خبرگزاری کار ایران

علیرضا محمدی محمد، مدرس دانشگاه

"هرسین" بهشت محققان زبان شناسی و جامعه شناسی است

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۸۶۱

علیرضا محمدی محمد، مدرس دانشگاه، گفت: ایران، کشوری است با تمدنی پیچیده و شگفت انگیز، با تاریخی بسیار درخشان و طولانی، از اولین مکان‌هایی که بشر، زندگی دسته‌جمعی را بنا نهاد و شهرها و بناهای درخشان را به وجود آورد، همین کشور بود.

محمدی محمد، در حاشیه همایش منطقه‌ای دو روزه "هرسین شناسی" در گفت و گو با ایلنا،افزود: ایران کشوری در چهارراه تمدن‌های بزرگ بشری است و شاید شگفت انگیزترین ویژگی ایرانی، بقای فرهنگ خاص آن باشد. فرهنگی که با تکامل و تغییرات آن، از دیرباز تا به امروز استوار بوده و در برهه‌هایی از زمان، درخشان‌ترین محصولات تمدنی را به بشریت عرضه داشته است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: قدیم‌ترین نوشته‌ها، گویای این است که کرمانشاه از نخستین زیستگاه‌های بشری و مهد تمدن بوده و اکنون نیز یکی از غنی‌ترین مناطق از نظر آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و قابلیت‌های توریستی و اقتصادی است.

وی افزود: این منطقه از لحاظ استراتژیکی و موقعیت جغرافیایی از قدیم اهمیت به سزایی داشته و با شاهراه‌های ارتباطی همچون جاده شاهی، جاده ابریشم، جاده بزرگ خراسان و راه اصلی مرز عراق مرتبط بوده و اکنون نیز بزرگراه کربلا و عتبات عالیات از این منطقه می‌گذرد.

محمدی محمد تاکید کرد: موقعیت خاص جغرافیایی، ویژگی‌های طبیعی، زمین‌های حاصل خیز، شرایط آب و هوای مساعد و مطلوب، وجود آبهای معدنی فراوان، چشمه سارها و سراب‌ها، مرداب‌ها، پوششهای جنگلی و گیاهی، دشت‌های وسیع و جلگه‌های سرسبز، تنوع اقلیمی و کوهستانی، کوه‌های سرافراز، تپه ماهورها، غارهای شگفت انگیز، حیات وحش، زندگی سنتی، فرهنگ و آداب و رسوم اصیل، گویش‌ها و آیین‌های متنوع، صنایع دستی و روستاهای زیبا جلوه‌های اکوتوریستی و استراتژیکی منحصر به فردی در این سرزمین ایجاد کرده است.

وی با اشاره و تجمید از برگزارکنندگان همایش منطقه‌ای شهرستان هرسین از نگاه فرهنگ و اقتصاد، گفت: شهرستان هرسین دارای سابقه تاریخی و فرهنگ دیرینه، استوار، اصیل و بزرگی است. مستندات سابقه فرهنگ و تمدن در این منطقه به ده‌ها هزار ساله قابل بر می‌گردد.

معاون بانک قوامین تاکید کرد: منطقه هرسین با توجه به عدم تحقیقات و بررسی‌های پژوهشی کافی به سبب محدودیت‌های جغرافیایی و ارتباطی، برای محققین جامعه شناسی، مردم شناسی، اسطوره شناسی و زبان شناسی دنیا بسیار مطلوب است و به اصطلاح بهشت تحقیقاتی به شمار می‌رود. با این حال امروزه برخی نارسایی‌ها، کمبودها و مشکلات جدی فرهنگی و اقتصادی در این ناحیه محرز و خودنمایی می‌کند.

این مدرس دانشگاه گفت: واضح است برای حل هر مشکلی ابتدا باید شناخت جامعی از مساله به دست آورد که تلاش دست اندرکاران به رهبری دانشگاه آزاد اسلامی واحد هرسین و اجرای اولین همایش علمی و دانشگاهی هرسین شناسی اطلاعات جامعی از تاریخ، فرهنگ، باستان شناسی، ساختارهای اجتماعی، سنت‌های ادبی و شفاهی و زبانی، ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی و قوم شناسی منطقه را جهت برنامه‌ریزی‌های آتی، در اختیار محققان و مسئولین اجرایی منطقه  قرار دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز