خبرگزاری کار ایران

از ۱۲ تا ۱۴ شعبان امسال انجام می‌گیرد؛

حضور میلیونی مردم مشهد در مراسم چراغ برات

مدیرعامل سازمان فردوس‌ها شهرداری مشهد، با اشاره به حضور بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر در آرامستان بهشت رضا در ایام چراغ برات، گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات این آرامستان در این ایام معضل ترافیک و جابجایی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حسن کریمدادی، ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه ساله همزمان با دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم ماه شعبان خراسانی‌ها و به‌ویژه مردم مشهد برای زیارت اهل قبور به آرامستان‌ها می‌روند.

کریمدادی، به راه‌اندازی 8 غرفه عرضه محصولات فرهنگی در این ایام اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هزینه شست و شو و دفن در بهشت رضا(ع) به صورت میانگین 708 هزار تومان است.

مدیرعامل سازمان فردوس‌ها شهرداری مشهد بیان کرد: علاوه بر این، آرامستان رضوان نیز که از قبل قول بهره‌برداری از آن به همشهریان ارائه شده بود، پایان خرداد به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به حضور بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر در آرامستان بهشت رضا در ایام چراغ برات، تصریح کرد : یکی از اساسی‌ترین مشکلات این آرامستان در این ایام معضل ترافیک و جابجایی است.

کریمدادی ادامه داد : برای تسهیل رفت و آمد در این سه روز تعداد 265 دستگاه اتوبوس از شش پایانه از سطح شهر کار انتقال شهروندان را به عهده خواهند داشت.

وی افزود : همچنین تعداد 10 پارکینگ اختصاصی به مساحت 26 هزار متر مربع فضا و ظرفیت بیش از دو هزار و 500 جای پارک برای این ایام تعبیه شده است.

کریمدادی با بیان اینکه تاکنون 360 هزار نفر در آرامستان بهشت رضا (ع) مدفون شده‌اند، گفت : برای عدم بروز مشکل در مواقع بحرانی نظیر سیل و زلزله حدود 25 هزار جای قبر آماده همیشه در این آرامستان وجود دارد.

وی ادامه داد: سازمان فردوس‌ها هیچ هزینه‌ای بابت دفن  و جای قبر افراد نمی‌گیرد ولی هزینه کفن هر فرد هفت میلیون و 80 هزار ریال است که باید بابت آمبولانس ، شستشو و کفن پرداخت شود.

مدیرعامل سازمان فردوس ها با اشاره به اینکه ظرفیت دفن در بهشت رضا تا 20 سال آینده به پایان می‌رسد، افزود : در راستای گسترش این آرامستان در حال مذاکره با آستان قدس رضوی برای خریداری 180 هکتار زمین هستیم.

کریمدادی در ادامه از بهره‌برداری آرامستان باغ رضوان به مساحت 180 هکتار در سال جاری خبر داد و گفت: هزار و 130 جاقبر در این آرامستان آماده شده است.

وی با بیان اینکه برای ساخت این آرامستان بیش از 41 میلیارد ریال هزینه شده است، دفن در این آرمستان رایگان است و هزینه کفن نیز 30 درصد کمتر از هزینه‌های بهشت رضا (ع) است.

هر ساله همزمان با دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم ماه شعبان خراسانی‌ها برای زیارت اهل قبور به آرامستان‌ها می‌روند؛ این ایام به عنوان چراغ برات معروف است که در آن آیین‌ها و مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شود.

 

کد خبر : ۲۸۰۲۴۴