خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیامی به کنگره زمین‌شناسی در مشهد؛

نیاز به متخصصان زمین شناسی در شرایط فعلی غیر قابل انکار است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: ایران با منابع غنی نفت، گاز، زغال سنگ و ذخائر آهن، مس و گوگرد واقع در کمربند فعال زلزله خیزی نیاز وافر به متخصصان و پژوهشگران در عرصه زمین‌شناسی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در پیامی به دومین کنگره بین المللی زمین‌شناسی کاربردی در مشهد آورده است: در کشور ایران ذخائر نفت و گاز و انرژی اتمی همگی مرتبط با علم زمین‌شناسی است و هم اینک این عرصه جایگاه ویژه‌ای در بین رشته‌های علمی پیدا کرده و اقتصاد بیشتر کشور‌ها به زمین‌شناسی بستگی دارد.

وی، گفته است: پژوهشگران زمین‌شناسی می‌توانند با شناخت کامل نسبت به علوم زمین به کاوش در درون زمین و بررسی اسرار آن بپردازند و این نعمت الهی را آشکار و مورد بهره برداری صحیح قرار دهند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت در ادامه این پیام اظهار کرده است: در شرایط فعلی با توجه به افزایش نیاز جوامع بشری به مواد خام اولیه و حاملهای انرژی نیاز به رشته زمین‌شناسی بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه امروز علم زمین‌شناسی کاملا تخصصی شده افزوده است: زمین‌شناسی نقش بسیار مهمی در محیط زیست مثلا شناخت زمینهایی برای خانه سازی و شهرسازی و شناسایی مکانهایی با احتمال خطر ویرانی بر اثر زلزله و یا سیل نیز دارد.

آیت الله رفسنجانی در بخش دیگری از این پیام آورده است: زمین‌شناسی با توجه به وسعت زمین و فراگیری علم زمین‌شناسی شاید یکی از پر شاخه‌ترین و پرتخصص‌ترین رشته‌ها باشد.

وی همچنین توجه عمیق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و دست اندرکاران دومین همایش زمین‌شناسی کاربردی قدردانی و اظهار امیدواری کرده است: مباحث این کنگره برای ارتقا پایه علوم مربوط به زمین‌شناسی و تاثیرات کاربردی آن در زندگی انسان‌ها موثر باشد.

دبیر دومین کنگره بین المللی زمین‌شناسی کاربردی نیز هدف آن را ارائه تازه‌ترین یافته‌های علم زمین‌شناسی و کاربردی کردن این رشته تخصصی در کشور عنوان کرد.

حبیب مولایی افزود: نخستین کنگره بین المللی زمین‌شناسی کاربردی به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال ۱۳۸۸ برگزار شد.

وی گفت: شرکت کنندگان خارجی در این کنگره با حضور متخصصان علوم زمین‌شناسی از کشورهای آلمان، آمریکا، چین، روسیه، هند، پاکستان و کرواسی حضور دارند.

او تعداد مقالات ارائه شده به دبیرخانه کنگره را ۲۶۰ مورد عنوان و بیان کرد: ۲۴۰ مقاله پذیرفته شده که در طول سه روز ۸۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۶۰ مقاله در قالب پوس‌تر ارائه می‌شوند.

وی مهم‌ترین محورهای مقالات کنگره را نیز ژئوفیزیک، آتشفشان‌شناسی، زمین‌شناسی زیست محیطی، ژئوشیمی، رسوب‌شناسی، زمین‌شناسی نفت، دیرینه‌شناسی و چینه‌شناسی، زمین گیاه‌شناسی، کانی‌شناسی و زمین‌شناسی باستانی، مهندسی و اقتصادی معدنی گازی ذکر کرد.

مراسم گل افشانی مزار شهدای گمنام مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با حضور آیت الله «علی اصغر معصومی» عضو خبرگان رهبری و دیگر شرکت کنندگان از برنامه‌های جنبی این کنگره بود.

دومین کنگره بین المللی زمین‌شناسی کاربردی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد طی روزهای ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ماه در مشهد ادامه دارد.

کد خبر : ۲۷۸۲۴۱