خبرگزاری کار ایران

در میان ازدحام جمعیت؛

پیکر آیت الله امینیان تشییع شد

پیکر آیت الله محمدعلی امینیان با حضور چشمگیر ارادتمندان وی در آستانه اشرفیه تشییع شد.

به گزارش ایلنا از آستانه اشرفیه، مراسم تشییع پیکر آیت‌الله محمدعلی امینیان، نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری عصر امروز با حضور جمع کثیری از مردم و مسئولین از مقابل کانون بسیج جوانان سپاه ناحیه شهرستان آستانه‌ اشرفیه آغاز شد.

آیت الله سید حسن عاملی، عضو مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل به نمایندگی از هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در مراسم تشییع این عالم عالیقدر حضور یافت.

پیکر این عالم فرهیخته بنا به پیشنهاد نماینده ولی فقیه در گیلان، در حرم مطهر سلطان سید جلال‌الدین اشرف(ع) به خاک سپرده شد و آیت‌الله زین‌العابدین قربانی بر پیکر ایشان نماز خواند.

همچنین محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، آیت الله زین العابدین قربانی نماینده ولی فقیه و محمدعلی نجفی استاندار گیلان در اطلاعیه مشترکی از عموم مردم برای شرکت در مراسم سومین روز درگذشت آیت الله محمدعلی امینیان که شنبه هفته آینده ساعت 18 در حرم مطهر آقاسید جلال الدین اشرف برگزار می شود، دعوت کردند.

به گزارش ایلنا، آیت الله محمد علی (مختار)امینیان در سال 1305شمسى در روستاى فتیده از توابع لنگرود در خانواده اى متدیّن و مذهبى دیده به جهان گشود. پدر وی از خرده مالکین روستایی بود و از راه کشاورزى و محصول مختصرى که از زارعین به عنوان اجاره مى گرفت، امرار معاش مى کرد. تحصیلات ابتدایى را از مکتب خانه آغاز نمود و پس از آن با تاثیر پذیرفتن از فضای مذهبی حاکم بر خانواده به تحصیل علوم دینى روی آورد. وی در سال 1323شمسى تحصیل در حوزه علمیه قم را آغاز کرد.

آیة اللّه محقق داماد، آیة اللّه سیّد محمد رضا گلپایگانى، آیة اللّه مرعشى نجفى، آیة اللّه شریعتمدارى، آیة اللّه حاج شیخ عبدالنّبىّ عراقى، آیة اللّه سیّد مرتضى مرتضوى گیلانى لنگرودى، آیة اللّه میرزاهاشم آملى و حضرت آیة اللّه بهجت گیلانى از جمله اساتید نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری بودند. 

مرحوم آیت الله امینیان در طول حیات خویش به تالیفات متعددی پرداخت که از جمله آثار منتشر شده از ایشان می توان به میزان اندیشه، حسن الختام یا دروس فى الکلام، رساله اى در سنخیّت، عناوین ثانویه (در مورد احکام اوّلى و ثانوى و موضوعات مختلفى چون: تقیّه، روابط اجتماعى دختران و پسران، شرکت زنان در فعّالیّت هاى اجتماعى، مسائل مستحدثه پزشکى) و تفسیر آیات منتخبه اشاره کرد.

با شروع مبارزات امام خمینی (ره) همواره در انتشار اعلامیه ها و اطلاعیه هایى که در شهر قم و در سطح استان گیلان براى حمایت از حضرت امام و مبارزات ایشان بر ضدّ رژیم پهلوى صادر مى شد، از پیش گامان بود و بارها بدلیل فعالیتهای انقلابی از جانب ساواک مورد تهدید قرار گرفت.

آیت الله امینیان که مسئولیتهای مختلفی از جمله نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه گیلان به مدت 14 سال را تجربه کرده بود، با حکم حضرت امام خمینی (ره) عهده دار امامت جمعه آستانه اشرفیه شد.

وی چندین بعنوان نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری خدمت کرد.

آیت الله امینیان روز گذشته در سن ۸۹ سالگی در منزل شخصی خود در شهرستان آستانه اشرفیه بعلت ایست قلبی درگذشت.

 

کد خبر : ۲۸۳۱۹۰