 درصد از این آب توسط خطوط انتقال زاینده‌رود، باید با قید فوریت به این مساله پرداخته شود.

خط انتقال آب زاینده‌رود به کاشان به طول 180 کیلومتر از تیران و کرون تا این شهرستان، با دبی 400 لیتر در ثانیه 33 درصد از آب شرب منطقه کاشان را تامین می‌کند که این خطوط اخیرا در نقاطی از 50 کیلومتر مسیر داخل شهر کاشان مورد تعرضاتی از قبیل ساخت‌وساز و تخلیه نخاله و انجام فعالیت‌های عمرانی قرار گرفته که احتمال شکستگی لوله‌های خطوط را به دنبال دارد.

استفاده از آب شرب برای فضای سبز شهری تخلف است

فرماندار گفت: شورای عالی آب همه شهرداری‌های کشور را مکلف کرده تا آب‌دهی فضای سبز خود را از آب شرب جدا کنند و مدیریت بحران فرمانداری کاشان نیز سال گذشته مهلت یک‌ساله‌ای برای این کار پیش بینی کرده است ولی همچنان بخشی از فضای سبز به وسیله آب شرب، تأمین می‌شود.

صدرائیه با بیان اینکه کاشان در شرایط بحرانی به سر می‌برد تأکید کرد: شهرداری‌ها باید با استفاده از روش‌های نوین آبیاری میزان استفاده فضای سبز خود را از آب شرب شهری کاهش داده و همچنین به جای استفاده از آب شرب ، منابع غیر شرب را جایگزین کنند.

فرماندار تأکید کرد: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی از مرز تنش‌های آبی عبور کرده‌ایم و ضرورت دارد تا منابع محدود و موجود خود را مدیریت کنیم.

وی یادآور شد: تغییر روش‌های آبیاری، تغییر الگوی کشت در فضای سبز و کشاورزی بخشی از راهکارهایی است که می‌تواند در مدیریت منابع محدود به ما کمک کند.

صدرائیه تأکید کرد: ساخت مخازن ذخیره آب به معنی آن نیست که روش‌های آبیاری گذشته را ادامه داده و فضای سبز و کشاورزی شهرستان را با روش‌های غرقابی ادامه دهیم بلکه اعتباراتی که در این خصوص هزینه می‌شود برای مدیریت مصرف آب و استفاده از روش‌های نوین آبیاری است تا میزان مصرف آب را کاهش دهیم.

ستاد مدیریت بحران شهرداری‌ها تشکیل می‌شود

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان گفت: همه شهرداری‌های شهرستان مؤظف هستند تا نسبت به تشکیل ستاد مدیریت بحران در حوزه شهری متناسب با ساختار و شرح و وظایف ابلاغی اقدام کنند.

فرماندار کاشان تصریح کرد: این اقدام در راستای آمادگی شهرداری‌ها در زمان حادثه و بحران است و برای تحقق این امر لازم است با تشکیل کارگروه‌های تخصصی اقدام کنند.

صدرائیه گفت: شهرداری‌ها مؤظف هستند اقدامات خود را در قالب چهار کارگروه ایمنی، آتش نشانی و امداد و نجات، کارگروه سیلاب شهری، کارگروه تدفین و کارگروه اطلاع‌رسانی و هشدار برنامه‌ریزی، ساماندهی و اجرا کنند.

وی تأکید کرد: ستاد مدیریت بحران شهرداری‌ها برای اینکه بتوانند در مواقع حادثه نسبت به شهرهای همجوار خدمات امدادی لازم را داشته باشند می‌بایست بانک اطلاعاتی خود را در اختیار دیگر ستادهای مدیریت بحران شهرداری‌های همجوار قرار دهند.

کد خبر : ۲۸۶۵۳۷