خبرگزاری کار ایران

صنعت قیر طبیعی کرمانشاه، بازدهی برای استان نداشته است

asdasd
کد خبر : ۲۷۸۰۶۲

یک فعال حوزه معادن قیر طبیعی در کرمانشاه گفت: با این وجود که استان کرمانشاه قطب اصلی تولید و استخراج قیر طبیعی کشور است باز هم می‌بینیم که این موقعیت عالی تاکنون منافع و عواید چندانی برای استان کرمانشاه نداشته است.

یک فعال حوزه معادن معادن قیر طبیعی در استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: برخی مشکلات حوزه معادن قیر طبیعی بر می گردد به عملکرد خود فعالان و بهره برداران این گونه معادن در سطح استان کرمانشاه.

عباسعلی بهرامی وارسته با اشاره به اینکه صنعت قیر طبیعی جزو ثروت های استان است، افزود: فعالان و بهره برداران معادن قیر طبیعی در این حوزه با مشکلات فراوانی روبرو هستند که یکی از این موارد حقوق دولتی است که توسط ما بهره برداران پرداخت می شود، ولی این پرداخت ها براساس نرخ های نوسانی قیمت قیر طبیعی در سطح جهانی احتساب نمی شود.

وی تاکید کرد: چندین سال متوالی وقت و زمان فعالان این حوزه به کارهای اداری و بوروکراسی های اداری و... ختم شد که این امر خود باعث بالا بردن هزینه های اکتشاف بخصوص بعد از طرح هدفمندی و آزادسازی قیمت ها شد.

این بهره بردار قیر طبیعی در استان کرمانشاه افزود: یکی دیگر از مشکلات ما این است که بهره برداران در بحث اکتشاف معادن قیر طبیعی با برخی از قوانین دست و پاگیر دولتی روبرو هستند که این نیز باعث اتلاف وقت برای فعالان این حوزه محسوب می شود.

این فعال حوزه قیر طبیعی در استان کرمانشاه اظهار داشت: در این راستا بسیاری از فعالان این حوزه با وجود شناخت کافی از ذخیره  معدنی منابع قیر، هزینه های فراوانی را صرف کرده و تاکنون به نتیجه مطلوب خود نرسیده اند.

بهرامی بیان داشت: اما با این وجود که استان کرمانشاه قطب اصلی تولید و استخراج قیر طبیعی کشور می باشد بازهم می بینیم که این موقعیت عالی تاکنون منافع و عواید چندانی برای استان کرمانشاه نداشته است.

وی با اشاره به اینکه هنوز اکتشافات دقیقی در این حوزه صورت نگرفته است و میزان ذخیره این ماده معدنی ارزشمند مشخص نیست، افزود: آنچه هم که استخراج می شود بصورت فله ای، خام و .... از استان خارج می شود و تنها در موارد معدود مقداری از آن در این استان در حد پودر و بسته بندی آماده صادر می شود و هیچ گونه فرآوری دیگری از این ماده ارزشمند که استفاده های فراوانی در صنایع مختلف دارد، صورت نمی گیرد.

این فعال حوزه قیر طبیعی گفت: اگر این شرایط در دیگر استانهای توسعه یافته کشور بود، اقدامات اساسی و زیر ساختی خوبی شکل می گرفت و کارخانجات عظیم و مرتبطی احداث می شد تا هم برای آن استانها تولید ثروتی کرده باشند و هم با فرآوری آن و راه اندازی صنایع مربوطه اشتغال زایی مفیدی صورت دهند.

بهرامی در پایان گفت:  متاسفانه با وجود همکاری و علاقه مندی بهره برداران از منابع قیر طبیعی آنطور که باید و شاید بخش دولتی این حوزه را حمایت نکرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز